Windy 26 Kharma 2011=

STILIG: Det er lite å utsette på linjer og fargebruk i den nye Windy 26 Kharma. © Terje Bjørnsen

TEST

Test Windy 26 Kharma

Strøken daycruiser fra Windy som koster under en million

Windy går tilbake til røttene med sin nye Windy 26 Kharma. Her får du en rendyrket daycruiser som føyer seg pent inn i rekken av Windy-klassikere.

TESTKARAKTER:

6 points 6

KORT SAGT:

+ Komfortable og sikre sjøegenskaper

+ God støydemping

+ Svært lavt forbruk

+ Vellykket cockpitløsning


- Ikke regulering på førersetet

- Begrenset overnattingskapasitet

Det var ikke gitt at Windy igjen skulle lansere en ny innstegsmodell i daycruisersegmentet.

– Men etter nøye vurderinger, fant vi ut at Windy 26 Kharma skulle bli vår neste nye båt etter suksessmodellen 31 Zonda, forteller Windy-direktør Knut Heiberg-Andersen.

– Vi ville gjerne skape en båt som ligger tett opptil Windys kjerneverdier, sier Heiberg-Andersen.

Nyheten har premiere på Holmen Fjordhotell i Asker 1-4. september, i forbindelse med den store båtmessen Båter i sjøen.

Nå er verftet tilbake til det som for mange nordmenn er Windys hjemmebane: De elegante, sportslige daycruiserne som 22 DC, 22 Sport, 7500 og 25 Mirage.

Den mest gledelige overraskelsen får du på prislisten: Prisen starter nemlig under en million, noe som er svært konkurransedyktig.

– Det er flere årsaker til at vi får til en god pris på Windy 26 Kharma, forklarer Windys salgs- og markedssjef Karl-Audun Skretteberg.

– Båten klarer seg fint med en Volvo Penta D3 fra 170 til 220 hk og vi har jobbet bevisst med å strømlinjeforme produksjonen. Dessuten har tatt utgangspunkt i skroget på 25 Mirage og forlenget dette for å få til en større badeplattform.

Introduksjonsprisen på Windy 26 Kharma ligger på 995 000 kroner. Da får du en Volvo Penta D3-170 og en bra utstyrspakke med blant annet teak i cockpit og på badeplattform, trimplan, Raymarine C90W kartplotter, radio med docking, toalett med septiktank, dørklys i cockpit, dregg, tauverk, fendere og flagg.

Windy 26 Kharma 2011=

DAGSTUR: Konseptmessig er Windy 26 Kharma en ren dagsturbåt som rommer 6-7 personer på en godværsdag. © Terje Bjørnsen

Testdata

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/Nm

1000

1300

1600

2500

2800

3100

3400

3700

3950

6,2

7,4

8,5

21,6

25,5

29,3

32,8

36,4

38,9

60,9

65,3

69,4

77,4

78,0

79,4

79,4

81,6

81,2

0,35

0,63

1,03

0,84

0,82

0,84

0,93

1,03

1,44

Et tydelig konsept

Når du går om bord i Windy 26 Kharma er det umiddelbart klart at denne båten er en rendyrket dagsturbåt. Uteplass, sjøegenskaper, design og sosiale sittemuligheter er prioritert.

Kharma forsøker ikke å være en masse forskjellige ting som ville ha gått ut over hovedegenskapene.

Her finner du eksempelvis ikke pantry. Skulle man ha plassert det et sted i cockpiten, ville straks sittegruppe, førerplass eller kanskje den store solsengen måttet lide. Foran copilotsetet er det likevel blitt plass til en liten vask.

Selv om uteplassen er stor, er det fortsatt rom nok for to personer til å overnatte i lugaren under dekk. Et ordentlig marinetoalett hører med, lett tilgjengelig under en luke i dobbeltkøya.

Interiørmessig er det den store og fleksible sittegruppen, med tilhørende solplattform som er høydepunktet i Kharma. I stedet for en tradisjonell U-sofa, har Windy laget tre individuelt utformede grupper.

Ved å flytte ryggstøtten til aktersofaen bakover på solplattformen, får du en stor liggeplass for de riktig fine dagene.

Under den langsgående sitteputen på babord er det rom for fire fendere. Her er også det elegante bordet i høyglanspolert mahogni festet når det ikke er i bruk.

Windy 26 Kharma 2011=

KVALITET: God finish og ryddig design preger Windy 26 Kharma. Klassisk instrumentplassering er kombinert med lett lesbar kartplotter. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Lengde, m: 7,85
  • Bredde, m: 2,5
  • Vekt, kg: 2200
  • CE kategori: B
  • Konstruksjon: Win Tec
  • Drivstofftank, l: 300
  • Ferskvannstank, l: 70
  • Køyeplass: 2
  • Maks motor: VP 5,7 GXIE (320 hk)
  • Motor, testbåt: 1 x VP D3-220
  • Toppfart: 40 knop
  • Konstruktør: Hans Jørgen Johnsen

Stramt interiørdesign

Noen stusser muligens på at Windy har valgt faste seter og ikke bruker søylestoler, et populært valg på andre båter i klassen.

