Batterier om bord

Slik klargjør du båtbatteriet til ny sesong

Det lønne seg å ta en ekstra titt på batteriet om bord – og dermed unngå unødige problemer.

Pluss ikon
SJEKK: Etter å ha sjekket at batteriet ikke har noen synlige skader, bør man teste om det er fulladet før man begynner montering.
SJEKK: Etter å ha sjekket at batteriet ikke har noen synlige skader, bør man teste om det er fulladet før man begynner montering. Foto: Exide Technologies
Sist oppdatert

Batterivedlikehold

  • Ikke utsett batteriet for ekstreme temperaturer. Det fungerer best i romtemperatur. Varme og kulde reduserer batteriets yteevne.
  • Hold poler og kabelsko fri for belegg. Børst bort oksidering og smør gjerne inn polene med fett.
  • Hold batteriet, og først og fremst lokket, rent og tørt. Fukt og smuss kan føre til krypestrømminger som øker selvutladningen.
  • Hos batterier hvor proppene kan åpnes, bør elektrolyttnivået (syrenivå) kontrolleres med jevne mellomrom, og fylles på ved behov. I enkelte batterier finnes det et merke som angir hvilket nivå man bør fylle til. Om det ikke finnes et slikt merke, passer det best at syrenivået ligger 10 til 15 mm over platene. Fyll aldri høyere enn dette, ettersom syren dermed risikerer å renne over i forbindelse med lading.
  • Hvilespenningen, altså spenningen mellom polene når batteriet er ubelastet, er en indikasjon på batteriets ladetilstand. Et fulladet batteri har ca 12,7 V og bør lades før hvilespenningen når 12,4 V for å unngå skader.

Kilde: Exide Technologies

Endelig er våren her, og mange har allerede fått båten på vannet. For dere som ennå ikke har kommet så langt, og er i full gang med forberedelsene, kan det lønne seg å ta en ekstra titt på batteriet - og dermed unngå unødige problemer. Det forteller ekspertene hos Exide Technologies.

For det første bør man sjekke om batteriet i det hele tatt klarer enda en sesong.

Dersom batteriet har ladet seg ut, kan sulfateringen gi store skader som f.eks ødelagte blyplater. Polene kan være oksiderte. I verste fall kan batteriet være frosset i stykker og plastdekselet sprukket og syre lekket ut.

Etter å ha gransket at batteriet ikke har noen synlige skader, bør man teste om det er fulladet før man begynner montering. En effektiv måte er å bruke en batteritester som viser om batteriet må lades eller ikke, og om det eventuelt er nødvendig å kjøpe et nytt. Man kan også benytte et vanlig voltmeter som måler hvilespenningen. Når spenningen har sunket ned til 12,4 V, må batteriet lades..

- Batteriet kan vanligvis lades uten problemer, men dersom det har stått utladet over en lengre periode, er det ikke helt uten risiko, ettersom batteriet kan ha fått skader som man ikke kan se umiddelbart. Man kan prøve å lade batteriet med en bra lader, men om dette ikke hjelper, kan man bli nødt til å måtte investere i et nytt batteri, sier Jon Emil Bergum-Furuseth fra Exide Technologies som produserer Sønnak- og Exidebatterier.

Et batteri som har overlevd vinteren har dessuten godt av litt ekstra omsorg for å beholde yteevnen. Man kan rengjøre det og smøre inn polene for å beskytte dem mot oksidering. Om man kan åpne batteriet, bør man kontrollere væskenivået og fylle på med destillert vann om det trengs.

Et normalt batteri har ca fem års levetid, men dette varierer avhengig av bruksmengde og hvordan det behandles.

- Det lønner seg alltid å legge litt ekstra tid i å vedlikeholde batteriet så det ikke blir slitt før tiden. Man vil jo helst nyte fritiden og ikke måtte bekymre seg over et batteri som krangler, avslutter Bergum-Furuseth.

SE OGSÅ: Slik gjør du klar bilen til våren.

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også