- De siste årene har vi sett mange eksempler på at tyver tar båtene allerede før de kommer på vannet. Derfor vil vi gjerne advare båteierne nå rett før den mest hektiske båtpussesongen begynner, opplyser Per Arne Strandenes, fagsjef for fritidsbåt i If Skadeforsikring.

Forsikringsselskapet har begynt å få inn de første tyverimeldingene i år.

- Eieren har gjerne drevet med båtpuss, og båten står klar på hengeren i påvente av fint vær og riktig anledning for sjøsetting. Dermed blir båten stående og by seg fram ubevoktet og unødvendig lenge, sier Strandenes.

Politiet patruljerer

Det er gjerne båter på 15-20 fot som stjeles på denne måten. Tyvene stikker av med både tilhenger og båt.

- Båttilhengere har samme krav til kulelås som vanlige tilhengere. Men låsene er av vekslende kvalitet og er ikke en veldig stor utfordring for en profesjonell båttyv, som kanskje attpåtil får jobbe uforstyrret, sier Strandenes.

Grensefylket Østfold får tidlig besøk av omreisende båttyver, særlig fra Polen. I mars mottok de ni anmeldelser om båtmotortyveri, ifølge Newswire.no.

- April og mai er høyrisikotid for tyverier, men også om høsten når båtene er tatt opp på land igjen. Også da blir de stående ubevoktet og lett tilgjengelig, sier politiførstebetjent Terje Bøe i Østfold politidistrikt.

I disse dager patruljerer sivilt Østfold-politi lokale båthavner på jakt etter mistenkelig adferd, også om natten. I fjor delte de ut informasjonsmateriell til over 2000 båteiere og marinaer, med tips om hvordan man sikrer båt og motor.

- Det er mange måter å gjøre jobben vanskeligere på for tyvene. Båthengeren kan jekkes opp og det ene hjulet tas av. Motoren blir vanskeligere å omsette dersom du tar av motordekselet og dekker til med presenning eller plast, eller tar av propellen, sier Bøe.

Marinaeiere blir oppfordret til å begrense adgangen med bom. Politiet ber dem også om å få båteierne til å arrangere vakthold utenfor sesongen.

Funnet i Polen

Mange stjålne båter og motorer forsvinner fort ut av landet og har vist seg vanskelig å oppspore. Nylig ble imidlertid 23 båtmotorer funnet på et lager i Polen. De viste seg å være de samme som ble stjålet på Tjøme i fjor høst.

- Motorene var Securmark-merket og enkle å identifisere, sier Per Arne Strandenes i If.

Securmark-merking betyr at båt og motor merkes med synlige og gjemte merker, med klistremerker og inngravering. I tillegg kan motor og båt mikromerkes, som betyr at bitte små datachips sprayes på. Identitetsmerkene er unike for din båt og motor og er usynlige for øyet.

- Merkingen øker sjansen for at båt og motor kommer til rette hvis de blir stjålet. I tillegg vil den synlige delen av merkingen kunne virke avskrekkende på en del tyver, sier Strandenes.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!