Prøvekjørt flybridge-cruiser: Azimut 47

Diger og lekker italiensk luksusbåt

Med klesskap som hindrer sjølukt i klærne, er standarden satt.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data Azimut 47

Lengde (LOA): 14,46 m

Bredde: 4,75 m

Dypgående: 0,85 m

Tørrvekt: 16,1 tonn

Motorisering: 2x575 hk CAT C9 6L

Toppfart: 31,5 knop

Cruisingfart: 25 knop

Drivstofftank: 2000 l

Vanntank: 590 l

Køyer: 2+2+2 (+1)

Byggematriale: GAP

Pris: fra 8 millioner kroner

Importør: www.italmarin.no

"Når Azimut bygger båter, titter man"

Det er et gammelt jungelord omskrevet, selvsagt, men ikke så langt fra sannheten likevel.

Azimut Bennetti-gruppen er Europas største fritidsbåtbygger og har en pondus få andre kan matche, noe vi ser tydeligst på de mange båtmessene ute i Europa. I Genova kjører Azimut alltid det meste av båtserien rett opp på land og under tak. Synet er nok til å ta pusten fra messebesøkerne. Har du opplevd en båt over 90 fot på land, så forstår du hva jeg mener.

Som for å understreke viktigheten av egen tilstedeværelse, hyrer Azimut inn flere sikkerhetsvakter i mørke dresser enn Obama har med på utenlandsreisene sine.

Det forteller alt om hvor vanskelig det er å ta seg inn på standen i Genova Boat Show - selv med et pressekort på brystet. Oppstyr som dette er vanskelig å tolke som annet enn selvdyrking, men slik er det en gang når de største italienerne skal promotere varene sine.

Blant de beste

Men båter kan Azimut i alle fall bygge. Du kommer ikke på dette nivået bare ved å late som. I de senere årene har produsenten blitt en trendsetter få av de største konkurretene tør overse, noe som viser seg både i interiør og linjer rundt om i Europa.

Samtidig beholder Azimut sin integritet og sin særegne stil - en design man har en tendens til enten å like eller misslike.

Stor 47-foter

Typisk for Azimut er også at de bygger "store" båter. Azimut 47 er en sværing, noe som er spesielt tydelig med hekken mot bryggen: Med sine 4,75 meter bredde er dette en båt med volumet til en 53 foter. Det merkes klart i salong og lugarer om bord.

Her er det god køyeplass for seks personer, fordelt på en rommelig kapteinslugar i baugen og to identiske, parallelle gjestelugarer under salongdørken. Sistnevnte har to separate køyer i lengderetningen, som begge kan slås sammen for en fullkommen dobbeltkøye. Akter ved badeplattformen er det også rom for en liten mannskapslugar eller barneavdeling, men i testbåten var dette et rent stuverom. Vi mener at det er smartere bruk av plassen.

Azimut kjennetegnes også ved at de bruker flere planhøyder i båtene sine, noe som er mest merkbart i de minste modellene. I praksis betyr dette at båten får flere ulike "avdelinger" og kjennes større enn den faktisk er. Salongen i 47 er for eksempel vesentlig lavere plassert enn både førerposisjon og dinette, noe som betyr at det er vanskelig å se ut for passasjerene her akter. Dette har også noe med vindu-designen å gjøre, som begrenser utsikten en del. Fordelen er blant annet at gjestelugarene får utmerket ståhøyde samt at takhøyden i salongen gir den riktige storbåt-følelsen.

Lounge

I motsetning til salongene i de nordiske båtene har Azimut et lounge-preg med lave sofabenker og et relativt lite bord. For ettermiddagsdrinken og avisen er løsningen utmerket, men for familiemiddagen er den ikke like velfungerende. Heldigvis har 47 fått en dinette motsatt av førerbenken, som gir bedre komfort for matpausen.

Her sitter man også fint mot fartsretningen og har grei utsikt til bølgene. Byssa sentralt i båten er en historie for seg, godt innredet og med klassens beste dørkplass. Arbeidslyset er flott med plasseringen rett under vindskjermen. Vegg i vegg på styrbord side finner vi to identiske toalettrom som er pent innredet og tilstrekkelige i størrelse. Det fremre badet har inngang fra kapteinslugaren, mens det aktre har inngang både fra styrbord gjestelugar og byssa.

