Test: Princess V62

Kongelig konservativ

Det er aldri feil å kombinere konservativ eleganse med ryddig luksus.

Sist oppdatert

Tekniske data

Tekniske data

Lengde: 19,39 m

Bredde: 4,99 m

Dypgang: 1,13 m

Vekt: 23 500 kg

Driv. tank: 3400 l

Vanntank: 500 l

Køyer: 2+2+1+1+1

Motor: 2xMTU V8 M93 (1200 hk)

2xCaterpillar C18 (1015 hk)

Toppfart: 36,9 knop

Pris fra: kr 12 300 000

Smak litt på navnet: Princess V62. Det lover noe helt spesielt. Selv før man setter sine føtter om bord i denne skuta er standarden satt. Linjene er raske og balanserte. Udristige, men offensive. Det er mange i denne klassen som har noe å bestille, enten de heter Sunseeker, Fairline, Azimut, Absolute, Atlantis eller Pershing. Men ser vi bort ifra Windy, er det Princess som har fått de fleste og mest trofaste tilhengerne i dette landet.

Noe har sikkert med prisen å gjøre, noe med vellykket markedsføring og en dyktig importør. Mest tror vi likevel det har å gjøre med nordmenns oppfatning av ekte luksus. Det skal helst være klassisk, konservativt og rent. Komfortabelt, men samtidig praktisk. Og over det hele skal det hvile et løfte om robusthet og trygge sjøegenskaper.

V62 er en båt for anglofilen - personen med sans for det erkebritiske. Mørk glanslakkert kirsebærtre i dører og skott, i kombi-nasjon med lyst skinn og tekstiler, gir assosiasjoner til Bentley og Rolls-Royce. Stripede dresser, cocktailkjoler, whisky i krystallglass og solide sigarer. Nøktern eleganse som ikke skriker mot deg. Gamle, ikke nye penger.

Faktisk er det bare i hjemlandet Princess selger flere båter enn i Norge. Over Nordsjøen sendes rundt 10 prosent av produksjonen. Inngangsmodellen V42 har selvsagt vært den mest populære, med rundt fem solgte båter i året de siste årene. Og selv om finanskrisen har gjort sitt, er det fortsatt jevn flyt av båter. Det er greit med et solid merkenavn når kårene blir trangere.

For fintfolk

De heldige eierne av en V62 vil ikke lide noen nød. Her finnes køyeplasser for sju personer, fordelt på en stor masterlugar under salongdørken, en frontlugar med dobbeltkøye, en gjestelugar mot styrbord og en enkel, men likevel trivelig liten mannskapslugar akter under den enorme solsengen.

Hver av de største kabinene har et vakkert og praktisk toalettrom med separat dusjkabin, og det mangler ikke takhøyde noen steder. Byssa er på størrelse med kjøkkenet i en hvilken som helst treromsleilighet, og med teak i parkettform i dørken blir vi nesten lurt til å tro at vi er kommet på land.

Seks personer får flott spiseplass i den langsgående sofaen her nede, noe som er bra, for oppe i salongen gir sofaraden med bord et mer søreuropeisk lounge-inntrykk. Her oppe skal man sitte tilbakelent, holde i glasset og nyte turen. Skal vi sette fingeren på noe, må det være at utsikten for passasjerene kunne vært bedre, og strengt tatt hadde vi foretrukket flere enn to seter i fartsretningen.

Se også nye Fairline Squadron 65

At salongen befinner seg på ett plan, er uansett positivt, og i kontrast til luksusbåtene lenger sør i Europa er førerposisjonen et stort pluss. Flott ergonomi og utmerket oversikt er viktig i en stor farkost som går fort. Bruker du rundt 15 millioner kroner på en båt, har vi likevel et tips: Ikke spar pengene på førerstolen. Bedre lår- og albuestøtte kunne vi godt ha tenkt oss.

Tung

Toppfart nærmere 40 knop er ikke lenger unikt i båter på denne størrelsen. Kraftkrevende er det uansett: I motorrommet finner vi to MTU V8 dieselmaskiner som sammen yter 2400 hk. Med båtens totale tørrvekt på 23 500 tonn får de en jobb å gjøre der nede.

Vi starter rolig. Kjenner på tyngden og de massive kreftene som knapt høres i salongen. Etter at jeg har forsikret meg om at det ikke finnes noen stakkers hobbyfiskere i småjoller i umiddelbar nærhet, kan festen begynne. Den når sitt klimaks ved 36,9 knop. Da ligger den massive maskinen i fint driv over stille høstvann. Med strake akslinger går båten likevel forbausende lett, og responsen er bra for en 20 meter lang båt å være.

Ta en titt på nye Galeon 64 her

Princess V62 virker til å trives best over 30 knop. Nærmer vi oss 20-tallet, som rent økonomisk sett burde være det mest interessante cruiseområdet, bygger hun kraftig sjø. Ligger du mye mellom 15 og 20 knop, vil du garantert hisse på deg både båtfolk og bryggeeiere.

IPS?

Sunseeker lanserer i høst noe som trolig blir en av V62s tøffeste konkurrenter, nemlig Predator 60 . Sunseeker har dessuten noe Princess ikke har, nemlig flere alternativer når det kommer til fremdriftssystemet.

Importøren opplyser om at Princess har testet Volvo Pentas IPS, men at de har valgt å gå for den mest tradisjonsrike løsningen. Å ha enten IPS eller CMDs Zeus - eller til og med Arnesons overflatesystem med på utstyrslisten, skulle vi tro ville vært en fordel. Da sparer man både vekt og volum om bord, noe som faktisk merkbart i en båt på denne størrelsen. Konservative, kraftfulle og vakre Princess V62 skulle imidlertid klare seg utmerket som hun er.

Fairline tenker nytt med 58.

Princess V 62
Princess V 62 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 10/12 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også