Prøvekjørt: Pioner Supersport 17

En harding i myk plast

Pioner Supersport 17 er barsk, robust og billig. Men den lever ikke helt opp til sitt etternavn.

Sist oppdatert

Den lave RIB-lignende midtkonsollbåten skiller seg ut i mengden, den røde fargen og den høye targabøylen gir den en ekstra sportslig look. Og med det navnet Pioner har gitt denne båten har den mer enn litt å leve opp til.

Men det er ikke noen formelbåt vi er ute og kjører i den svenske skjærgården utenfor Strømstad i dag. Supersport skal nemlig vise seg fra en helt annen side. Ute i bølgene ved Koster er den nemlig mer trygg enn sportslig i oppførselen, skroget er stabilt i vannet og båten er veldig lettkjørt.

Lukker man øynene gir Pioners største mer familiebåtfølelse enn nettopp supersport. Til tross for sitt lave fribord en den god kanditat for en barnefamilie på tur.

SPREK: Akselerasjonen er god og motoren er turtallsvillig.
SPREK: Akselerasjonen er god og motoren er turtallsvillig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tåler juling

Tekniske data:

  • Lengde: 5,2 m
  • Bredde: 2,15 m
  • Vekt: 450 kg
  • Motor: 60 hk Honda
  • Motoralt.: 60-90 hk
  • Personer: 8
  • Pris: 105.990 kr u/motor
  • Mer info: www.kellox.no

Dens kanskje aller sterkeste kort er materialet den er bygget i, den "myke" plasten tåler nær sagt alt du kan komme ut for, måtte det være med enten vann, eller litt mindre heldig, land under kjølen.

Dessuten absorberer materialet bedre slag fra bølgene enn tradisjonell glassfiber. En annen fordel er kravet til vedlikehold, det er nemlig minimalt. Her er det bare å kjøre, og skulle båten bli møkkete er det bare å ta frem høytrykkspyleren. Enkelt og veldig effektivt med tanke på den korte sommeren her til lands.

Se også: Med barn på bøljan blå

Sikker

Sittestillingen bak styreposisjonen er lav, og kanskje litt vel krøkete for personer over snittet i høyden, men den fargesprakende 17-foteren er til gjengjeld romslig og har godt med stuverom.

Syrefaste rekker langs siden og håndtak i baugen øker sikkerheten om bord, det samme gjør brannslukningsapparatet nede til venstre for føreren.

Se vår bruktbåtguide her.

Fin motor

Styreposisjonen er enkel og kun det mest nødvendige er på plass. En turteller er aller viktigst, da man lett kan bli revet med. 60-hesteren fra Honda er nemlig turtallsvillig som få, og ved 6500 o/min har vi oppnår vi 32 knop. Det er fort nok, for i den hastigheten er ikke Supersport lenger like stabil.

ENKEL OG GREI: Førerposisjonen er lav men helt grei. På mørke dager kan riktignok den sotede vindskjermen bli vel mørkt å se gjennom.
ENKEL OG GREI: Førerposisjonen er lav men helt grei. På mørke dager kan riktignok den sotede vindskjermen bli vel mørkt å se gjennom. Foto: Handeland, Petter

Senker man turtallet en smule forsvinner problemet og den blir samtidig enklere å trimme riktig, og er det vi vil kalle en god motor/båt-kombinasjon.

Se også: Knallgode "pølsebåter" fra 200.000,-

Denne saken ble første gang publisert 15/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også