En bred hekk gir som nevnt mye plass, både i form av et akterdekk med sofabenk og en stor bade- plattform. Den elektriske landgangen er ekstrautstyr, men en selvfølge på sørlige breddegrader. Opp den solide leideren, og en av klassens største flybridger åpenbarer seg. Hele selskapet får lett plass her oppe, enten de sitter i sofagruppen akter eller ligger på den enorme solsengen som strekker seg helt opp til førerposisjonen.

Førermiljø

På vei ut av havna får jeg tid til å reflektere over førerposisjonen i salongen. Den vekker ambivalens blant alle kvalitetsinntrykkene. Komforten er flott og ergonomien upåklagelig med justerbar førerbenk. Oversikten over instrumenteringen like så - også taket er tatt i bruk for å utnytte plassen. Sammen med den liggende vindskjermen får jeg en flycockpit-følelse jeg trives med.

Samtidig sliter jeg med å akseptere den begrensede sikten mot styrbord, skjemmet av vindusstolpen og det elektriske hevbare vinduet. Armlenet burde vel strengt tatt vært fritt for instrumenter - da hadde det fungert bedre som armlene.

I amerikansk ånd er også førerbenken stor nok for 1,5 personer, og dermed for trang for to. Tar jeg ikke helt feil, er nok Azimut mer enn villige til å justere etter kundens behov. Dessuten har du alltid førerposisjonen på toppdekket, som er å foretrekke om været tillater det.

Tung dame

På utsiden av moloen åpner Middelhavet seg i 180 graders panorama. Ingen skjærgård å snakke om her, Korsika blir i så fall neste stopp. Jeg gir forsiktig pådrag og kjenner de to Caterpillar C9-maskinene på tilsammen 1150 hk sparke kontrollert ifra. Med sine rundt 16,1 tonn i tørrvekt er Azimut 47 en korpulent dame som skal håndteres med forsiktighet, og som ikke liker de bråeste kraftoverføringer. Så vil man heller ikke utsette slitedelene for større påkjenning enn strengt tatt nødvendig.

Men opp kommer vi, og ved 25 knop er Azimut 47 i fint driv. Her slipper hun vannet og minner oss om at hun er en helplanende båt. Med en fart rundt midten av 20-tallet trives båten best både med tanke på gange i sjøen, støy og forbruk. Rundt 3 liter per nautisk mil og 78 dBA støy i salongen (ved 2250 o/min) forteller det meste: Dette er en behagelig turbåt for dem som setter tunge og bastante sjøegenskaper foran stor fart og lekenhet.

1150 dieselhester høres mye ut, men er ikke mer enn tilstrekkelig motorisering i en båt som dette. Spesielt aktiv kjøring er det ikke snakk om, her er det bare å legge inn marsjfart og banke på. Da tåler hun langt større sjø enn vi møter denne dagen. Alt av hekkbølger som vi støter på, knuses lekende lett av et bastant skrog.

Toppfarten på 31,5 knop er tilstrekkelig, for med solid bæring i akterskipet blir hun en aning fremtung for fulle maskiner. Med akselen montert i V-gir er fremdriften uansett komfortabel og styringen presis nok båtens størrelse tatt i betraktning.

Egen stil

Det er uansett Azimuts egenart og modige stilart som imponerer mest.

At Azimut 47 balanserer på grensen mellom det etablerte og det ny-tenkende, gjør den frisk og tiltalende. Azimut har blant annet vært først ute med den kalkbehandlede eiken om bord i alle sine nye modeller, et treverk som gir et stripete og spesielt uttrykk.

Testbåten var også utstyrt med grov-fibret tekstil i sofa og benker, noe som minner om tidsriktig sisal, og har en kombinasjon av brunt skinn og ståldetaljer som få andre gjør etter dem.

Designfokus på toalettservantene er det hotteste i Italia for tiden, og her ligger selvsagt også Azimut 47 langt framme med sitt lekre bidrag. Når også sedertreinnredningen i klesskapene er på plass, noe som hindrer sjølukt i klærne, er på mange måter standarden satt.

Denne saken ble første gang publisert 30/03 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også