Kort sagt:

+ Praktisk innredning

+ God sittekomfort (Comfortpakke)

+ Velutformet dashbord

+ Balanserte sjøegenskaper


- Noe skroglyd i krapp sjø

- Ikke alle liker røft interiør

Buster XXL er den nest største av båtene i Busters modellprogram. Med en lengde på 6,35 meter er det en relativt stor og rommelig båt. Den koster fra drøyt 370 000 kroner med 115 hk, og fra 411 000 kroner med den 150-hesteren som satt på vår testbåt.

Hvis du ber en båtinteressert person nevne en aluminiumsbåt, er det stor sannsynlighet for at Buster kommer opp først på listen. Merket har lang tradisjon med aluminiumsbåter, og fra de enkle, robuste båtene man startet med har Bustermodellene etter hvert blitt ganske avanserte og polerte båter.

XXL-modellen kom i ny og forbedret versjon i 2010 , og er et godt eksempel på produktevolusjonen hos Buster. De grunnleggende egenskapene er de samme som tidligere, men interiørløsninger og materialbruk er forfinet og minner lite om det røffe ryktet aluminiumsbåter noe ufortjent har.

Med en bredde på 2,4 meter er det mye volum i Buster XXL. Det gir en båt med mye dørkplass der det er lett å bevege seg rundt uten å støte borti innredning eller andre personer. Spesielt foran konsollen er det godt med plass. Der glassfiberbåter har støpte sittebenker, stiller Buster med avtakbare sitte- og oppbevaringskasser etter ønske. Plassen oppi er god og du sitter relativt bra med konsollen som ryggstø. Dermed får du en fleksibel innredning.

Buster XXL=

SKJERMET: En høy vindskjerm gir god beskyttelse bak konsollet.

Testdata Buster XXL med Yamaha F150

Turtall

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

2000

7,1

71

1,38

2500

13,2

74

1,08

3000

18,7

77

0,9

3500

24,4

78

0,87

4000

29,1

81

0,91

4500

34,2

82

0,99

5000

37,9

85

1,11

5500

42,5

88

1,32

5900

45,3

90

1,38

Smart med fjæring

Bak konsollen merker du lite forskjell til en vanlig glassfiberbåt, annet enn på det visuelle inntrykket. Førerplassen er ryddig og velutformet, med plass til integrert plotter. Etter vår mening har Buster gjort noe smart når de har satt sammen ulike utstyrspakker som gjør det enkelt og relativt rimelig å velge det utstyret du vil ha. Navipakken i vår Buster XXL utgjøres eksempelvis av en elegant integrert Raymarine C90W og et Silva kompass.

Comfortpakken som vår båt var utstyrt med inneholder også stolfot med fjæring for de to pilotstolene bak konsollen. Det gir merkbart bedre kjørekomfort når sjøen blir litt større. Da er også polstrede puter til den flyttbare og avtakbare aktersofaen med. Sammen med en vindskjerm som er stor og luner godt både for vind og sjøsprøyt klarer Buster XXL å gi et høyt komfortnivå for fører og passasjerer.

For mange vil helt sikkert Yamaha F115 være tilstrekkelig motor på Buster XXL med en toppfart på drøyt 37 knop. Likevel er det ekstra morsomt med det saftige frasparket i Yamaha F150. Toppfart i vår test på drøyt 45 knop er bare en del av totalbildet. Større sylindervolum og dermed høyere dreiemoment merkes hele veien fra du skal opp i plan til du legger gasspaken helt i bunn. Kjører du ofte med flere personer eller last om bord er den største motoren et godt valg.

Buster XXL=

KOMPAKT: En ny førerplass sørger for god ergonomi og at kartplotteren er lett å betjene. © Foto: Terje Bjørnsen

Buster XXL=

MYKT: Vi anbefaler comfortpakken med bl.a. demping i stolsøylen.

Tekniske data

  • Lengde: 6,35 m
  • Bredde: 2,4 m
  • Vekt: Ca. 850 kg
  • Personer: 7
  • Motor: 115-150 hk
  • Pris med Yamaha F115: Fra ca. 374 000,-
  • Pris med Yamaha F150: Fra ca. 411 000,-

Det beste til slutt

Forbruket og støynivået holder seg i et område som er bra for denne båtklassen. Mellom ca. 20-30 knop ligger forbruket på rundt 0,9 liter per nautisk mil, og selv i høy marsjfart på rundt 35 knop er det fortsatt rundt 1,0 l/nm. Støynivået ligger fra 77-82 dBA mellom ca. 20-35 knop, eller relativt stillegående i en båt som dette. Passerer du 40 knop blir lydtrykket sjenerende over tid med 88-90 dBA.

Vi har spart det beste til slutt, for Buster XXL er fortsatt en av de aller beste kjørebåtene i denne størrelsesklassen. Det betyr balanserte egenskaper mellom stabilitet, forutsigbarhet, myk gange i bølger og reaksjoner på trim.

Det er ikke den sportsligste båten, men klarer likevel å holde farten godt oppe i typisk krapp sjø på inntil en meter. Blir det for tøffe slag, kan farten lett avpasses, siden det ikke er noen planingsterskel når du trimmer motoren helt inn.

Du kan bestille trimflaps, men båten legger seg ikke spesielt mye over i sidevind. Også i andre delen av hastighetsskalaen reagerer båten godt på motortrim, og du nærmest flyr bortover vannet med bare akterdelen av skroget og propellen nedi vannet. Den går retningsstabilt i langsom fart, og reagerer godt ved bruk av ratt og motor ved tilleggingsmanøvre.

Buster XXL=

PRAKTISK: Avtakbare bokser erstatter støpte benker og gir fleksibilitet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Preget av en robust bruksbåt er kraftig dempet i den nye versjonen av Buster XXL, selv om egenskapene fortsatt ligger i bunn. Fin førerplass og fleksibelt interiør kompletteres av godt sammensatte sjøegenskaper. I tillegg kan du velge utstyrspakker som gir bedre utbytte av båten opp mot dine spesifikke behov.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!