På utsiden av lokalet skinner solen, det er en vakker høstdag i Helsinki. Vi er på lansering av de to nyeste medlemmene i den voksende Yamarin-familien, men før vi skal ut og kjøre skal vi gjennom en presentasjon. Prosjektet har nemlig vært holdt helt skjult, og det var først i går Yamarin lettet på sløret for første gang.

Aluminiumsbåter blir stadig mer populært, og er spesielt populært i Finland, Sverige og Russland. At Norge kommer etter skal vi ikke se bort ifra. Folk ser ut til å like de robuste og nesten vedlikeholdsfrie båtene, som kan kalles båtmarkedets poteter. Det har Konekesko, firmaet bak Yamarin, bitt seg merke i. Derfor har de jobbet på spreng det siste året for å få være med i kampen om kundene.

Dobbeldekning

Men vent nå litt, her er det noe rart. Alu-giganten Buster, som vil være Yamarin Cross' argeste konkurrent når disse kommer på markedet, hadde sist vi sjekket motorer fra Yamaha på akterspeilet. Yamaha har også hjulpet til i utviklingen av busterskrogene, men Yamaha markedsføres av nettopp Konekesko. Dermed vil Konekesko tjene penger hver gang Buster selger en båt - selv om dette er konkurrenten! En real suppe, med andre ord.

Men nok om det, vi vil tippe Finlands femte største firma har kontroll på sakene. Vi er her for å teste båtene. Båter som vil bli høyst aktuelle for det norske markedet. Yamarin er Norgesvenn med stor "n", og er et av merkene som det selges mest av her til lands.

Yamarin cross 61 CC og 63 BR=

ALLE GODE TING ER: Tre. To aluminiumsnyheter og nye 65 DC, arvtageren etter 64 DC. © Handeland, Petter

Gammelt nytt

Vi drar med en gang kjensel på de to nyhetene, for vi har sett de før - i plast vel og merke. Innerlineren er nemlig identisk som i plastbåtene. Det er litt av hele tanken som ligger bak prosjektet. Akkurat som i bilindustrien er det fokus på synergier, og det er økonomisk riktig å bruke bitene man allerede har. Spesielt når bitene er så gode som de er i dette tilfellet. Hils på "nye" Cross 63 Bow Rider og Cross 61 Center Consoll.

Yamarin fortsetter i samme gode spor som tidligere. Skrogene er veldig like plastskrogene, men har fått noen minimale endringer som skal gjøre de enda bedre. I tillegg kan aluskrogene vise til mindre behov for vedlikehold, de tåler mer juling og veier noen få kilo mindre.

Yamarin cross 61 CC og 63 BR=

GÅR FINT: Begge nyheten byr på solide sjøegenskaper. Her er Cross 63 BR i aksjon. © Handeland, Petter

Fulltreff

Vi hopper om bord i den 6,3 meter lange bow rideren først, modellen som Yamarin gir inntrykk for at de kommer til å selge flest av. Vi kjenner oss igjen med en gang, Innredningen er identisk som i 63 BR i plast, foruten at her er plasten farget grå for å stå i stil med aluskroget.

Cross 63 BR er akkurat like god som sin tvillingbror i plast, båten vi ga seks i terningkast i vår test. Kanskje også enda litt bedre. Den er blitt en smule bredere og har fått en anelse bredere slaglister - den er derfor hakket mer stabil i vannet. Kjøremessig er den som plastmodellen og alle andre modeller fra merket - veldig fin og gir hauger med kvalitetsfølelse.

Skroget er fint og byr på god komfort. 150-hesteren på akterspeilet sørger for gode fartsressurser og godt drag. Planingsterskelen merker vi lite til, og man kan fint kjøre under 4000 o/min uten at den faller ut av plan.

Ellers byr Cross 63 på akkurat det samme når det gjelder plass og utstyr. I bunn og grunn er dette rett og slett en kjempegod båt - som koster 15% mer med aluminiumsskrog.

Historien gjentar seg i Lillebror 61 CC. Den kjører like bra som forventet, går like bra som man vil at en slik båt med 150 hester skal gå og er enda mer praktisk enn plastmodellen.

Akkurat som i Cross 63 BR er skroget en anelse stødigere, men i høy fart går den litt mer på hekken enn storebror. Den tar det som er av bølger fint og kjennes robust og trygg når vi setter den på prøve.

Yamarin cross 61 CC og 63 BR=

ÅPEN LØSNING: Cross 61 CC er like god som tvillingbroren i plast. Og enda mer robust. © Handeland, Petter

Klar til kamp

Yamarin forteller at rundt 10 modeller i aluminium vil bli lansert i løpet av 2012. Dermed bommer vi ikke helt hvis vi tipper at alle dagens plastmodeller vil dukke opp med aluminiumsskrog på sikt.

Selv om innredning og motorisering er den samme som i plastserien er det en kjempesatsing fra Yamarin vi er vitne til, et realt svar på tiltale til aluminiumsbåtene Drive som Fiskars lanserte tidligere i år. Buster har såpass godt tak om markedet at vi tror de vil klare seg, men om det er plass til små produsenter som for eksempel Silver gjenstår å se.

Om Cross er verdt merprisen på 15% i forhold til plastserien er vanskelig å si, det er det hver enkelt sin fornuft og behov som får avgjøre. Uansett vil ikke Cross skuffe deg som kjøper.

Vi kommer selvfølgelig tilbake med utfyllende tester av de to alubåtene når de ankommer landet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!