Det er lov å tenke nytt i båtdesign, selv om mange av de største produsentene lenge har valgt å la være. De siste årene er det fargevalg og linjer som har vært det mest innovative, men nå er også alternative og mindre konvensjonelle planløsninger kommet på moten.

Et eksempel på dette er Fairlines nye Targa 58 Gran Turismo. Også her er nye tekstiler og farger en selvfølge, i tillegg til fokus på volum og riktig beslysning. Men mest iøyenfallende er likevel den småoriginale planløsningen under dekk: Fairline får tre voluminøse dobbeltkabiner, alle med hvert sitt store baderom, i tillegg til en liten gjestelugar/crewlugar akter.

Hvordan får man plass til dette i en 58 foter? Vel, Fairline har innsett det mange båtbrukere har tenkt i flere år: Dersom man dropper salongen og byssa sentralt under fordekket, vil det også være mer plass til romslige lugarer. Under hardtopen i cockpit er det uansett plass til kokkelering, samtidig som man har spise og sitteplasser nok både under tak og på akterplattformen.

Les vår test av Fairline Targa 52.

Originalt

Mest original er uansett baderomsløsningen til marsterkabinen, som er plassert lengst frem i baugpartiet og som naturlig nok blir V-formet. I henhold til tegningene blir designen under dekk både lys og åpen, og får et særegent preg ved hjelp av Østen-insirerte baderomsdører.

Smart er også muligheten for å senke siderutene og akterdørene i styrehuset oppe, noe som sammen med en tilbaketrukket luke i hardtopen vil gi en riktig åpen storbåtfølelse. En slik løsning finnes ikke på mange båter i denne størrelsen. Når båten også har en justerbar badeplattform og en jollegarasje for en vannjetdrevet Williams RIB, har man det man trenger.

Les også om nye Fairline Squadron 65.

Motorvalg?

Fremdriftsystemet skriver Fariline lite om, men i kjent stil blir det trolig snakk om strake aksler og en motorkapasitet på mellom 2000 og 2400 hk, MAN eller Catepillar.

Fariline Targa 58 Gran Turismo vil ha sin premierevisning på London International Boat Show i januar 2010.

www.fairlinenorge.no

=

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!