Test Buster LX med Yamaha F60

Et snev av luksus

Med Buster Lx tar den populære aluminiumsbåten et steg oppover på kvalitetsskalaen.

Pluss ikon
GÅR PENT: Sjøegenskapene er blant de beste i denne klassen.
GÅR PENT: Sjøegenskapene er blant de beste i denne klassen. Foto: Foto: Petter Handeland
Sist oppdatert

Buster Lx er en litt mer forseggjort og luksuriøs utgave av suksessmodellen Buster L.

I Buster Lx er det blitt flere sitteplasser, og ikke minst større komfort for de som er om bord.

Ved å flytte konsollen lenger frem i båten, er det blitt plass til separat fører- og copilotstol, mens aktersofaen nå er helt reservert passasjerer.

En konsoll på hver side sørger for bedre ly, og muligheten til å skyve en pleksiglassdør mellom de to konsollene sørger for at det blir ordentlig lunt i cockpiten.

Døren i vår testbåt var litt løs og skranglet en smule, men båten var også et av de første produksjonseksemplarene.

BEDRE: Med egne forstoler og separat sofa øker sittekomforten.
BEDRE: Med egne forstoler og separat sofa øker sittekomforten. Foto: Foto: Petter Handeland

Behageligere sitteplasser

Testdata Buster Lx med Yamaha F60

Turtall

Fart i knop

Forbruk l/nm

Støy dBA

2000

5,5

0,73

68

3000

8,8

0,81

72

3500

15,7

0,46

75

4000

20,7

0,45

79

4500

23,2

0,48

80

5000

26,9

0,53

81

5500

30,5

0,66

83

Konsollene er praktisk utformet med flaskeholder og oppbevaringsrom. Og på førersiden er det også satt av plass til en liten kartplotter.

Setene er enkle, men i forhold til båtklassen gir de helt fin sittekomfort. Putene på setene er også relativt behagelige, og har en robust, lettstelt overflate.

Foran konsollene er det en langsgående sittebenk på babord side, og foran førerplassen finner du en sitte- og oppbevaringskasse etter typisk Buster-mønster. Helt i baugen er det et stigtrinn og en solid fotplate helt i baugen, noe som sørger for sikker om bord- og ilandstigning.

Går billig

ORDENTLIG: Førerplassen er godt utformet for en båt av denne størrelsen.
ORDENTLIG: Førerplassen er godt utformet for en båt av denne størrelsen. Foto: Foto: Petter Handeland

På vår testbåt satt det en Yamaha F60, en motor som passer Buster Lx helt fortreffelig. Toppfarten ligger i overkant av 30 knop.

Tekniske data

  • Lengde: 5,04
  • Bredde: 1,98
  • Vekt u/motor: 362 kg
  • Sitteplasser:
  • Pris: Fra 188 000,-
  • Pris med Yamaha F60: Fra 213 300

Du har dermed et bredt økonomisk marsjfartregister, der forbruket ligger i området 0,45-0,5 l/nm mellom 16-23 knop og støynivået holder seg i et behagelig register på 75-80 dBA.

Gjennomsnittet av målingene mellom 2000-5500 o/min tilsier et snittforbruk på 0,6 l/nm, noe som er bra i forhold til båt- og motorstørrelse. Med fast tank på 55 liter har du dermed solid rekkevidde.

Godt dempet skrog

Siden Buster Lx har et skrog som både er lekent, lettstyrt og trimvillig oppe i fart, er kjøregleden så absolutt til stede. I tillegg planer det lett, slik at båten sklir uanstrengt av gårde allerede i overkant av 15 knop.

TRYGT: Skikkelige stigtrinn i baugen letter turen opp og ned fra brygga.
TRYGT: Skikkelige stigtrinn i baugen letter turen opp og ned fra brygga. Foto: Foto: Petter Handeland

Buster Lx har heller ikke noe mot om det blir litt sjø. Aluminiumslyden i skroget er godt dempet, og båten skjærer fint gjennom hekkbølger eller mindre vindsjø.

Dermed blir kjøringen relativt komfortabel selv om forholdene ikke viser seg fra sin beste side.

Denne saken ble første gang publisert 25/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også