Ny Skibsplast 605 DC

Moderne og prisgunstig

Skibsplast har lansert flere nye og moderne daycruisere de siste årene. Nå fyller de hullet mellom 555 VS og 665 DC med Skibsplast 605 DC som får verdenspremiere i begynnelsen av oktober.

Skibsplast 605 følger verftets nye designspråk

Skibsplast 605 følger verftets nye designspråk Foto: Skibsplast

Publisert Oppdatert

Skibsplast har gitt oss lov til å publisere bilder av det aller første byggetrinnet på den nye 605 DC-modellen.

Dette er den såkalte pluggen som danner basis for de følgende produksjonsbåtene.

Farger og finish er ikke sammenlignbart med det endelige produktet, men form og fasong gir gode indikasjoner på hvordan den nye Skibsplast 605 DC vil bli.

- Vi skal ha båten klar på sjøen i begynnelsen av oktober, sier Arne Skibsrud som er markedsansvarlig hos Skibsplast .

Mindre og mer åpen

- Prisene er ikke klare ennå, men båten skal være konkurransedyktig i seksmeters-segmentet og vil ligge i området rundt 400 000 kroner.

- Skibsplast 605 blir en litt mindre og mer åpen utgave av 665-modellen, forteller Skibsrud.

Det betyr at du fortsatt har en kabin forut med plass til toalett, også sjøtoalett med septiktank om ønskelig. Ved siden av førerstolen får du en litt bredere sittebenk i fartsretningen. Helt akter blir det en rett sofa, i motsetning til U-sofaen i 665 DC.

Skibsplast 665 DC: Familiens båtfavoritt

Skibsplast 555 VS: Lun og komfortabel

De første prototypbildene av Skibsplast 605 avslører familielikhet til de større modellene.

De første prototypbildene av Skibsplast 605 avslører familielikhet til de større modellene. Foto: Skibsplast

Endringer på skroget

Foreløpig er det blankt innvendig, men det blir tverrgående sofa akter og stor sittebenk på passasjersiden.

Foreløpig er det blankt innvendig, men det blir tverrgående sofa akter og stor sittebenk på passasjersiden. Foto: Skibsplast

Skibsrud kan også avsløre at de har gjort visse modifikasjoner på skroget, med litt rettere linjer i bunnen og økt bæring akter:

- Det gir lavere planingsterskel, og bedre fartsegenskaper i lavere fartsområder, sier Skibsrud. Med mindre vindfang blir heller ikke trimflaps noen nødvendighet.

- Vi har selvfølgelig ikke prøvekjørt båten ennå, men den er konstruert for motorstørrelse på 90-150 hk. Vi tipper at den vil være fin med 115 hk, sier Skibsrud.

Skibsplast er knyttet til Brunswick, og dermed er det Mercury-motorer som gjelder. Enten fire-taktere eller to-takts Optimax opp til 135 hk, derfra blir de kompressormatede fire-takterne Verado 135 og 150 aktuelle alternativ.

Ny daycruiser fra Askeladden

Test av OceanMaster 570 DC

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag