Rimelige bruktbåter

Rimelige bruktbåter

En anstendig båt trenger ikke koste en formue. Sjekk eksperttipsene.

Pluss ikon
BÅTLIV: Her i skjærgården mellom Nøtterøy og Tjøme.
BÅTLIV: Her i skjærgården mellom Nøtterøy og Tjøme. Foto: Foto: Terje Bendiksby/Scanpix
Sist oppdatert
Nordkapp 17
Nordkapp 17

Vi Menn Båts journalister har gått gjennom markedet for bruktbåter inntil 50 000 kroner. Her er det mange feller, men også mulighet til å gjøre noen kupp.

Sjekk også våre favoritter til under 150.000, eller båtene i mellomprisklassen, om du har et litt romsligere budsjett.

Vi har stort sett valgt oss kurante modeller, siden de som oftest er enklere å skaffe deler til og selge igjen. Her er ekspertenes personlige, rimelige bruktfavoritter:

Frederik Finnes, båtjournalist:

Kjøper du en eldre båt, så kjøp en med utenbordsmotor. Da slipper du som regel trøbbel og dyre reparasjoner. En utenbordsmotor kan du enkelt bytte dersom den skulle ryke, også.

I så måte er det trygt å gå for en båt som Nordkapp 17, som er et kvalitetsmerke med solid 70-tallskontruksjon og enkel innredning. For drøye 40 000 kroner snakker vi mye båtglede for pengene. En Tohatsu 40 hk fra 2002 er en forsikring om at motoren ikke bør gi seg med det første heller.

Terje Haugen, båtjournalist:

GH 14
GH 14

Skal jeg først svi av 50 000 på en bruktbåt må det blir enkel landstedsbåt uten dyre overraskelser. De resterende lappene skal gå til diverse båtpleie og bensin. GH 14 er solid som grunnfjell. Med en relativt stabil motor er dette et sikkert kjøp.

Les testen av den nye GH 14 S

Terje Bjørnsen, fagredaktør:

Det finnes et brukbart utvalg av norske sommerklassikere mellom 40-50 000 kroner. Hardtop eller vindskjermbåter som for eksempel Rana 530, Draco 1700 eller Wesling.

Wesling
Wesling

Denne gangen faller valget på Wesling, den 4,9 meter lange hardtopbåten som brakte Linge-konstruksjonene ut til de brede lag av folket. Sjøegenskapene er gode for båtstørrelsen, og det er lune sitteplasser i cockpit.

Utvalget av Wesling mellom ca. 40-50 000 kroner er greit, selv om man skal se opp for skader og mangler spesielt på eldre motorer. Min favoritt blant de båtene jeg fant, er en hvit Wesling 1982-modell med 80 hk totakter fra Yamaha til utropspris på 49 000,-.

Skibsplast 555 HT er et nyere alternativ

Geir Svardal, båtjournalist:

Ok; det gjenstår litt monteringsjobb med denne, men likevel - 50 000 for en så pen og relativt nyrestaurert Draco 2000 DC virker å være et godt kjøp.

Dette er en sjarmerende klassiker av en båt du kunne kjøpe ny mellom 1969 og 1990. Konstruktøren er selveste Jan Herman Linge. Badestige er et pluss for den som liker å dyppe skrotten i vann av og til, og særlig barn synes alltid at det er koselig å kunne forsvinne litt under dekk for å plundre med sitt.

Draco 2000
Draco 2000

Petter Handeland, båtjournalist

Jeg går for en Askeladden 435 så man vet hva man får, dessuten er den grei å se på og ser ikke for gammeldags ut. Det er en robust, åpen landstedsbåt som ikke er alt for spennende, men rommelig og ikke minst stødig.

Dermed kan man være en familie om bord, uten å være engstelig for stabiliteten. Med 25 hk er den også rask nok til å trekke barn og unge på vannski. At båten selges gjennom forhandler er heller ingen ulempe.

Les tester av andre Askeladden-modeller

Askeladden 435
Askeladden 435

Vi har ikke sett båtene som nevnes i artikkelen annet enn i nettannonsene, og kan ikke garantere tilstanden på båtene vi har valgt som eksempler. Sørg alltid for å besiktige og prøvekjøre båten selv før et eventuelt kjøp.

Sjekkliste ved bruktbåtkjøp

1. Utvendig

Beslag, fenderlist, finish, offeranoder (tilstand), rekker, manntau (fester), skader og sprekker.

2. Dekk

Fortøyningsbeslag, luker, hengsler, lekkasjer, låsemekanismer, vindskjerm (lekkasjer) og ramme.

3. Innvendig

Fuktighet, gjennomføringer, lekkasjer, stoppkraner, kjølsvin (vann), krakelering (skade), lekkasjer, lensepumpe (automatisk el. manuell?), dørlåser, madrasser, mugg og jordslag, treverk (overflater), pantry, puter, skruer og bolter (rust), slangeklemmer, slanger, tepper, toalett (prøves), topcoat (tilstand) og ventilasjon.

4. Elektrisitet

Batterilader, belysning, forbruksbatteriets ladespenning (14,0-14,6 volt), hovedbrytere, instrumenter, kabler (tverrsnitt og sko), ledningsnettet, nødstartbryter/relé, sikringstavle, startbatteri (kapasitet) og startbatteriets ladespenning (14,4 volt).

5. Kalesjen

Bøylebeslag, bøyler, duk, festeknapper, glidelåser, impregnering, passform, strikker, søm og vinduer.

6. Motorrommet

Drivstoff (lekkasjer), fester og bevegelser, girfunksjon, gummioppheng, kjølevæske, lading, motorfabrikat (identifiser), motortemperatur, motortype (totakt el. firetakt, diesel el. bensin?), olje (drev, gir, nivå, lekkasje, trykk og tilstand), propellakser (lekkasje), rustdannelser, røykdannelser, serienummer (identifiser), slanger og klemmer, startmotor (funksjon), ulyder, vannlekkasjer, vannutskiller, ventilasjon, motor og vibrasjon.

7. Styreopplegg

Rattfeste, plassering fjernkontroll, generell funksjon, presisjonstyring, trimplan og motortilt.

8. Seil

Bom, dekkutstyr, løpende rigg, mast, seil, skjøter, stag og vant, strekkfisker og vinsjer.

9. Diverse

Båtshaker, dregger, drivstoff, fendere, inspeksjonsluker, nipler og stoppekraner, septiktank (lukter det?), slanger og klemmer, tanker, tauverk, tømmepumpe, utlufting utenbords og vanntank

Denne saken ble første gang publisert 24/06 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også