Test: Candela Seven

Er dette båtbransjens Tesla-øyblikk?

En elektrisk hydrofoilbåt kan revolusjonere måten vi tenker rundt dagsturbåter. Spørsmålet er om dette blir vendepunktet for folks syn på elbåter, akkurat slik Tesla gjorde det med elbiler. 

Pluss ikon
<b>NOE EGET:</b> Det er en helt spesiell følelse å kjøre elektrisk hydrofoilbåt. Den flyr elegant over krapp fjordsjø.
NOE EGET: Det er en helt spesiell følelse å kjøre elektrisk hydrofoilbåt. Den flyr elegant over krapp fjordsjø. Foto: Mikael Mahlberg
Sist oppdatert

Testen begynner med en flytime:

– Husk å starte mot vinden og rett mot bølgene. Når du er oppe og flyr kan du svinge, men ikke for krapt i starten, oppfordrer Alexander Sifvert, salgssjef hos Candela.

Så går han over i fotobåten og etterlater meg alene om bord i det første produksjonseksemplaret av verdens eneste elektriske hydrofoilbåt – Candela Seven.

Jeg har kjørt halvferdige utgaver av prototypen tidligere, men aldri under såpass tøffe forhold som nå. I dag skummer Askrikefjorden nord for Lidingö av hvittoppet krappsjø. Fotobåten – en Anytec – måtte slå av på farten for å skåne både ryggen min og fotoutstyret. I dette været kan det være plagsomt å kjøre en planende båt.

Les også: Disse syv båtene er perfekte for fis­ke­ren

<b>AVANSERT:</b> 100 ganger i sekundet beregner styrings­systemet de riktige vinklene. 
AVANSERT: 100 ganger i sekundet beregner styrings­systemet de riktige vinklene. 

Fra spenning til nytelse

Jeg gir full gass og elbåten hviner stille over fjorden. Første en smule på skrå, grunnet propellmomentet. Allerede etter 30 meter er det «takeoff»: Skroget letter og flyr i 25 knops fart en halvmeter over bølgene. De krappe bølgene jeg nettopp kjente som harde slag i fotobåten, er på magisk vis helt borte. Jeg svinger og kjører tilbake i medsjø. Samme følelse, bare en lett surring fra motoren og stille ferd over skummende bølgetopper. Etter de første, spente minuttene venner jeg meg til følelsen, slapper av i førerstolen og nyter turen.

Candela har klart noe helt spesielt med kombinasjonen av eldrift og hydrofoil-skrog. De 18 ingeniørene og båtbyggerne som står bak utviklingen har laget en båt som nesten går upåvirket av bølger og vind, i alle fall under disse forholdene.

Candela må være den mest avanserte fritidsbåten i denne størrelsen, ambisjonsnivået i utviklingsarbeidet minner mer om flyindustri enn båtproduksjon. Både foilen og det kun 250 kilo tunge skroget er laget i karbonfiber. Fra foilen under vannet stikker det opp to stag. De bærer båten, en bowrider på 7,5 meter.

Et avansert styringssystem sørger for at foilen holder riktig vinkel etter hvert som forholdene endrer seg. Når båten ligger ved bryggen, hører du en delfinaktig knepping fra baugen. De kommer fra to ultralydsensorer som måler bølgehøyden, dermed kan angrepsvinkelen hele tiden justeres korrekt. Her har både matematikkprofessorer og spesialister fra jagerflyet JAS bidratt til utviklingen.

Les også: (+) Bruktkupp fra de elleville årene i båtbransjen

<b>TESLA-STIL:</b> Et egenutviklet betjenings- og navigasjonssystem, lett inspirert av Tesla. Blant annet med oppdateringer via nett. 
TESLA-STIL: Et egenutviklet betjenings- og navigasjonssystem, lett inspirert av Tesla. Blant annet med oppdateringer via nett. 
<b>MODERNE:</b> Førerplassen er ren og elegant. 
MODERNE: Førerplassen er ren og elegant. 

Må passe på

Det er enkelt å kjøre hydrofoilbåt, men like vel ganske forskjellig fra en vanlig båt. Tross formaningen om å svinge forsiktig og starte i motvind, forsøker jeg å starte i medsjø og medvind. Det går helt fint og når jeg prøver meg på litt tøffere svinger, legger Candela Seven seg forsiktig inn i svingen.

Tekniske data:

Candela Seven

Lengde, m: 7,7

Bredde, m: 2,4

Vekt m/batteri og motor, kg: 1 300

Personer: 6

Batteri: 40 kWh

Ladetid (230V/16A), timer: 12

Motor: Torqeedo 55 kW

Marsjfart/toppfart, knop: 23/30

Rekkevidde, Nm: Ca. 50

Pris, SEK: 2 500 000 kroner

Info: Candelaspeedboat.com

Likevel skal man være forsiktig. På den Teslalignende berøringsskjermen viser en kunstig horisont krengningsvinkelen, omtrent som på et flyinstrument. Når en stor passasjerferge dukker opp i øyekroken, vrir jeg hardt på rattet for å ta en tur over de store hekksjøene. Jeg rekker å se 17 grader på den kunstige horisonten før det smeller.

Båten faller ned mot styrbord og jeg ramler halvveis ut av stolen. I den krappe svingen har styrbord side av foilen havnet over vannflaten og dermed mistet løftet. Det er ufarlig, men likevel såpass skremmende at Candela sperrer kundebåtene til maksimalt 12 grader krengning i svingene.

Etter den lille overraskelsen, er jeg kjapt i gang og tar igjen bølgene etter Finlandsfergen.

Alle som har prøvd seg hekkbølger fra slike skip vet at de er uregjerlige saker med vekslende lenge og høyde. En solid utfordring for et styringssystem som nesten sendte meg i dørken, så jeg holder godt fast i rattet og stemmer mot med føttene for å sitte stødig i stolen.

