Kort sagt:

+ Herlige sjøegenskaper

+ Solid fartspotensial

+ Gode praktiske egenskaper

+ Moderne førerplass


- Fortsatt noe kantete design

- Følsom over 45 knop

For en del år siden kom Vi Menn Båt på at det ville være en god ide å kjøre en Buster Magnum fra Helsingfors til Oslo. Og på ferden legge inn stopp i Stockholm og København.

En nordisk "tour de force" for virkelig å bevise at Magnum var en tøffing.

Hvor god ideen egentlig var, med motvind mesteparten av veien, sommerens heftigste bygevær og bøtleggingsvillig svensk kystvakt, skal vi la ligge.

Men hovedinntrykket etter galskapens tur var enkelt: Buster Magnum tålte mer enn oss.

Del

Buster Magnum

Buster Magnum har smarte sitte- og oppbevaringsbokser foran konsollen.

Tekniske data

  • Lengde: 6,9 m
  • Bredde: 2,4 m
  • Vekt: 928 kg
  • Motor: 100-225 hk
  • Sitteplasser: 8
  • Pris: 394 000-489 000,-

Håret rett til værs

Den følelsen kommer raskt tilbake når jeg har tilbrakt de første minuttene på førerplassen i den oppgraderte 2011-versjonen av Buster Magnum. Med Yamahas nye V6-motor på hekken i F225-versjon, merker du at du lever. 225 hk er toppmotorisering for Buster Magnum, og da bikker du 50-tallet på knopmåleren under gunstige forhold.

225 hk er slett ikke nødvendig på en såpass lett og lettdrevet båt, men du verden så moro. Akselerasjonen fra start er som en kraftig sportsbil, og du marsjer uanstrengt i 30-35 knop. Motorinstrumentene indikerer også forbruk i underkant av 1 liter per nautisk mil på økonomifart.

Legger du gasspaken flat i 30 knop, sparker det fortsatt heftig unna, med et fornøyd bassbrøl fra 4,2-liters sekseren på hekken. Ved 45 knop kjenner du at båten så vidt balanserer på noen centimeter helt bakerst på skroget, og derfra opp til 50 knop skal du virkelig følge med i timen.

Men det er den herlige tosidigheten når du kombinerer Buster Magnum med en så sterk motor: Adrenalinkick på den ene siden, og svært behagelige kjøreegenskaper på den andre.

For i lave hastigheter fungerer også denne båt- og motorpakken utmerket. Det er ingen merkbar planingsterskel, og du sklir komfortabelt og uanstrengt av gårde i plan allerede fra 15 knop.

Buster Magnum

I marsjfart går Buster Magnum relativt økonomisk. Dashbordet har fått plass til intergrert kartplotter opp til 12 tommer.

Nytt og praktisk

Det har heldigvis ikke skjedd noe med sjøegenskapene til Buster Magnum. Verftet har i lang tid vært flinke til å dempe aluminiumsklunking fra skroget, og det går nærmest støyfritt gjennom bølgene.

På testdagen er det lite vind, men såpass mye hekksjø fra andre båter at vi får bekreftet noe vi allerede vet: Den nesten 7 meter lange alubåten går mykt og balansert i småsjø, og så lenge du får trimmet baugen inn, er den også forbløffende motstandsdyktig i røffere sjø.

Leseren får ha meg unnskyldt for å bli så revet med av Magnums dynamiske kvaliteter, at jeg helt glemmer å fortelle hva som faktisk er nytt om bord.

Den viktigste nyheten er et langt mer moderne dashbord, ikke minst tilpasset flerfunksjonsinstrumenter opp til 12 tommer skjermstørrelse. Førerplassen er fortsatt fin, med fjærende førerstol (ekstrautstyr), god fotplate og en solid vindskjerm som holder elementene på avstand.

Helt akter har båten fått en mer praktisk utforming med brede trinn og badeplattform. Dermed er det lettere å entre båten aktenfra, og enklere å komme seg opp i båten fra vannet. Buster er også kjent for sine kombinerte sitte- og oppbevaringsbokser. De er forbedret sammen med en ny kalesjegarasje som omfatter et oppbevaringsrom til lange gjenstander.

Les mer

Test av rimelige helårsbåter

Nesten like tøff: Buster XXL

Buster Magnum

Flere og smartere stuverom er nytt for 2011-modellen av Buster Magnum

Fornuftig med 150 hk

Totalt sett er Buster Magnum godkjent for åtte personer, med plass til fem bak vindskjermene og tre på benkene forut. Sitteplassene er komfortable nok, og tross at båten er en tøff bruksbåt har man likevel klart å gjøre følelsen ganske lun og behagelig om bord.

Det er relativt bra stuveplass i de låsbare rommene, og du kan få ekstrautstyr som targabøyle, stangholdere, vannskibøyle og wakeboardholder. Dermed kan Buster Magnum utstyres for et bredt register av fritidsaktiviteter, samtidig som den også fungerer bra for rene hygge- eller transportturer.

Det store kicket får du med Yamaha F225, men om vi setter på oss fornuftshatten, er Yamaha F150 det mest balanserte motoralternativet med tanke på fartsområde og pris. Den koster 431 000 inkludert comfortpakke og kalesje, mens F225 koster 489 000,-. I følge Busters egne målinger ligger da toppfarten på ca. 42 knop, og selv med full last om bord skal den klare rundt 35 knop. Med F225 kan du fortsatt lufte dine 7 passasjerer i godt over 40 knop.

Den leveres også med mindre motoralternativer, men da hevder vi at du ikke får utnyttet båtens virkelige potensial. For det er 150 hk og oppover som er riktig Magnum-motorisering.

Les mer

Brukte aluminiumsbåter

Yamarin satser på aluminium

Nye Drive-modeller i aluminium

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Fiskars
Pris 489000

Konklusjon

Buster Magnum har blitt bedre på viktige praktiske områder, og fått en mer moderne førerplass. Men det viktigste er at båten innehar de egenskapene som har gjort den til en innertier også tidligere. Da tenker vi først og fremst på sjø- og fartsegenskaper i toppklasse, og et konsept der røff bruk og trivelige dager på sjøen krysses på en fremragende måte.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!