=

RENT: Rent og ryddig førermiljø er på plass. FOTO: Azimut

Italienske Azimut Yachts fra Benetti-gruppen holder stø kurs som ett av verdens største verft i denne klassen.

De har ifølge seg selv allerede solgt unna fire eksemplarer av verftets splitter nye 77S, oppfølgeren til 55S som kom for et par år siden.

Nå er dette trolig ikke dette det første du kommer til å møte ute i skjærgården, men noen tekniske nevneverdige godbiter fra arkitektene er i alle fall på plass.

Om du for eksempel legger merke til baugen, så har den fått en helt spesiell knekk øverst, noe som indikerer at dette skal være en såkalt «wawe-piercing bow», altså en baug som skal takle sjø over snittet.

Dette i forlengelse av et det som også skal være et skrog meget godt tilpasset høy fart. Poenget er at dette blir teknologi som kan overføres til langt mindre modeller framover også.

Dette har vi for eksemepel sett da italienerne startet med å sette inn store vinduer i skroget. Nå gjør de fleste dette i en eller annen variant, ikke helt ulikt hvordan Apple satte tonen med sin iPhone.

Her kan vi legge til at 77s også stakk av med prisen (World Yacht Trophy) for «Best Exterior Design» under Cannes Boat Show nylig.

Videre har Azimut nå gått for en tremotors-løsning fra Volvo Penta med IPS. Disse yter hver sine 900 hestekrefter.

I denne sammenhengen er det et betydelig framskritt forbruksmessig, siden forbruket nå er nede i 350 liter i timen på marsjfarten rundt 32 knop. Ellers er toppfarten oppgitt til 36 knop.

I forhold til en konvensjonell tomotorsløsning er det et framskritt.

Ellers er rigget som de fleste andre yachter i denne størrelsen, med hovedsakelig tre dekk å fordele moroa over, i tillegg til egen mannskapskvarter akter under dekk akter. Rederavdelingen er ellers midtskips i full bredde, men VIP-avdelingen befinner seg i baugen.

Og prisen? Regn med rundt 30 millioner kroner for en helgeklar utgave.

Tekniske data

  • Lengde: 23 m
  • Bredde: 5,6 m
  • Vekt: 50 tonn
  • Motor: 3x Volvo Penta IPS 1200
  • azimutyachts.no

LES OGSÅ:

Vi prøvekjører Azimut 58 Fly

Vi tester Azimut 47

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!