PRØVEKJØRT: Azimut 58 Fly med 2 x 800 hk MAN

All tenkelig luksus og 1600 kruttsterke dieselhester

58 fot. Masse luksus. Masse krefter. Pris cirka 15 millioner norske kroner. Drammen Havn. Finn en feil...

Pluss ikon
LEKKER: Azimut er kjent for å fleske skikkelig til når de kan, og har en filosofi om å bygge rålekre båter - uten å tenke for mye på prisen. FOTO: Azimut
LEKKER: Azimut er kjent for å fleske skikkelig til når de kan, og har en filosofi om å bygge rålekre båter - uten å tenke for mye på prisen. FOTO: Azimut
Sist oppdatert

Tekniske data Azimut 58

  • Lengde: 17,90 m
  • Bredde: 5,02 m
  • Dypgang: 1,35 m
  • Vekt: ca. 28 t
  • Personer: 16
  • Vanntank: 630 l
  • Dieseltank: 2 800 l
  • Motor: 2 x MAN V8 800 hk, common rail
  • Skrogvinkel: 15,5 grader
  • Pris: ca. 15 millioner
  • Mer info: www.italmarin.no

Bedre med en dram i timen ennen time i Drammen, lyder ordtaket. Slik er det ikke lenger. Omfattende restaurering og oppgradering av Drammen sentrum, der spesielt området langs elvebreddene har stått i fokus, har forvandlet Drammen fra grå industriby til å bli en av Norges vakreste havnebyer.

Og hva trenger en vakker havneby? Jo nettopp, flotte båter som pryder fasaden. Akkurat som i havneperlene langs Middelhavet. I hvert fall nesten.

Det finnes mange fine båter i Norge, men det kryr ikke av båter over 50 fot. Drammensbaserte Italmarin har spesialisert seg på italienske luksusbåter, og gjør så godt de kan for å øke tettheten av nevnte havnepryd med merker som Atlantis, Absolute, Cantieri De Sarnico, Colombo og sist, men definitivt ikke minst Azimut, hvor en 58 fot lang italiensk skjønnhet sto på dagens meny.

Stjernefølelsen

Azimut er kjent for å fleske skikkelig til når de kan, og har en filosofi om å bygge rålekre båter - uten å tenke for mye på prisen. Dermed blir båtene veldig bra, men så koster de også litt ekstra. Bare å få komme om bord i et flytende palass som dette er en drøm for mange.

Vi merker luksusen allerede da vi hopper om bord helt akter, på badeplattformen som kan heves og senkes.

Petter Nystrøm, daglig leder i Italmarin, manøvrerer båten lekende lett ut fra brygga, lite påvirket av Drammenselvas strie strøm og den korte avstanden til de to flybridgebåtene som ligger fortøyd både foran og bak 58-en.

Det hele skjer med en liten fjernkontroll han har hengende rundt halsen, stående på flybridgen med full kontroll på hvor baug og hekk befinner seg. De to MAN-motorene knurrer i kor og dytter oss sakte ut i fjorden. Akterdekket er tradisjonelt utformet og kan ikke beskrives som annet enn "enormt".

Treverket på dekket er selvfølgelig av beste sort, og strekker seg fra badeplattformen akter, langs de brede dollbordene og fram til det enorme soldekket baugen som nærmest skriker etter en vakker dame under varm sommersol. Synet som møter oss innenfor skyvedørene på akterdekket kan beskrives med mange ord.

EGET: De som tilbringer natten i eierlugaren kan nyte godt av eget toalettsom med separat dusjrom. FOTO: Azimut
EGET: De som tilbringer natten i eierlugaren kan nyte godt av eget toalettsom med separat dusjrom. FOTO: Azimut Foto: Azimut

Det første som slår meg er popstjernefølelsen. Fantasien løper løpsk, og jeg ser for meg gangsterrappere som kaster dollarsedlene rundt seg, tett omslynget av lettkledde damer og champagneflasker av dyreste sort. Ikke fordi det nødvendigvis er gangsterrappere som kjører disse båtene, men fordi båtene utstråler status, noe disse gutta tydeligvis liker å vise fram i musikkvideoene sine.

Fra skyvedørene inn fra akterdekket og fram til førerplassen er det oseaner av plass. Foruten sovemulighet og toalett, er hoveddekket ikke mindre enn en fullverdig leilighet på ett plan. Og da snakker vi ikke om en leilighet i typisk OBOS-standard.

Her holder alt høyeste standard og er selvfølgelig så moderne det skal være i en båt av dette kaliberet. I salongen er det ikke bare én stor sittegruppe, men to, hvorav den ene er plassert på høyde med kjøkkenet, slik at kokken hele tiden kan ha kontakt med gjestene.

Kjøkkenet har selvfølgelig alle hvitevarer en kokk trenger, og utførelsen er det ingenting å si på. Helt framme i salongen er kapteinens plass. Herfra har han full oversikt over det enorme soldekket foran i baugen, samtidig som han får hjelp av båtens høyteknologiske instrumenter til manøvreringen - deriblant to 14 toms store kartplottere fra Raymarine.

Tre plan

GODKJENT: Kapteinen kan ikke skylde på utstyret om noe går feil med manøvreringen. Kapteinstolen må bare prøves. FOTO: Azimut
GODKJENT: Kapteinen kan ikke skylde på utstyret om noe går feil med manøvreringen. Kapteinstolen må bare prøves. FOTO: Azimut

På babord side framme ved førerplassen, leder en trapp deg ned til underetasjen. Går du ned denne trappen har du definitivt kommet rett om en liten hvil frister, for sengene er akkurat som resten av interiøret - av ypperste kvalitet. Her nede finnes knapt en hard flate. Alt er kledd i stoff eller dekket med tepper.

