Kort sagt:

+ God kvalitetsfølelse

+ Trygge sjøegenskaper

+ Fornuftig totaløkonomi

+ Lunt og hyggelig interiør


- Krever oppmerksomhet over 40 knop

- 135 hk Optimax støyer

- Noe lav sitteposisjon

Om båten

Skibsplast 555VS passer utmerket til å markere fabrikkens 50-års jubileum. En lun vindskjermbåt med seks godt beskyttede sitteplasser, det er en båttype som Skibsplast "alltid" har hatt i programmet. Selv om 555VS i bunn og grunn baserer seg på hardtop-modellen 555HT, er skroget annerledes, bl.a. fordi dørken måtte heves for å gi nødvendige selvlensende egenskaper. Sitteløsningen er litt ulik enn en del av konkurrentene, men de mest typiske utfordrerne er daycruisere og bowridere fra bl.a. Askeladden og Yamarin.

Sjøegenskaper: 4

Under testkjøringen fikk vi prøvd skroget i inntil en snau meters sjø, noe det takler godt. Baugen skjærer relativt mykt gjennom bølgene, og justerer du farten etter forholdene, kan du gå ganske komfortabelt både med bølgene midt i mot, samt i side- og medsjø. Presser du på, må du være forberedt på en og annen hard landing, men ikke mer enn det som er normalt for en båt av denne størrelsen og med et slikt konsept. Skroget går også tørt, slik at det kommer lite vann om bord.

Førerplass: 4

To relativt behagelige bøtteseter har det samme pene brune kunstlæret som resten av putene om bord. Du sitter behagelig, men en anelse lavt. Det kunne vært kompensert med høyderegulering, men foreløpig er det bare justering av setet i lengderetning som er tilgjengelig. Et annet ønske i forhold til prototypen som vi kjørte, er en litt kraftigere pute til å vippe opp for ståstol-løsning. Den som er nå, blir litt spinkel til at den fyller oppgaven optimalt. Dashbordet er lite, men har god oversikt og plass til en kartplotter.

Stuveplass: 4

De ulike sitteløsningene gir ikke rom for så mye oppbevaringsplass ombord. I dørken er det imidlertid et stort og praktisk oppbevaringsrom, og under stigtrinnene akter er det også god plass.

Uteplass: 3

Skibsplast har valgt å trekke cockpiten lenger frem enn vanlig. I stedet for en liten kabin, eller bowrider-løsning, har man skapt to behagelige sitteplasser foran styre- og co-pilot posisjon. Her er du godt beskyttet av vindskjermen. En plate og de to ryggputene gjør at man raskt omgjør dette til liggeplass for to.

Akter er det en tradisjonell sofa med god sittekomfort og plass til tre. Med et håndgrep gjøres den om til solseng. Siden vindskjermen går langt akter i båten, har den også en viss skjermende effekt for baksetepassasjerene. Det er enkelt å komme seg inn og ut av båten. Enten gjennom luken i frontruten med stigtrinn ned i båten, eller akter der det er stigtrinn. Kalesjen er to-delt og relativt enkel å få av og på.

Motor: 4

Skibsplast 555VS leveres med syv motoralternativer fra 75 til 135 hk, et prismessig spenn fra 280-330 000 kroner. Skal du ha ordentlig friske fartsegenskaper, er selvfølgelig 135 hk et aktuelt alternativ, men den beste kombinasjonen av egenskaper, får du sannsynligvis med 115 hk Optimax, eller 100-115 hk fire-takt. Optimax for vannsport og aktiv kjøring, fire-takter for mer komfort - særlig ved rolig kjøring.

Skibsplast har ikke kjørt båten med alle motoralternativene ennå, men antyder en toppfart på ca. 33 knop med 100 hk og 38 knop med 115 hk. Det passer nok også skroget godt, for når du passerer drøyt 40 knop og trimmer motoren ut, skal du passe godt på med rattet.

Fart og støy: 4

Vi fikk testbåten med 135 hk Mercury Optimax til å gå 44 knop, men Skibsplast anbefaler en litt mer moderat bruk av trimknappen for mer stabile egenskaper og angir en toppfart på 41 knop med 135 hk.

Fra snaut 20 til 40 knop går båten lett og stabilt i planingsfart, og med 135 hk Optimax har du et veldig fint fartsområde mellom 3600-4500 o/m. Det tilsvarer 27-35 knop, støynivå på 83-85 dbA og forbruk på ca. 0,7-0,8 l/nm. I praksis rask, relativt stillegående og økonomisk transport. Optimax 135 hk har ellers noen kritiske turtallsområder, særlig rundt 3000 o/m, og et noe forstyrrende lydbilde på langsom fart.

Økonomi: 5

Utstyrsmessig leveres de 50 første båtene med en såkalt "Fifty-pakke". Den inkluderer bl.a. farget skrogside, teakstyle-dørker, bord og listverk i 40 år gammel mahogni, Fifty- og Skibsplast-logo i rustfritt stål, flagg med stang og stålrekke akter. Og som en liten påminnelse om det historiske suset: En nummerplakett på dashbordet. For øvrig er utstyrsnivået bra, og Skibsplast har fornuftige priser på tilleggsutstyr.

Prisområdet rundt 300 000 kroner er konkurranseutsatt, men Skibsplast 555VS kan tåle sammenligning fra de fleste. Tradisjonelt holder båtene meget høy teknisk kvalitet og er populære i bruktmarkedet.

Skibsplast 555VS er en vellykket familiebåt. Interiøret er lunt og innbyr til mange og lange hyggeturer på fjorden. Sammen med største motor er det mulig å passere 40 knop med god margin, men skroget trives nok best i hastigheter fra 20-35 knop. Dermed virker en 115 hk som mest harmoniske motoralternativ. Båten takler vanlig sommersjø på en voksen måte, slik at ferden blir relativt komfortabel selv om det blåser litt. Dermed dekker Skibsplast 555VS er bredt bruksområde.

Pris: ca. 330000 m/ Utenbords Mercury 135hk. Skibsplast AS: www.skibsplast.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

I Skibsplast 555VS finner du en god blanding av tradisjon og nytenkning fra produsenten. Fornuftige og enkle løsninger gjør båten praktisk og allsidig for familien, samtidig som fartspotensialet og sjøegenskapene gir en passe dose guttepreg. Vi liker spesielt den lune og komfortable planløsningen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!