=

Hydrolift X-17 er en frisk skjærgårdsjeep med vannjet.

Vi Menn Båtsjournalister har gått gjennom markedet for bruktbåter inntil 100.000 kroner. Her er det ganske godt utvalg av eldre turbåter og nyere skjærgårdsjeeper, RIB'er og daycruisere.

Frederik Finnes, båtjournalist

Hydrolift X-17 Sportjet med 120 hk Mercruiser er Hydrolift-gründer Egil Ranvigs gamle 17-foter. En morsom og sprek småbåt, et riktig leketøy. Er denne båten i god stand, vil du få mye kjøreglede for pengene. Med vannjet-fremdrift blir dette som en stor vannskuter, og båten passer utmerket for skjærgårds- og landstedbruk, vannsport eller bare hopping i bølgene. Fordelen er lett tilgang til grunne farvann, strender etc. Ulempen er litt kostbar service på fremdriftsystemet.

Les alle våre Hydrolift-tester

=

Mye plass og rimelig fremdrift i snekka Sollux 24 AC

Terje Haugen, båtjournalist

Ingen racer dette, men jeg tror denne Sollux 24 AC gir mye båtlykke for en billig penge. AC (akterkabin) er jo dessuten på moten igjen. Denne båten kommer høyst trolig fra et godt hjem med mye omsorg og pleie. Perfekt valg for de som er nye i turbåtlivet og trenger en komplett startpakke.

Snekke for fremtiden

=

En Ibiza 17 kan gi mye båtglede takket være gode sjøegenskaper.

Terje Bjørnsen, fagredaktør

Etter å ha trålet bruktbåttilbudet opp mot 100 000 kroner, ser jeg at man faktisk kan finne en brukbar turbåt. Som denne Scand 26. En Nidelv 18 daycruiser er også en flott norsk klassiker som mange har tatt godt vare på, slik denne båten tilsynelatende er et eksempel på. Men akkurat nå er jeg i hyttebåt-hjørnet, og finner ut at jeg kan bli eier av en sportslig Ibiza 17 eller 19 skjærgårdsjeep. En flott båt for de fine soldagene, med bading, vannsport eller en hyggetur i skjærgården. Båten har et skarpt skrog som både går mykt i sjøen og er trimmevillig opp mot toppfart. Favoritten blant båtene med priser mellom ca. 80-100 000 kroner er denne Ibiza 17 - en relativt fersk 17-foter med firetakts 60 hk med innsprøytning og tilsynelatende i bra stand.

Les våre Ibiza-tester

=

Eldre Skibsplast-modeller er kjent for å være praktiske og robuste.

Geir Svardal, båtjournalist

Skibsplast er et velkjent kvalitetsmerke, og denne Skibsplast 550 virker å være godt vedlikeholdt. Her får jeg en daycruiser med et koselig design, bra med plass, kokemuligheter og toalett. Det siste er viktig når en skal dra på tur med fruentimmers, som jo gjerne "må" når du minst venter det, og nærmeste gjestebrygge med damelogo på en dør ligger en haug nautiske mil avgårde. 30 knop holder i massevis så lenge poenget med båten er bedagelige piknik-utfarter i Indre Oslofjord.

Tester av Skibsplast

=

Gøy på fjorden er et passende motto for Bombard 480

Petter Handeland, båtjournalist

Denne RIB'en fra Bombard er relativt ny og har ganske fine sitteplasser for å være en liten RIB.Jeg er jo glad i å ha det gøy på vannet, og sjøegenskapene burde være fine og 50 hk Evinrude E-tec gir bra fart. Det ser ut som denne er i god stand og godt tatt vare på, dessuten er den akkurat passe stor nok til å ha med to-tre venner ut på tur.

Test av nye Bombard 500 Ribster

Vi har ikke sett båtene som nevnes i artikkelen annet enn i nettannonsene, og kan ikke garantere tilstanden på båtene vi har valgt som eksempler. Sørg alltid for å besiktige og prøvekjøre båten selv før et eventuelt kjøp.

Sjekkliste ved bruktbåtkjøp

1. Utvendig

Beslag, fenderlist, finish, offeranoder (tilstand), rekker, manntau (fester), skader og sprekker.

2. Dekk

Fortøyningsbeslag, luker, hengsler, lekkasjer, låsemekanismer, vindskjerm (lekkasjer) og ramme.

3. Innvendig

Fuktighet, gjennomføringer, lekkasjer, stoppkraner, kjølsvin (vann), krakelering (skade), lekkasjer, lensepumpe (automatisk el. manuell?), dørlåser, madrasser, mugg og jordslag, treverk (overflater), pantry, puter, skruer og bolter (rust), slangeklemmer, slanger, tepper, toalett (prøves), topcoat (tilstand) og ventilasjon.

4. Elektrisitet

Batterilader, belysning, forbruksbatteriets ladespenning (14,0-14,6 volt), hovedbrytere, instrumenter, kabler (tverrsnitt og sko), ledningsnettet, nødstartbryter/relé, sikringstavle, startbatteri (kapasitet) og startbatteriets ladespenning (14,4 volt).

5. Kalesjen

Bøylebeslag, bøyler, duk, festeknapper, glidelåser, impregnering, passform, strikker, søm og vinduer.

6. Motorrommet

Drivstoff (lekkasjer), fester og bevegelser, girfunksjon, gummioppheng, kjølevæske, lading, motorfabrikat (identifiser), motortemperatur, motortype (totakt el. firetakt, diesel el. bensin?), olje (drev, gir, nivå, lekkasje, trykk og tilstand), propellakser (lekkasje), rustdannelser, røykdannelser, serienummer (identifiser), slanger og klemmer, startmotor (funksjon), ulyder, vannlekkasjer, vannutskiller, ventilasjon, motor og vibrasjon.

7. Styreopplegg

Rattfeste, plassering fjernkontroll, generell funksjon, presisjonstyring, trimplan og motortilt.

8. Seil

Bom, dekkutstyr, løpende rigg, mast, seil, skjøter, stag og vant, strekkfisker og vinsjer.

9. Diverse

Båtshaker, dregger, drivstoff, fendere, inspeksjonsluker, nipler og stoppekraner, septiktank (lukter det?), slanger og klemmer, tanker, tauverk, tømmepumpe, utlufting utenbords og vanntank

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!