Det starter pent. 45-50 knop med prototypen på den nyeste versjonen av Goldfish 29. Mye bølger fra nær sagt alle kanter over Gule Humpen - som strekningen rett syd for Havstensund, «Tjurpannan», kalles - gjør at vi ikke får testet maksfarten på over 60 knop - over 110 km/t.

Basert på heftige 36 P1

Nærmere Hvalerøyene hopper vi over i Goldfish' nyeste fartsmonster, 38 SuperSport, også den en prototype. Den er fundamentert på erfaringene gjort med Goldfish 36 P1 Supersport som i 2008 kjørte «Round Britain Marathon» - et langdistanseløp der båten kom i mål som vinner av klassen og på andreplass totalt. Men i motsetning til 36 P1 er 38-foteren en senterkonsollbåt.

Dashbordet består av en diger Simrad-plotter, to Livorsi-instrumenter og en rad hurtigbrytere. Rene linjer, intet dilldall. Som 29-foteren har den fire offshore-stoler med oransje puter. Kanskje er de inspirert av Goldfish-gründer Pål Sollies Omega-klokke som har oransje rem. Til The Wall Street Journal har den selv lærte båtbyggeren uttalt at han finner inspirasjon ved å kjøre båt, fra Omega-klokken og Lamborghinien sin.

Båtene er i sin helhet bygget i Norge. Også mesteparten av underleverandørene er norske. Selv dørken av teak er foredlet i Norge. Et av unntakene er pongtongene som er produsert i Italia. Stereoanlegget er fra Fusion Electronics.

=

RIB: To RIB-er av ypperste klasse: Goldfish 38 Supersport og 29 Sport. © FOTO: Christer Dahl

Goldfish 38 SuperSport

Lengde: 11,81 meter

Vekt (min): 3200 kg

Toppfart: 60-100 knop

Motor: 520-1450 hk

Kapasitet: 8 personer

Drivstofftank: 600 liter

Vanntank: 42 liter

Pris: Cirka 2,5 millioner med 2x260 hk diesel

8,4-liters Ilmor 1450 hk

Om selve båten er minimalistisk i sin utforming, er det som befinner seg under motorlokket alt annet enn minimalistisk. Der troner to diagonalt stilte, selvpustende 8,4-liters MV10 Ilmor-motorer, som hver yter 725 hk og 880 Nm ved 5500 omdreininger. Dette er i utgangspunktet samme motor som benyttes i SRT Viper, men her er det tatt ut betydelig mer effekt. På hver side av motorrommet ligger kanaler i ren karbon som gir kjøleluft til motorene.

Null planterskel

Det er på tide å kjenne på hva som bor i Goldfishen. Sjøen er ganske røff, men dette er båtens rette element.

Nærmest umiddelbart skulle vi ønske at vi hadde fisket opp alpinbrillene fra bagen. Det går avsindig fort. Lang vannlinje, samt step-skrog som gir luft under skroget og mindre friksjon, medfører nærmest null planterskel. Selv i den ganske grove sjøen dundrer 38-båten fremover som et lyntog på skinner. Vi griper hardere om håndtakene øverst på offshore-stolen.

Det er unektelig en spesiell følelse å kjøre i 70 knop med en båt med så lave fribord. I det vi passerer 80 knop (150 km/t) drar Sollie de doble throttlene rolig bakover. Vi har aldri kjørt så fort med båt.

- Det får holde i denne omgang, sier Sollie, vel vitende om at båten er god for over 100 knop.

=

UTEN DILLDALL: Diger Simrad-plotter, to Livorsi-instrumenter, en rad hurtigbrytere og doble throttler. Fire offshore-stoler med oransje stoff. Enkelt og oversiktlig. © FOTO: Martin Jansen

Goldfish 29 Sport

Lengde: 9,42 meter

Vekt (min): 1650 kg

Toppfart: 50-72 knop

Motor: Fra 260 hk

Kapasitet: 8 personer

Drivstofftank: 380 liter

Vanntank: 42 liter

Pris: Cirka 1,5 millioner med 260 hk diesel

Felles uttrykk

Den norske båtprodusenten Goldfish Boat er kjent for sine raske RIB-er, og 38 SuperSport er selskapets hittil mest ekstreme i denne kategorien. Den er bygget over samme lest som den nye versjonen av Goldfish 29. Det er egentlig lite som skiller selve båtene, bortsett fra størrelsen. I tillegg har de vesentlig forskjeller i drivlinjen. 38-en er satt opp med en ren raceinstallasjon.

