Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

Tenker nytt

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

Motoren kommer i flere effektutgaver, fra 110 til 220 hk. Det betyr at makseffekten er hevet med 30 hk fra tidligere D3 modell. De laveste effektklassene er tilpasset seilbåter og halvplanere. Motoren er både mindre og lettere enn tidligere D3, og har fått samlet servicepunkter som blant annet oljepåfylling, kjølevæske og veivhusventilasjon.

les mer om den gamle D3 her.

Bedre tall

Ifølge målinger Volvo Penta har gjort på twinnstallasjon av nye D3-220 mot gamle D3-190, skal nykommeren gi rundt 10 prosent høyere toppfart, rundt 20 prosent bedre akselerasjon og rundt 10 prosent mindre drivstofforbruk enn tidligere D3 modell.

At det har hendt ett og annet fra den gamle til den nye D3-maskinen, får vi også en ganske klar følelse av når vi prøvekjører nykommeren. Testbåten er en Askeladden C6 , et velegnet emne for en D3-170. Den variable turboen slår inn rundt 1900 o/min, noe som gjør båten rask ut av startgropen med Aquamatic DPS duopropdrev fra Volvo. Toppfarten på 38 knop er faktisk hele 4 knop raskere enn vi tidligere har målt på samme båt med Cummins Mercruiser Diesels 2,0 l 150 hk motor. Motoren er dessuten kontant og responsen er god under hele fartsregisteret.

Hva er best, diesel eller bensin? Les vår sammenlikning her.

Puster

Ved hastigheter under 30 knop er testmotoren hvesete, en noe irriterende ventilasjonslyd som trolig skyldes for mye luft i turboen. Dette forsvinner imidlertid så raskt belastningen øker i motoren.

D3-modellene med turtallytelser på 4000 o/min er spesialtilpasset for mindre fritidsbåter ned mot 18 fot, og er dermed en gavepakke for dieselfikserte småbåteiere og dem med mange båttimer i året. Men selv om dieselmotoren nærmer seg bensinmotoren i vekt og kontanthet, og har et trivelig dreiemoment, er den fortsatt ikke like godt egnet for aktiv kjøring i litt sjø. Når vi trekker tilbake EVC gasspaken for rask hastighetskorrigering, mister turboen fort pusten og kraften forsvinner når man på nytt gir gass. Når det er sagt, minner den nye D3 mer om en bensinmotor både i ytelse og støy enn tidligere. Rundt 84 dBA ved toppfart og under 80 dBA ved marsjfart (25 knop) er bra, samtidig som motorlyden fra bilverden er mer gjenkjennelig.

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbare enn den forrige versjonen.

Volvo Penta D3-170=

Det variable turbotrykket kan leses av på Volvos nye instrument. © Finnes, Fredrik

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!