Ingen grunn til uro, Candela Seven glir majestetisk gjennom hele registeret av det fergens hekksjø har å by på. De uvante, men elegante sjøegenskapene er egentlig bare et biprodukt av Candelagründer Gustav Hasselskogs egentlige mål med båten: Skape en elbåt med rekkevidde og fart som kan måle seg med tradisjonelle motorbåter.

Har han lykkes med det? Ikke på alle punkter, selv om mye er på plass.

Les også: (+) Test: Den beste sommerbåten

<b>SPARTANSK:</b> I cockpit ser du langt etter stor sofa og myke puter. Her møter et innovativt konsept virkelighetens begrensninger. 
SPARTANSK: I cockpit ser du langt etter stor sofa og myke puter. Her møter et innovativt konsept virkelighetens begrensninger. 
<b>TORQEEDO:</b> Den tyske elmotoren yter 55 kW, men skal tunes for mer kraft i akselerasjonsfasen. Da skal båten komme i plan også med full last. 
TORQEEDO: Den tyske elmotoren yter 55 kW, men skal tunes for mer kraft i akselerasjonsfasen. Da skal båten komme i plan også med full last. 

Effektiv, men vektfølsom

Energiforbruket er i en helt egen klasse, rundt regnet bare halvparten av en tilsvarende planende båt. På skjermen ser jeg at kraftuttaket fra elmotoren er på beskjedne 18 kW (25 hk) når jeg kjører i 23 knop. Batteripakken på 40 kWh er fra Torqeedo og holder til en rekkevidde på ca. 50 nautiske mil. Sammenlignet med en Yamarin Cross 75 BR med bensinmotor og rekkevidde på 240 nautiske, er ikke det så mye. Samtidig peker både effektivitet og drivstoffkostnad klart i retning av Candela. Det koster fort en tusenlapp mer å kjøre bensinmotor enn elmotor i 50 nautiske mil.

På full gass får jeg Candela Seven opp i 30 knop. Mer enn fort nok, men selvsagt ikke like imponerende som tradisjonelle konkurrenter med 300 hester på hekken. Cockpiten kjennes spartansk – føreren og tre passasjerer sitter i rygg-mot-rygg-stoler – to til i den minimale aktersofaen. Den er med vilje gjort trang for å unngå mye vekt akter i båten. Putene er tynne for å spare vekt, siden båten går mykt trenger du ikke ekstra polstring, mener Candela. Den som drømmer om å slange seg i loungeaktige omgivelser, må nok fortsatt se etter en båttype drevet av hydrokarboner.

Den mest merkbare svakheten for Candela er lasteevnen. For å teste ut den inviterer vi tre velbygde verftsarbeidere og to lette ynglinger med på tur. Etter noen ufine spørsmål, viser det seg at vi har 540 kg last i Candela. Det blir tungt for den 55 kW (75 hk) sterke elmotoren. Vi setter i land en av våre kraftigste gjester, og med 440 kilo om bord klarer motoren å få båten ut av vannet. Candela skal ta mer effekt ut av elmotoren i startfasen, slik at den skal løfte seg klar av vannet med full last om bord.

Les også: (+) Dette er de tryggeste og beste bruktbåkjøpene

<b>FELLES OPP:</b> Foilene kan felles opp på grunnere vann, og løper opp i disse opp­bevarings­boksene for fendere og tauverk. 
FELLES OPP: Foilene kan felles opp på grunnere vann, og løper opp i disse opp­bevarings­boksene for fendere og tauverk. 
<b>FRA BMW:</b> Torqeedo har marinisert batteripakken vi kjenner fra BMW i3. Hurtiglading er foreløpig et ukjent begrep i skjærgården. 
FRA BMW: Torqeedo har marinisert batteripakken vi kjenner fra BMW i3. Hurtiglading er foreløpig et ukjent begrep i skjærgården. 

En egen greie

Uansett – en direkte sammenligning mellom Candela Seven og tilsvarende store båter, faller på egen urimelighet. Ikke bare fordi det tekniske konseptet med hydrofoil, elmotor og batteripakke gir helt andre forutsetninger enn i en tradisjonell båt. Også fordi prisen på 2,5 millioner svenske kroner drar i en helt annen retning enn vanlig kost/nytte-tankegang.

Candela Seven er for velstående innovatører, som enten vil være med på å betale de tunge utviklingskostnadene ny teknologi innebærer, eller vil vekke oppmerksomhet ved å gjøre helt utradisjonelle valg. At noen vil sole seg i glansen av miljøkorrekt opptreden, skal du heller ikke se bort fra.

Foreløpig ser ikke Candela ut til å mangle kunder, uansett hva motivasjonen bak båtvalget måtte være. I 2019 ble det produsert 30 båter, i 2020 er målet å lage 70 båter. Og hvis ryktet om at Google-gründer Larry Page har bestilt en båt stemmer, kan det godt tenkes at Candela må se seg om etter større produksjonslokaler. Så vil bare frem­tiden vise om dette er båtbransjens «Tesla-øyeblikk».

Vi Menn Båt mener:

Det er ingen tvil om at det er gjort mye riktig i utviklingen av Candela Seven. Hydrofoilløsningen gjør båten raskere enn andre elbåter i denne størrelsen. Samtidig er energiforbruket svært lavt. Utfordringen er om konseptet blir for smalt og prisen for høy.

<b>MIXED DOUBLE:</b> Med skipper, to voksne og to barn går Candela i plan.
MIXED DOUBLE: Med skipper, to voksne og to barn går Candela i plan.

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2020, og sist oppdatert 24/08 2020.

Les også