Kort sagt:

+ Luksuriøs

+ Voluminøs

+ Kompromissløs i bølgene


- Lite innovativ

- Tung

Azimut 43 gjør ikke skam på slekta. Denne båten, eller miniyachten om du vil, gir deg de samme lounge-vibrasjonene som vekkes i langt større båter; med sine knappe 43 fot virker båten som en koloss. Stilen er minimalistisk, ren og uforskammet eksklusiv. Ikke en centimeter under tak virker overlatt til tilfeldighetene. Azimut er kjent for sitt velpolstrede interiør og sine lekre detaljer, og de buede linjene i overbygg og vinduer plagieres hyppig med vekslende grad av freidighet. Med Azimut 43 innerst langs brygga, og en vakt ved landgangen, har du en nattklubb god som noen - for å si det slik.

At Azimut har pondus i båtverdenen, kommer også klart fram på de største og viktigste båtmessene, der produsenten ikke sparer på noe i presentasjonen av sine mest eksklusive nyheter.

Sammen med Ferretti-gruppen, er Azimut Bennetti verdens ledende luksusbåtprodusent, noe som selvsagt ikke beror på tilfeldigheter. Italienerne har de siste tiårene bygd seg opp et navn som klinger fint i de mest kondisjonerte båtmiljøer i Europa.

© Finnes, Fredrik

Gjennomført

Designerne, Stefano Reghini og Carlo Galeazzi, har ikke overgått seg selv hva gjelder nytenkning denne gangen, men konseptet tiltaler fortsatt.

Salongen har enorm takhøyde, som gir det luftige storbåtinntrykket, og innredningen i lys eik og tidsriktige caffe latte-farger frisker opp. Den lave skinnsofagruppen gir forventet komfort for opptil syv personer, og som seg hør og bør, er salongen trinndelt med et eget platå for førerplassen.

Ned en trapp mot babord finnes en stilren og godt utstyrt bysseløsning med alburom for kokkelering. Skrogbredden på hele 4,29 meter gir mer volum enn i 43-fotere flest; de investeringsvillige har med andre ord nok av plass å boltre seg på.

Men med den flotte designen følger også de mindre praktiske sidene - et typisk italiensk designtrekk som skiller blant andre Azimut fra de største skandinaviske båtene. I salongen sitter man lavt og har så å si ingen utsikt gjennom buede ruter. Det er dessuten ikke plass til flere enn fire rundt salongbordet, som ikke byr på noen femretterskomfort, for å si det sånn. Salongen i Azimut er ment for aftendrinken, og den alene, og dersom man skal spise litt, eller ha utsyn til sjøen, er den store flybridgen selvsagt stedet å være. Prioriteringen er ikke nødvendigvis feil - men garantert unorsk.

© Finnes, Fredrik

"Pornolys"

Under fordekket følger Azimut opp den elegante stilen. Lys eik og velplasserte køyer gjør sitt til å skape en lys og fin atmosfære her inne, og spesielt i kapteinslugaren er plassen god for en båt på drøye 40 fot. Det slår meg hvor stille det er her inne; fraværet av vugging og klukkelyder fra sjø mot skrog forteller litt om konstruksjonen av dette fartøyet. Med nesten to meter under taket kunne jeg like godt befunnet meg i et pent hotellrom.

Baderommene - ett avsatt for kapteinslugaren og ett for gjestelugaren - er enkle, elegante og brukervennlige. En fin detalj er taket i dusjkabinettene, som består av vinduer i frostet plast, noe som gir ekstra lys oppe fra dekket. En ring av "pornolys" i taket passer dessuten utmerket i en italiensk båt av dette kaliberet.

Gjestelugaren, som har egen inngang til fellesbadet, er relativt lite i sammenhengen og byr ikke på den beste dørk- og skifteplassen. De to separate, langsgående køyene er det imidlertid lite å utsette på, og om man vil, gjør man disse om til en dobbeltkøye ved hjelp av innleggsmadrass. Skapplassen er tilfredsstillende i begge kabiner.

En tur på akterdekk forteller oss at italienere trives utendørs. Her finnes en fin liten sofa med fastmontert, oppfellbart bord under bena. Innen rekkevidde på styrbord side finnes et kjøleskap og en velplassert ismaskin, som passer som hånd i hanske. En liten dør i fribordet forenkler dessuten tilgangen til akterdekk fra brygga, i ren yachtstil. Badeplattformen er en tanke overdimensjonert - her kan jolla ligge fast som på en riktig stor båt, og samtidig er det plass til hele mannskapet her akter.

Fordekket er en hel arena for soldyrking i seg selv, men det er på flybridgen du helst vil tilbringe tiden. Om ikke dette er markedets største og mest behagelige, er det i hvert fall ikke langt unna. Flybridgen må være et av Azimuts beste salgspunkter.

© Finnes, Fredrik

Tekniske data

  • Lengde: 12,90 m
  • Bredde: 4,29 m
  • Dypgående: 1,30 m
  • Vekt: 15 t
  • Køyeplasser: 4 (+2)
  • Drivstofftank: 1100 l
  • Vanntank: 500 l
  • Motor: 2 x Cummins QSB 5.9, 425 til 480 hk
  • Toppfart: 30,0 kn (testbåt)
  • Støy toppfart: 82,0 dBA
  • Støy cruising: 79,1 dBA
  • www.oslobatsenter.no

© Finnes, Fredrik

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Azimut 43 er en stilig og forseggjort flybridgebåt som scorer høyt på design - det er få båter i klassen som kan gi passasjerene en høyere luksusfølelse. Flybridgen er en vinner, så også den lekre kapteinslugaren, og skroget er et solid byggverk. Plassen om bord kan dessuten matche mang en 50-foter.

Båten skuffer imidlertid noe på to punkter. For det første virker enkelte detaljer noe skrøpelige, blant annet salongbordet, og en titt "under overflaten" gir et noe slett inntrykk i forhold til prisen. Azimut 43 virker dessuten en tanke gammelmodig, noe som er skummelt med tanke på det svært konkurranseutsatte markedet.

Når både Volvo Penta og Mercruiser leverer alternativ til strake aksler - begge fremdriftsløsninger som forbedrer både kjøreopplevelsen, farten og forbruket - skal du være glad i Azimuts linjer for ikke å ta en ekstra titt på konkurrentene.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!