-Båtene er basert på erfaringene vi har gjort oss med Goldfish 36 P1 SuperSport og to runder med 29-foteren. Vi har ryddet opp, og formålet har vært å komme med et felles uttrykk, forteller Sollie.

36-modellen er kanskje Goldfish' råeste. Den settes som regel opp med 2x380 hesters dieselmotorer som gjør modellen god for 140 km/t. P1 benyttes blant annet av norsk spesialsoldater, og har vært på oppdrag mot pirater i Aden-bukta.

Men 36 P1 er en svært avansert båt. Til sammenligning er 38-modellen et enklere konsept. Den er dermed også rimeligere å produsere.

- Målet er å gi mer båt for pengene, og dermed selge flere båter naturligvis, sier Solli.

I motsetning til 36 P1 har 38-modellen senterkonsoll og er således en walkaround akkurat som 29-foteren.

Goldfish 38 SuperSport=

BÅTBYGGER: Goldfish-gründer Pål Sollie har gitt 38 SuperSport og den nye 29-foteren et felles uttrykk. © FOTO: Martin Jansen

=

Droppet rett baug

Den mest åpenbare endringen på 29-foteren sammenlignet med forgjengeren, er at den rette baugen er blitt erstattet av en mer tradisjonell baug.

- Det skyldes kort og godt at det profesjonelle markedet har behov for båter som kan kjøre rett opp på svaberget. Det er ikke mulig med rett baug, forteller Sollie.

Nytt er det også at begge båtene blir mer familievennlige. De kan begge leveres med dobbeltseng og toalett, noe som øker nytteverdien.

Men bevares, det handler fortsatt om fart. Høy fart. Med 1450 hk skal maksfarten til 38 SuperSport ligge rundt 101 knop. Da sluker de to Ilmor-motorene 440 liter bensin i timen. Noen vanlig motorisering blir dermed dette ikke.

- Vi gjør det for å vise hva vi kan. Det er moro å ha en utgave i porteføljen som kan gjøre 100 knop, sier Solli.

38 kan leveres med motorer fra 2x260-hester og oppover. Med 520 hk skal den greie drøyt 60 knop.

Goldfish 29 Sport=

NY BAUG: På den nye Goldfish 29 Sport har den rette baugen blitt erstattet av en mer tradisjonell baug © FOTO: Martin Jansen

Kun tre stykker finnes

Begge de nye Goldfish-båtene, samt 28 Tender, ble vist fram på Cannes Yachting Festival i september. Der var også Goldfish 50 som det kun finnes tre stykker av i verden. En i Norge, en på Ibiza og en i Mexico.

Step-problematikk

Men det handler ikke bare om motor. Det dreier seg også om skrog, om å fjerne mest mulig vekt, vektfordeling og angrepsvinkel. Og step. Goldfishene har tre step. Da vi testet Goldfish 23 Tender med 150 hester outboard mente vi at stepene kunne virke utfordrende særlig i krapp sving med lav trim. På båtfora på nett menes det mye om step. En stadig tilbakevendende påstand er at step øker sjansen for å rulle ved krapp manøver i høy hastighet

- Step er aldri utfordringen, men fart. Det handler om å avpasse farten etter forholdene, sier Sollie. Han avviser at båtene er for viderekomne båtfolk.

- Det handler kun om å kjøre etter forholdene. Vi greide 80 knop i dag, raskere ville ikke vært forsvarlig under rådende forhold. Det er som med en rask bil. Du kjører ikke rundt i 200 km/t hele tiden selv om bilen har krefter nok, sier Sollie.

Goldfish 29 Sport er satt opp med en turboladet Mercruiser 4,2-liters V8 TDI-motor på 370 hk - samme motor som blant annet brukes i Audi Q7, VW Touareg og Porsche Cayenne. Denne motoren i et twin-oppsett vil passe 38 SuperSport fint, ifølge Sollie. Toppfarten vil da ligge rundt 70 knop. Ved cruising i 40-45 knop skal forbruket ligge på 0,5 liter - per motor - per nautisk mil.

Les også:

Her finner du noen av de råeste RIB-ene vi har kjørt

Marinejegerbåt for hyttebruk

Prøvekjørt: Predator 337 - Den er faktisk helt norsk

Goldfish 50=

SJELDEN: Goldfish 50 © FOTO: Martin Jansen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!