Forklaringen er enkel: Du slipper å bekymre deg for eventuelle ulyder eller slark som følge av tøff kjøring i bølger. Det kjennes og er helstøpt.

Utfordringen ligger i at det ikke er justeringsmuligheter på setet. Testbåten er byggenummer én, og Windy sier at de fortsatt har noen mindre tilpasninger som skal til før de er helt fornøyd.

Sin vane tro har Windy stram regi på instrumentbordet. Her sitter alt der det skal, med primærinstrumentene lett synlig og trimflaps samt trimbryter lett tilgjengelig ved og på gasspaken. I dashbordet er det er plass til Raymarine C-serie Wide kartplotter på opptil 14 tommer.

Windy 26 Kharma 2011=

FIN MED DIESEL: Volvo Penta D3 sørger for god fart og svært hyggelig drivstofforbruk. Ytelse fra 170 til 220 hk. © Terje Bjørnsen

Priser

  • Volvo Penta D3-170: 995 000,-
  • Volvo Penta D3-220: 1 111 000,-
  • Volvo Penta D4-300: 1 207 800,-
  • Volvo Penta 4,3 GXIE: 1 051 100,-

Lett motor et pluss i sjøen

Volvo Penta D3 med tørrvekt på 363 kilo inkludert drev er en relativt lett dieselmotor. Det merkes umiddelbart og fordelaktig i en båt som Windy 26 Kharma.

Båten har ikke planingsterskel, den kjører derfor uanstrengt og uten høy baug i alle fartsområder. Dessuten er den svært godt balansert i lengderetning, og lander kontrollert om du skulle få et svev.

Med testbåtens Volvo Penta D3-220 er fartspotensialet på 40 knop, en hastighet som skroget takler uten problemer.

Den er stabil, trygg og dessuten lettkjørt, siden det er lite behov for å bruke motortrim eller trimflaps særlig aktivt.

Windy 26 Kharma 2011=

FOR TO: Plassen under dekk holder til en overnatting for to, og et ordentlig toalett med septiktank hører med i standardutstyret. © Terje Bjørnsen

Lite støy og lavt forbruk

I motorrommet har Windy lagt ned mye jobb for å kapsle inn motorstøyen. Her er det mye dempingsmateriale og en lufttett pakning rundt motorrommet som holder mest mulig av diesellyden unna cockpit.

Det resulterer i en stillegående båt: Lydbildet er rundt og avslepet, mens støymåleren holder seg på behagelig lave 77–79 dBA i fartsområdet 20–33 knop.

Det aller viktigste og gledeligste ved testresultatene er likevel det lave forbruket i hele marsjfartområdet.

Ved 2800 o/m og 25,5 knop drar D3-motoren kun 21 liter diesel i timen, noe som betyr et forbruk på drøyt 0,8 liter per nautisk mil. Det er imponerende og gjør at du får mye båtglede ut av drivstoffbudsjettet.

Alle de viktige elementene som sørger for den gode følelsen av kvalitet er på plass: Bøylen rundt vindskjermen, omtanken i små detaljer, soliditeten i materialer og utstyr, samt en finish som gjør at båt nummer én like gjerne kunne vært nummer hundre i serien.

Les mer

Windy 40 Maestro: Norsk superbåt

Windy T52 Black Bird: Røkkes leketøy

Windy 28 Ghibli: Klassisk DC

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Windy 26 Kharma er en sportslig og sosial daycruiser med komfortable og trygge sjøegenskaper. Elegant design og høy kvalitetsfølelse gjør at den nye innstegsmodellen på alle måter føles som en ekte Windy. Legg til en konkurransedyktig pris og lav drivstofforbruk, så skjønner du vår begeistring for den nye modellen.

Vår karakter:

klikk logo
6 points

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Båttester

Sargo 36=

Som skapt for norske forhold

Her er Sargos flaggskip.

=

RIB-en går i over 100 knop

Norske Goldfish kommer med sin største RIB noensinne, som er god for over 100 knop.

Buster X NBT Larkollen 2014=

Derfor er dette en god allrounder

Fulltreffer fra Buster - igjen.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

- Mamma, kan du flette meg?

Nå kan du trygt svare ja.

artikkel bilde

Hørt om stearin-trikset?

Enkelt og genialt!

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Båttester

Vi har testet åtte båter

Kjøpe åpen båt? Se vår testguide.

Denne båten går i 140 km/t

Vi har testet piratjegeren Goldfish 36 P1 Supersport med 760 hester.

Vi har testet 15 småbåter

Denne testsamlingen hjelper deg å velge riktig småbåt.