Fem tips for en vellykket tillegging

1) Legg en plan

2) Ta deg god tid

3) Forbered mannskap og fortøyningsutstyr

4) Langsom fart og forsiktig motorbruk

5) Ikke vær redd for å avbryte et dårlig forsøk

Det aller viktigste er å ha en plan. Ikke bare kjør mot brygga og håp det beste. Hvor skal du inn, hvordan skal du komme dit, og hvordan vil du avbryte manøveren om det likevel ikke fungerer?

Dessuten er forberedelsen viktig: Orienter mannskapet om hva du skal gjøre, tildel dem oppgaver og sørg for at fendere og tauverk er på plass. Vær varsom med å la mannskapet ta støyten på tyngre båter.

Det er ingen vits i å skulle imponere med overdrevent vanskelige manøvre. Se deg ut den plassen ved brygga som gir den enkleste veien inn og gjerne med god plass i tillegg. Gjør en vurdering av vind- og strømforhold og husk at du også skal ut igjen.

Det enkleste er å legge til med vinden, da er det bare å manøvrere seg inn mot brygga og drive den siste meteren til kai. Uansett skal du alltid ha minimal hastighet mot brygga. Da er risikoen for skader på materiell og mannskap minst.

Noen ganger er det ikke mulig å legge til med vinden. Forskjellige båter reagerer ulikt på vind, strøm, rattutslag og motorkraft. Det er smart å trene litt; vi øver oss alltid noen ganger rundt en bøyestake midtfjords for å bli kjent med båtens manøvreringsegenskaper i sakte fart, før vi gjør entré i en travel havn.

Les også: Du kan bli tatt selv med lovlig promille

Trinn 1:

En grei løsning når du går inn til en brygge med vinden i mot er å gå med ca. 20-30 grader vinkel mot brygga.

Trinn 2:

Når baugen nærmer seg brygga setter du i fri og lar båten sige rolig inn. Rett før baugen treffer brygga svinger du rattet mot brygga og setter motoren i revers.

Jo større vinkel du har på baugen i forhold til vinden, jo mer avdrift vil du få. Ta hensyn til vindretning og styrke når du velger hvilken kurs du skal gå mot brygga.

Trinn 3:

Hvis du har truffet bra med timingen, vil hekken svinge inn og det resterende momentet i båten sørger for at siden av båten glir pent og parallelt inn til bryggekanten. Har du båt med baugpropell, kan du bruke den til å justere fart og kraft på baugen.

Trinn 4:

Selv om du også her skal ha lite fart den siste delen av manøveren er det viktig at det ikke blir for lite. Da vil vinden svinge båten ut fra brygga og du må ta en liten æresrunde før et nytt forsøk.

Husk at selv den beste trafikkflyger aldri er redd for å avbryte et dårlig landingsforsøk. Slik skal det også være om bord i fritidsbåter, og det er bare de forfengelige som bryr seg om innbilte eller reelle blikk fra andre i havna.

Når du først har lagt til kan det være nyttig å ha lest vår guide: Slik fortøyer du båten

Les også: Bruktbåtguide

Våre favoritter til under 50 000 kroner.

Våre favoritter til under 100 000 kroner.

Brukt skjærgårdsjeep til 100-150 000 kroner

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!