Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda
Sliter du med å få start? Da er det høyst sannsynligvis batteriet som har skylden.

Fakta:I omtrent en fjerdedel av utrykningene de forskjellige alarmsentralene gjør, et det flatt batteri og startproblemer som er problemet.
Årsak: Det typiske norske kjøremønsteret er mange småturer og bruk av mye elektrisk utstyr.
Varmeseter , varmetråder i bakruta, varmeapparat, radio, lys og vindusviskere, gjerne alt sammen samtidig. I tillegg kommer strømmen til tenningsanlegg og andre ting som må til for at bilen i det hele tatt skal kunne kjøre.
Action: Men med noen enkle grep kan du gjøre hverdagen lettere for både deg selv - og batteriet. Her er tipslisten:
1 - Vedlikeholdslading
Det er bestandig lurt å lade opp batteriet en gang eller to i løpet av vinteren.
Et full-ladet batteri har lengre levetid enn et batteri med lav spenning.
2 - Rene batteripoler
Hold batteripolene rene og påse at det er god kontakt mellom batteripol og polsko.

Irr på polene fjernes enklest med lunkent vann. Eventuelt skru løs polene og regngjør med stålbørste.
Smør inn poler og polsko med syrefritt fett. Vaselin kan brukes.
3 - Sjekk for tett batterihus
Batterihuset skal være tørt og rent. Er det fuktig på grunn av lekkasje, er batteriet slitt og bør byttes.
4 - Stram nok dynamoreim:
Sjekk at reima som driver dynamoen er stram nok.
Begynner denne å slure, vil ikke dynamoen klare å gi batteriet tilstrekkelig med strøm. Sjekk også at reima ikke har skader eller sprekker.
5 - Riktig syrenivå
Sjekk væskenivået på batteriet. Riktig nivå er ca 10 millimeter over platene. Husk at du må bruke destillert vann ved etterfylling. Batteriet skal kun etterfylles når det er fulladet.
NB! Flere og flere biler har nå "tette" batterier som ikke kan etterfylles
6 - Riktig ladespenning:
Riktig ladespenning skal være mellom 14,0 og 14,5 Volt. Dette skal måles ved belastning.
Det tar fem minutter på et verksted. Det er smart å få sjekket dette hvis man har en bil som er noen år gammel.
Og helt til slutt - advarsel!
Vær forsiktig når du holder på med bilbatteriet.
Det inneholder syre som kan skade lakken på bilen, klærne dine og gi hud-irritasjoner. Pass også på så du ikke kortslutter batteriet, og at polskoene monteres på riktig pol ved demontering.
