Nordkapp Noblesse 760 RS m/Evinrude 300 E-TEC, 2012

Denne båten digger vi

Nok en gang beviser Nordkapp at også nordmenn kan bygge gode båter.

Sist oppdatert

Mer enn én gang tidligere har 760-skroget til Nordkapp har vært under lupen her i Vi Menn Båt, med godt resultat hver eneste gang.

Nå har vi testet nyheten Noblesse 760 RS, og det var en særdeles trivelig opplevelse. DC-konsept RS-navnet høres kanskje mer sportslig ut enn det det faktisk er.

Sannheten er at vi snakker om et løft av Noblesse 760 som har vært på markedet et par år.

Skroget er det samme, men Nordkapp har gjort enkelte endringer som gjør den fine DC-en enda mer praktisk og attraktiv.

Ta for eksempel pantryet. Før lå det under benken med vipperygg på babord side, mens det nå er flyttet fram oppunder vindskjermen og vippes ut ved bruk.

Tilbake står man med et stort stuverom og en kjøleboks med godt volum.

760 RS egner seg bedre til dagsturer enn til helgeturer med overnatting. Det merkes godt foran i kabinen, der soveplassen er begrenset. Det viktigste er uansett at det finnes toalett om bord. Toalettet sklir på en skinne og kan skyves tilbake under dørken når det ikke er i bruk. Plass spart.

GODT GJEMT: Kalesjen gjemmes under akterbenken, slikt at du slipper å stue den ned i en trang kalesjegarasje. Ankervinsjen er montert under akterbenken og slipper derfor å stadig komme i kontakt med saltvann. Toalettet sklir på en skinne og kan trekkes fram ved behov. Smart. FOTO: Petter Handeland
GODT GJEMT: Kalesjen gjemmes under akterbenken, slikt at du slipper å stue den ned i en trang kalesjegarasje. Ankervinsjen er montert under akterbenken og slipper derfor å stadig komme i kontakt med saltvann. Toalettet sklir på en skinne og kan trekkes fram ved behov. Smart. FOTO: Petter Handeland

Gjennomtenkt

Tekniske data Noblesse 760 RS m/Evinrude 300 E-TEC, 2012

  • Lengde: 7,60 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Dypgang: 0,80 m
  • Vekt: 1400 kg (u/motor)
  • Motor testbåt: Evinrude E-TEC 300
  • Motoralt.: 200 - 2x200 hk
  • Drivstofftank: 280 liter
  • Personer: CE-kategori: 8
  • Pris fra: Ikke fastsatt
  • Pris testbåt: Ikke fastsatt
  • Mer info: www.nordkapp-boats.no

760 RS fremstår veldig godt gjennomtenkt. Gjennomtenkt på den måten at brukervennligheten er veldig god. Båten er konstruert for å gi deg som bruker problemfrie dager på sjøen. Kalesjegarasjen,

om vi kan kalle den det, er et godt eksempel. I stedet for å stue kalesjen ned en trang garasje bak ryggen til akterbenken, vippes heller hele benken opp og kalesjen foldes enkelt ned. Bra for både deg og kalesjen, som slipper å krølles mer enn nødvendig. En annen ting er ankervinsjen som er plassert under akterbenken.

Selve ankeret ligger oppunder badeplattformen bak og ankerkjettingen går i et rør gjennom et av oppbevaringsrommene helt akter. På den måten slipper man at vinsjen konstant kommer i kontakt med saltvann, og du slipper å snuble i den på badeplattformen.

Dyp og rommelig

Du sitter dypere og lenger fram i 760 RS enn i Noblesse, godt skjermet bak en forholdsvis lav vindskjerm som gir båten et veldig sportslig preg.

Testdata Nordkapp Noblesse 760 RS m/Evinrude E-TEC 300

Turtall, o/min

Fart i knop

Forbruk, l/nm

Støy, i dBA

1500

6,5

0,98

71

2000

7,9

2,53

76

2500

10,7

2,61

76

3000

16,2

1,94

78

3500

22,1

1,57

82

4000

24,9

1,57

83

4500

31,1

1,71

84

5000

40,5

1,82

87

5300

47,4

2,13

90

Plassen er godt utnyttet og vi får følelsen av godt volum om bord. Akterbenken passer for tre, mens opptil fire kan sitte på benken med vipperygg. Pluss kapteinen i førerstolen, som har all den støtte og komfort man trenger i en kjøreglad båt som 760 RS. Førermiljøet er av beste kvalitet.

Her er det god oversikt over instrumenteringen og utmerket ergonomi for fører, samtidig som båten generelt er forseggjort og gir et veldig bra kvalitetsinntrykk.

Kjørebåt

Man kjenner det allerede i femknopsgrensa på vei ut fjorden. Noblesse 760 RS gir den samme helstøpte følelsen som Nordkappmodellene er kjent for å gi. Det blåser friskt med bølger opp mot meteren, så vi får virkelig kjenne hva båten er god for. Det er ikke lite. I grov sjø går den mykt og fint og føles trygg i alle situasjoner, uansett hvilken vinkel vi har inn i bølgene.

I roligere partier skjærer den sjøen veldig fint og slipper ikke en centimeter uansett hvor hardt du presser den. Båten har nesten ingen planingsterskel og reagerer veldig fint på bruk av motortrimmen. Testbåten har ikke trimflaps, noe vi savner med vinden rett fra siden.

GODT VOLUM: Lav sittestilling og godt utnyttet plass gir en følelse av godt volum. Bordet kan demonteres og en plate med tilhørende pute danner en solseng på babord side. FOTO: Petter Handeland
GODT VOLUM: Lav sittestilling og godt utnyttet plass gir en følelse av godt volum. Bordet kan demonteres og en plate med tilhørende pute danner en solseng på babord side. FOTO: Petter Handeland

Den legger seg litt over på siden, men aldri så mye at det føles ubehagelig. Kjører du mye båt i dårlig vær og ønsker best mulig komfort, så vil vi anbefale det. Vi noterer oss litt skroglyd over ujevn sjø denne rufsete dagen, men er da på detaljnivå.

Nesten for sterk Selv om Nordkapp hevder at skroget er bygget for å takle 60 knop, synes vi opp mot 50 knop føles mer enn nok. 300-hesteren fra Evinrude er sterk og kreftene nesten overflødige. Tidligere tester av 760-modellen viser at 250 hestekrefter holder lenge. Om ønskelig kan også båten leveres med dobbeltinstallasjon.

Denne saken ble første gang publisert 25/12 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også