Testet: SeaStar 26 m/Honda BF 175

Duger til det meste

Finske SeaStar 26 er på ingen måte vakker, men den er både praktisk og morsom å kjøre.

Sist oppdatert

I ruskevær er det godt å ha muligheten til å komme seg inn under tak, og med klimaet vi til tider opplever langs kysten er det ikke rart at styrhyttebåter blir stadig mer populært.

Det er først og fremst styrhyttebåter med hytta foran som folk har fått interessen for, men man må huske at det finnes andre alternativer. Finske SeaStar har nettopp det, tre midthyttebåter fra 6,6 meter og opp til 8,10 meter.

Ulv i fåreklær

SeaStar 26 er størstemann i samlingen som selges her i Norge av Kellox AS. 26 overrasker ikke bare med god plass både innvendig og utvendig, den byr også på gode sjøegenskaper. Ikke la deg lure av "gakk-gakk"-utseende, 26 har et sterkt og sjødyktig skrog som takler tøffe forhold.

Styrhyttebåter har et større vindfang enn for eksempel åpne båter eller daycruisere, men god hjelp av trim og flaps gjør at denne finnen oppfører seg fint i sidesjø og sidevind. En annen svakhet med denne type båter er at overbygget ofte rister i grov sjø og at tyngdepunktet blir for høyt, men dette er ikke et problem her. Overbygget kjennes solid og ikke gir det fra seg spesielt mye lyd og vibrasjoner, samtidig kjennes det som at tyngdepunktet er holdt nede og balansen i båten ivaretatt.

Testbåten hadde en Honda BF 175 påhengsmotor på akterspeilet. Denne passer båtens størrelse greit selv om vi gjerne skulle kjent ytelsene til en 225. Planingsterskelen er ikke veldig markert, men den kunne vært raskere ut av vannet. 0-30 knop gjøres unna på greie 12,1 sekunder og vi noterer 35 knop ved 5500 o/min.

TÅLER JULING: SeaStar 26 har et solid skrog som tåler å bli kjørt hardt i bølgene.
TÅLER JULING: SeaStar 26 har et solid skrog som tåler å bli kjørt hardt i bølgene. Foto: Terje Bjørnsen

Godt med plass

Tekniske data: SeaStar 26

Lengde: 8,10 m

Bredde: 2,60 m

Vekt: 1800 kg

Skrogvinkel: 17°

Motor: Honda BF135-225hk

Personer: 8

Sengeplasser: 2

Drivstofftank: 300 l

Pris: 669 900 kr

Informasjon: www.kellox.no

På det lille akterdekket er det plass til to personer, men det er framme i baugen det anbefales å oppholde seg. Her er det sitteplass til fire personer som også kan stå hvis man er ute på fisketur. SeaStar 26 er godt egnet for nettopp dette - høyt fribord gjør den trygg for medpassasjerer, og har man fiskelykke kan fangsten oppbevares i fiskekummen i dekket.

Selv om plassen i baugen er god er det den innvendige plassen som imponerer oss mest, her inne er det god takhøyde og sitteplass til seks personer. U-sofaen på babord side har vendbar rygg i fremre posisjon, slik at to personer sitte i kjøreretningen. Sofaen kan også slås ut og bli til en seng.

På styrbord side bak føreren er det ryddet plass til et lite pantry med vask og et skap. Liker man god komfort og er villig til å betale for det, finnes koketopp, kjøleskap og kjemisk toalett på ekstrautstyrslisten. Det skal også nevnes at Webasto-varmer er standard.

LUFTIG: De store vinduene sørger for god oversikt i alle retninger. Takluken bidrar til å gjøre hytta enda mer luftig.
LUFTIG: De store vinduene sørger for god oversikt i alle retninger. Takluken bidrar til å gjøre hytta enda mer luftig. Foto: Handeland, Petter

Førerposisjonen er kanskje det beste med hele interiøret. Førerstolen gir god støtte og oversikten ut gjennom de store vinduene er fenomenal, dessuten er ergonomien ypperlig - gasspaken er plassert akkurat der man ønsker og det lille rattet gir den riktige gokart-følelsen.

Testdata: SeaStar 26 m/Honda BF175

Turtall, o/min

Fart, knop

Støy, dba

Forbruk, l/t

Forbruk, l/nm

2000

9

67

10,71

1,19

2500

13

69

15,86

1,22

3000

19

75

17,67

0,93

3500

23

77

23,23

1,01

4000

27

78

32,67

1,21

4500

30

79

41,40

1,38

5000

33

80

58,74

1,71

5300

35

81

62,65

1,79

At SeaStar 26 er bygget for tøffe forhold kjennes på hvordan den oppfører seg i bølgene, men også kvalitetsinntrykket spiller inn. Konstruksjonen er robust og døren ut til baugen er et godt eksempel, den tåler en trøkk og er laget i aluminium.

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også