Kort sagt:

+ Bra skrog

+ Stor fordekk

+ Brukbar plass


- Gammeldagse gummilister

- Enkel styrehytte

- Enkelt instrumentbord

Denne modellen er ikke så godt kjent her hjemme, men den er et greit alternativ om man vil ha en båt med godt skrog og røff innredning. For det meste er enkelt: vinduer i gummilister minner mest om 1970-tallet og det hever heller ikke standarden at hele hytta er på grensen av det simple med ren topcoat på innvendige flater.

Båten lyser imidlertid opp med gode stoler/puter i bra stoff og det er ganske god plass i hytta. Den er plassert lenger akterover enn de andre. Resultatet blir et ganske stort fordekk med større lastekapasitet, mens det opphøyde akterdekket blir desto mindre.

Les også:

Her er test av 11 helårsbåter

=

Gammeldags innredning preger hytta.

Selv med 100-hester på hekken går båten godt og der TG virkelig overrasker er med et kjørevillig skrog som tar imot røff behandling. Den tåler mye og lander overraskende mykt, men det hele begrenses av en del skrangling fra innredning og hytte.

Om man blåser i luksuspregede og forseggjorte detaljer og trenger en ren "arbeidshest", byr imidlertid båten på mye og sammenlignet med de andre i testen er dette en langt mer rendyrket laste- og transportbåt. Den har også sine positive sider og produsenten har lang erfaring fra racing og det kommer klarest frem i et velbygd og balansert skrog.

Alle våre båttester finner du her.

=

Akterdekk på TG 6500

Dette er utviklet over tid og dagens 6500-modell har fått økt bæring akter for bedre tilpasning til de tyngre 4-takterne. I tillegg har produsenten lagt vekt på å redusere støynivået fra skroget og har klarte det ganske bra, for det er ikke skroget som støyer. Båten er ganske lav i profilen og gjennom den store takluken kan man stå og kjøre.

Akter er en ganske bred skyvedør, men det er trinn opp til det opphøyde akterdekket. Mot fordekket er en støpt, hengslet dør. Vi gir pluss for god bredde på dørene, men frontdøren virker vinglete. Også i denne båten kan det rigges til dobbeltseng mellom benkene akter og pantry kan leveres.

Helårsbåter til 400-500.000:

Test: Buster XXL AWC

Test: AMT 200 C

Test: TG 6500

Test: Hansvik 630 CS

=

Brukbar plass forut

TG har både mindre og større modeller av samme type og den helt nye TG Alfa på 24 fot fremstår som en helt moderne og spennende båt med fikse detaljer. Det beviser at produsenten har innsett at vår tid krever litt mer i moderne detaljer og formspråk. Det bør etter hvert også komme 6500-modellen til gode.

Les også:

Båtkatalogen: Helårsbåter på 6-8 m

Båtkatalogen: Helårsbåter på 8-10 m

=

Hytta på TG 6500

TEKNISKE DATA: TG 6500 Sport Cruiser

  • Lengde: 6,30 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt: 1020 kg
  • Tank: 90 l
  • Ant. Køyer: 2
  • Motor: 50-100 hk
  • Maks. personer: 9
  • Testmotor: Mercury F 100
  • Pris fra m/ testmotor:
  • Pris i Sverige: kr 448 100 SEK + hk-avgift
  • Importør: Har ikke norsk importør
  • Internett: www.tgboats.fi

Turtall, o/m

Støy, dBA

Forbruk, l/mil

Fart i knop

2500

75

1,23

7,3

3000

79

0,9

13

3500

83

0,74

18,5

4000

83

0,7

23,3

4500

86

0,75

25,1

5000

87

0,9

28,2

5500

89

0,95

33,5

5800

90

0,99

35,5

Les også:

Test: Bella 580 C, 2010

Test: Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

=

Enkelt dashbord

Les hele saken
Yamarin 59 C

Test: Finnmaster 61 C

Test: Ryds 620 MC og 20 MC

Test: Arvor 215

Test: Silver Cabin 650

">

Spesifikasjoner

Produsent TG
Pris 420000

Konklusjon

TG 6500 er i bunn og grunn en fin båt, men lider under et design og detaljer som ikke lenger er helt i tiden.

Helårsbåter til 300-400.000:

Test: Yamarin 59 C

Test: Finnmaster 61 C

Test: Ryds 620 MC og 20 MC

Test: Arvor 215

Test: Silver Cabin 650

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!