Vinter, kulde, salt og fukt gir bilen din store påkjenninger. I tillegg drar du med deg snø og vann, søle og skitt inn i bilen. Kong Vinter kom nok overraskende tidlig på mange i år. Derfor er det nok en del som ikke har rukket å gjør bilen ordentlig klar for det som vil prege landet de neste tre månedene.

Bruk fridagene i jula fornuftig, og gjør bilen klar for vinterens strabaser.

Rydd og vask

En ryddig bil er hyggelig å være i, den blir lettere å holde ren, og du fjerner kilder til støy. Dessuten tar du også bort ting som kan være farlige i en eventuell kollisjon. Tøm bilen for alt som ikke skal være der, og finn fram støvsugeren - eller stikk til en bensinstasjon og lån en der - og gå grundig gjennom hele bilen.

Vask bilen innvendig - det finnes spesialvaskemidler for alle materialer - og gi gjerne teppene en rens. Sjekk samtidig etter fuktighet eller muggdannelser når du kryper rundt i bilen; om det renner vann inn i bilen, bør du få det fikset så kjapt som mulig.

Husk også å vaske vinduene; det legger seg en hinne på innsiden som reduserer sikten, og som gjør at rutene lettere dugger.

Blankt ytre

Du bør også vaske bilen grundig utenpå, inni alle hulrom og i alle skjøter. En rask poleringsjobb gjør lakken både blankere å se på og lettere å holde ren, dessuten legger polishen igjen en hinne som beskytter lakken mot salt og andre påkjenninger. Du kan jo også friske opp plast- og gummidetaljer, og alle blanke detaljer, med spesialmidler- de fungerer svært bra, og gir nesten nybilfølelse i tillegg til at de fungerer som beskyttelse.

Smør inn alle gummipakninger med en silikonstift for å unngå at de sprekker opp, tetter dårlig og samler vann som gjør at døra fryser fast. Smør også opp dørlåsene og dørhengslene med låsolje.

SMØR DØRENE: Et drag med silikonstift gjør at dørene ikke fryser fast.

Sjekk det tekniske

Med et billig multimeter - eller om du stikker innom et verksted - kan du måle bilens ladespenning, så du er sikker på at batteriet får det det skal ha i vinter. Er ladespenningen for lav, finnes det ofte enkle og rimelige løsninger for å bote på dette.

Bytt gjerne til en sesongtilpasset olje, pass på at det er nok frostvæske og at den har tilstrekkelig lavt frysepunkt, og det kan være en god ide å rense batteripolene for støv, skitt og irr og å smøre inn disse med vaselin for å forsikre deg om at du har god kontakt.

RYDD BILEN: En renere bil er et hyggeligere sted å oppholde seg.

Bedre sikt

Sjekk at vinduspusserne er i god stand, og pass på at spylervæsken har lavt nok frysepunkt.

Pass også på at alle lysene dine virker, at de har riktig innstilling, og mål gjerne spenningen på hovedlysene. Svært mange biler har stort spenningstap fram til lysene, noe som gir lang levetid på lyspærene, men dårlig lys. Og i mørket er tross alt godt lys viktigere enn hvor mange timer pærene varer. Du kan i mange tilfeller få høyere spenning på en rask, enkel og billig måte, for eksempel med et lysforsterkersett fra en bilrekvisitabutikk.

På undertegnedes forrige privatbil, en ´99 Subaru Forester, ble det plutselig ikke lenger behov for å sette på ekstralys etter at et Biltema-lysforsterkersett og et par litt påkostede hovedlyspærer ble montert. Lyset gikk fra å være greit til å bli fantastisk, for noen få hundrelapper og med et kvarters jobbing i garasjen. Rett og slett en veldig god investering, som anbefales på det varmeste.

SKIFT DEKK NÅ: Nye vinterdekk trenger innkjøring for å få best mulig grep. © FOTO: Lise Åserud / SCANPIX

De viktige hjulene

I tillegg til alt det tekniske på bilen - bremser, støtdempere og slikt, som må være i orden uansett årstid - er det viktig å ta en kritisk kikk på vinterdekkene. Har de tilstrekkelig mønsterdybde? Mønsterdybde-kravet er tre millimeter, og ikke prøv deg på en snarvei her. Er dekkene uskadde? Er de fortsatt ferske, og ikke blitt steinharde av elde? Om du har piggdekk, er piggene fortsatt på plass?

Dessuten må du jevnlig sjekke lufttrykket, og husk også å etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt litt med de nymonterte vinterhjulene.

Om du er i tvil, så bytter du. Og så er det bare å huske på at vinterdekk har andre egenskaper enn sommerdekk, noe som har innvirkning både på akselerasjon, svinging og ikke minst bremsing, og at forskjellene kan være enorme på vått føre. Men skift for all del i tide - sommerdekk på vinterføre er en livsfarlig kombinasjon, både for deg selv og for oss andre.

VIKTIG UTSTYR: Man vet aldri hva som kan skje, ta derfor med nødvendig verktøy og utstyr.

Påfyll

Så er det bare å fylle opp bilen med noen ekstra ting som kan være kjekke å ha i vinterhalvåret; isskrape og snøkost, slepetau, lommelykt, et par arbeidshansker, en varm jakke med refleks i lomma og en lue, utvalgte sikringer og lyspærer, og kanskje litt enkelt verktøy. En veit jo aldri hva en selv - eller medtrafikanter - kan få bruk for en mørk, kald vinterdag. Bare husk å legge dette et sted der det ligger trygt, og ikke kan treffe deg i hodet om du må bråbremse.

Så er det bare en ting igjen: kjør pent i vinter!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!