PRØVEKJØRT: Bavaria 39 Sport

Storcruiser med smarte egenskaper

Bavaria Sport 39 har blitt en vellykket arvtager etter Sport 38.

Sist oppdatert

Nærmer du deg rundt 40 fot i denne klassen er utvalget stort og prisene tilsvarende varierende. Men Bavaria har virkelig fått på plass et frisk pust i denne klassen og en solid oppgradering i flåten sin, med Sport 39 som sist ut. Dette uten at prisene har gått av skaftet for grunnmodellen. Samtidig kaster de seg nå inn i knivskarp konkurranse med britiske prestisjemerker og tungvektere som Princess og Fairline.

Her kan henholdsvis den minste modellen fra Princess, V39, og Fairline 38 GT trekkes fram som aktuelle sportscruiser-konkurrenter.

Men samtidig må vi også nevne Beneteaus Flyer-serie med sin 38 Gran Turismo som prismessig nærmeste sammenlignbare båt.

Båtene i dette landskapet har gjerne sin største tilhengerskare på litt sørligere breddegrader, men de kommer som regel også rigget med ulike hardtopvarianter for den som liker mer beskyttelse fra nedbør eller sol.

SENTRALT: Salongen på nedre dekk har fått mye mahogni ispedd lyse innslag. FOTO: Terje Haugen
SENTRALT: Salongen på nedre dekk har fått mye mahogni ispedd lyse innslag. FOTO: Terje Haugen

Velgjort

Testdata Bavaria 39 Sport

Turtall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/t

For-bruk, l/nm

600

4,0

-

2,3

0,58

1000

6,8

64,2

8,4

1,24

1500

9,4

-

28,0

2,98

2000

14,4

73,5

53,0

3,68

2500

24,4

-

74,0

3,03

3000

32,0

80,8

109,0

3,41

3400

39,0

-

152,0

3,90

Dette er også tilfellet med den nye Sport 39, som kommer med to ulike hardtopvarianter. Vi hadde den åpne versjonen til rådighet. Videre kan det være verdt å få med seg at denne testbåten skal erstatte Sport 38. Én fot? Vel forskjellene er nokså store, tross den beskjedne foten.

Her legges det opp til en litt større båt, litt mer båt for pengene og litt flottere design. Den kommer med en drivlinje som framstår som høyst aktuell for vår langstrakte kyst.Med to D6-ere fra Volvo Penta og hekkaggregat er det i alle fall rikelig med kraftreserver om bord, i tillegg til at det legges opp til en tankkapasitet på 720 liter.

Kjøremessig synes vi derfor Sport 39 treffer godt. Dette er verken for lite eller for stort for en båt på vel åtte tonn, samtidig som dette ikke gjør skam på sportsdelen i med skyv.

Hvor lekent dette er på vannet under røffere forhold er kanskje en annen sak, men den hadde i alle fall ikke problemer med å håndtere solide svingradiustester ved fullt pådrag og utslag på rattet. Den er videre svært lettrimmet, hvor du ved hjelp av både drevvinkel og flaps kan optimalisere marsjfarten ytterligere.

Her opplever vi dermed et stumt og lekent skrog som oppfører seg forutsigbart. Ved 25 knop drikker det største motoralternativet rundt 75 liter i timen, eller rundt tre liter per nautiske mil om du vil.

Dermed har du bunkers for en god dagsmarsj. Dette tyder på at maskinene jobber uanstrengt og optimalt. Her kan vi legge til at planingsterskelen er beskjeden, noe som gir deg litt større frihet med hvilke fartsområde som passer. På den andre siden er det ikke vanskelig å dra den opp til 39 knop og tømme tankene på noen timer.

Videre synes vi det må inn et stort pluss i margen for lite bråk fra interiøret i fart. Det var ikke noe som knirket eller slamret under dekk og ute var det motorene alene som sto et akseptable lydbilde.

Romsligst i klassen

Sport 39 har fått en tokabinsløsning som gjør den ideell for en voksen familie på langtur. Med tanke på båtens lengde på 11,8 meter er dette sydd sammen til en flott miks av funksjoner og finesser. Salongen er høy, lys og praktisk med en fullrigget bysse og lett tilgang på skuffer og skap. Stikkabinen under cockpit er trolig klassens romsligste og køya forut er i god rederstil midtstilt med god stuveplass til både styrbord og babord.