SEPARAT: De som tilbringer natten i eierlugaren kan nyte godt av eget toalettsom med separat dusjrom. Selvfølgelig smakfullt innredet. FOTO: Azimut
SEPARAT: De som tilbringer natten i eierlugaren kan nyte godt av eget toalettsom med separat dusjrom. Selvfølgelig smakfullt innredet. FOTO: Azimut

Treverket som er brukt er selvfølgelig av beste sort. Kvaliteten på arbeidet som er lagt ned her er så god at man nesten skulle ønske man var håndverker selv. De to enorme dieselmotorene med akseldrift tar naturlig nok stor plass under dekk. De fyller hele bakre del av underetasjen, men den lider ikke av plassmangel av den grunn.

Eierlugaren midtskips, som ligger akterover i det du kommer ned trappen, går i hele bredden av båten.

Her nyter man godt av eget toalettrom med separat dusjrom, stor flatskjerm TV, skrivebord om jobben kaller, samt godt med garderobeplass.

Tre vinduer i hver skrogside gjør at mye lys slipper inn og gjør den luftig og trivelig. Det er også verdt å nevne at støynivået her nede er langt ifra plagsomt, selv med de to enorme dieselmotorene på jobb kun få skritt fra deg. Båten vi kjører har tre kabiner. Ingen sensasjon i en så stor båt, men kabinene er til gjengjeld store.

Beveger man seg framover fra masterkabinen, forbi trappen man kom ned, har man en gjestelugar på styrbord side med to enkle senger, baderom med egen dusj - der vannet kommer ut gjennom taket. Helt framme i baugen finner vi en rommelig lugar med soveplass til to og godt med garderobeplass.

Tilbake på topp

Vi klatrer opp den teppedekte trappen, gjennom den gedigne salongen, ut på akterdekket og tar trappen opp til flybridgen. Om man ikke var fascinert av plassen hittil, så blir vi det i hvert fall nå. - Her oppe er det sitteplass til 16 personer forteller Petter, tydelig fornøyd over kapasiteten.

PLAN: Hoveddekket er som en stor leilighet på ett plan. Her kan kokken tilberede middagen uten å forlate sine gjester. FOTO: Azimut
PLAN: Hoveddekket er som en stor leilighet på ett plan. Her kan kokken tilberede middagen uten å forlate sine gjester. FOTO: Azimut

Flybridgen, som kan sies å være en eneste stor sofagruppe, er selvfølgelig alle tiders å sitte i.

DOBBEL: Tro det eller ei, disse to sengene kan faktisk slås sammen til en stor dobbeltseng. FOTO: Azimut
DOBBEL: Tro det eller ei, disse to sengene kan faktisk slås sammen til en stor dobbeltseng. FOTO: Azimut Foto: Azimut

Det er nærliggende å få følelsen av å være konge på haugen ved styreposisjonen, hvor man ruver cirka fire meter over havet. Flybridgen er stedet å oppholde seg på varme sommerdager.

De som vil sole seg ligger fint i le bak vindskjermen, mens man får vind i håret bak spakene ved førerplass. Spiller ikke værgudene på lag kan hele flybridgen skjermes av en kalesje fra targabøylen. Dermed har man enda et stort rom å oppholde seg i, uten å forstyrre de som sover ut ankerdrammen to etasjer under.

Enorm kapasitet

Arbeidsoppgaven til de to 800 hester sterke dieselmotorene er ikke liten. De skal dytte 28 tonn båt og den motstanden en slik koloss har - ikke bare gjennom vannet, men også opp i plan og videre opp i så stor fart som mulig.

Vi dytter den elektroniske motorkontrollen fra oss og kjenner MAN-motorene slurpe i seg diesel, samtidig som 58-en setter seg litt bakpå og begynner sin ferd gjennom vannmassene.

Naturlig nok krever det litt å få en gigant som dette opp i plan, men dieselmaskinene har ingen problemer med jobben. Det er i slike tilfeller man ikke kan forstå at to propeller kan ha slik effekt bare av å spinne i vannet.

STIL: Stilen er gjennomført og kvaliteten på materialene og håndarbeidet holder høy standard. FOTO: Azimut
STIL: Stilen er gjennomført og kvaliteten på materialene og håndarbeidet holder høy standard. FOTO: Azimut

Sekunder senere planer vi rolig ut og ser Drammen krympe bak oss. - Azimut 58 gjør 33 knop med disse motorene, forteller Nystrøm.

Mer enn fort nok, tenker vi. Det er en ganske surrealistisk følelse å kjenne hvordan 28 tonn båt oppfører seg i 33 knop. Godstog-begrepet har vel aldri vært mer dekkende. Nå er det riktignok flatt hav og ingen vind denne dagen, men 58-en viser ingen tegn til svakheter i egenproduserte bølger eller krappe svinger i god fart.

58-en er for stor til å passere under broene på vei opp elva til Drammen sentrum, vi hopper derfor over i to mindre båter og avslutter dagens sightseeing langs elvebredden ved torget i sentrum.

Oppmerksomheten er stor rundt de to 40-foterne, så det hadde vært gøy å se hva slags innvirkning 58-en hadde hatt på folk.

Vi lot oss i hvert fall imponere - selv om gildet har en pris på rundt 14 millioner kroner. Vi håper på en telefon fra Hamar.

Les også:

REDER: Eierlugaren midtskips går i hele båtens bredde og er mildt sagt gigantisk. FOTO: Azimut
REDER: Eierlugaren midtskips går i hele båtens bredde og er mildt sagt gigantisk. FOTO: Azimut

Denne saken ble første gang publisert 14/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også