Tekniske data Bavaria Sport 39

  • Lengde: 11,80 m
  • Bredde: 3,99 m
  • Dypgang, drev oppe: 0,7 m
  • Deplasement: 8200 kg
  • Drivstoffkapasitet: 720 l
  • Motor, testbåt: 2 X Volvo Penta D6, 370 hk
  • Pris, fra: kr 1 945 000 med 2 x D4, 260
  • Pris, testbåt: kr 2 295 000 med 2 x D6, 370
  • www.motorboat.no

Det hele godt innrammet av solid mahogni, signert verftets egen avdeling for trearbeid. I cockpiten kan du virkelig nyte godværsdagene, som seg hør og bør i en båt i denne sjangeren. Her finner vi førerplassen til styrbord med en lite co-pilotsete til babord. Sikten er upåklagelig - men vindskjermens øvre list sjenere hos lave personer, eller komme midt i siktlinjen din.

Apropos siktlinjen: Kompasset var det eneste vi kunne tenke oss flyttet vekk fra de andre instrumentene, og tilbake til siktlinjen. elektromagnetisk påvirkning er store med kompasset plassert sammen de andre instrumentene. Kanskje et avleggs problem, plotteren har som kjent tatt over som både som kartbord og navigasjonshjelpemiddel om bord - selv om papirkartene skal være med om bord.

Bra idé og gjennomføring

En solid solseng ligger beskyttet bak vindskjermen. En stor sittegruppe i cockpitens senter utgjør et naturlig midtpunkt fulgt av en enorm solseng akter. Under denne finner vi også klassens største stuverom for fendere, tauverk og annet løsøre. Hele stasen hviler på hydraulisk motorromsluke.

Oversiktlige utstyrspakker

En høy rekke og breie dollbord gjør det enkelt å komme seg rundt på dekk, fra begge sider. Seks kryssholt er på plass til fortøyningene. Her må vi trekke fram de mange lyspunktene som er drysset rundt om på båten. Dette har en estetisk funksjon, men også den svært praktiske siden at du ser hvor du setter bena dine i trinn, leidere og på dekk.

Dette hører imidlertid til på ekstrautstyrslista, som mye annet. Eksempelvis leideren til motorrommet og ekstra vindusvisker. Den norske importøren har imidlertid etter vår mening satt sammen mer oversiktlige tilbehørspakker. Badeplattformen kan heves og senkes, noe som gjør badeøkten helt strøken, eller at du lett kan få opp en liten tender her. Dette er også ekstrautstyr.

RYDDIG: Førermiljøet om bord byr på oversikt med plotteren i midten og grei sittekomfort og ergonomi. En ulempe er refleksene fra gelcoaten. FOTO: Terje Haugen
RYDDIG: Førermiljøet om bord byr på oversikt med plotteren i midten og grei sittekomfort og ergonomi. En ulempe er refleksene fra gelcoaten. FOTO: Terje Haugen
MULTI: Solsengen akter rommer samtidig også et gigantisk stuverom. Det hele kan vippes opp for tilgang til motorrommet. Motorrommet under under er ryddig og lett tilgjengelig for inspeksjon. Fin orden på kabler og elektrisk anlegg. Doble slangeklemmer på plass i skroggjennomføringer, i tråd med kravene. D4-motorene er imidlertid mest utbredt. En solid wetbar hører ellers med til åpne båter i dette kaliberet. FOTO: Terje Haugen
MULTI: Solsengen akter rommer samtidig også et gigantisk stuverom. Det hele kan vippes opp for tilgang til motorrommet. Motorrommet under under er ryddig og lett tilgjengelig for inspeksjon. Fin orden på kabler og elektrisk anlegg. Doble slangeklemmer på plass i skroggjennomføringer, i tråd med kravene. D4-motorene er imidlertid mest utbredt. En solid wetbar hører ellers med til åpne båter i dette kaliberet. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 23/12 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også