SKISSE: Verft

Askeladdens P-serie har så langt fått en god mottagelse, ifølge båtbyggeren selv.

- I dag er P-serien Askeladdens mest solgte båter, noe som viser at det alltid er marked for innovasjon og nye båtkonsepter, opplyste i alle fall verftet i et presseskriv nylig.

Askeladdens P-serie har funnet sine mange kunder både blant rene fritidsbrukere og ikke minst blant hobby- og til dels yrkesfiskere som ser verdien av stor dekksplass, varm kahytt og god fart.

Hittil har P-båtene kun vært tilgjengelige med outboardmotorer, bortsett fra P80 som også kan leveres med hekkaggregat.

- Tilbakemeldingene, ikke minst fra proffbrukerne, har imidlertid vært et ønske om en P-variant med innenbordsmotor, opplyser Askeladden videre.

Derfor lanserer Askeladden P77 Weekend, med klassisk motorinstallasjon: Innenbords diesel med propelltunnel, flyndre og ror. Dette skal gi en særdeles driftssikker og ikke minst drivstoffvennlig motorisering, som mange allerede sverger til.

Askeladden P77=

PÅ DEKK: Stort akterdekk takke være liten motorkasse. SKISSE: Verft

Samtidig skal båten være lettdrevet og hurtigløpende. Med en Yanmar 145 HK er fartspotensialet hele 25 knop. Det skal gjøre båten svært aktuell også for fritidsbrukere som vil ha det enkelt og økonomisk i bruk.

Båten kan utstyres med sluregir som gjør at den kan gå i langsom dorgefart, noe som er vanskelig med outboard eller hekkaggregat.

Motorkassen er plassert helt akter (utstyrt med V-gir), noe som skal gi båten et større akterdekk enn outboard-variantene.

Båten har også en lengre vannlinje og bedre bæring akter som igjen bidrar til det høye fartspotensialet. Ellers finnes alt som finner på de andre Weekendbåtene: Pantry, spiseplass, overnattingsplass, lukket WC, mulighet for varme - også under kalesjen på akterdekket, mulighet for baugpropell, ankervinsj, teine/garnløfter m.m.

A66 Multi

Dette blir den første fra Askeladden bygget i aluminium - en robust båt for fiske, fritid, oppdrett og anleggsarbeid.

For første gang lanseres det skrog i annet materiale enn plast.

Aluminium som lenge har vært foretrukket i produksjon av større hurtigbåter er blitt stadig mer aktuelt i mindre båter. Aluminium har mange positive egenskaper: Det er lett, solid, sjøvannsbestandig og tilnærmet vedlikeholdsfritt.

Brukt i båtbygging gir det solide fartøyer som tåler tyngre bruk uten å ta skade av det. Det var derfor helt naturlig at Askeladdens første aluminiumbåt ble vinnerkonseptet A 66 Multi.

=

ALU: A66 Multi blir den første i aluminium fra verftet.

A66 Multi er bygget på samme skrogdesign som P66 Multi dvs. hurtigløpende båter tilpasset outboardmotorer fra 70 til 150 HK.

Multikonseptet betyr at man starter med et stort åpent skrog og deretter tilpasser innredning og utstyr etter hva båten skal brukes til.

Som stor, åpen båt med aktermontert styrekonsoll har den rikelig med dekksplass og lasteevne. Ideell til mange typer bruk, ikke minst transport av materialer og utstyr og anleggsvirksomhet hvor båten ofte må ligge opp mot svaberg, grove kaier eller fiskemerder

Med dog-house i tillegg skal A66 bli en ideell båt for helårsbruk. Du får alle båtens praktiske fordeler i tillegg til å sitte skjermet mot vær og vind under fart.

Askeladden A66 Multi skal også bli en perfekt landstedsbåt, der hvor man har behov for en solid båt til kombinert bruk enten det er transport, fiske eller vannsport.

- Vi forventer oss mye at nyheten Askeladden A66 Multi, avslutter Markedssjef Leif Bergaas

Tekniske data Askeladden A66 Multi

  • Designkategori: C
  • Totallengde inkl. fenderlist og plattform 7,0 m
  • Lengde: LOA 6,60 m
  • Bredde: 2,50 m
  • Vekt uten last og motor: 1000 kg
  • Personer: Maks. 7
  • Maks last: 1 500 kg
  • Motor: 70-150 HK
  • Drivstoff: 140 liter
  • Motorstamme: Lang
  • Fartspotensiale: 22 - 37 knop

Tekniske data Askeladden P77 Weekend

  • Designkategori: C
  • Lengde: Totalt (inkl. plattform) 7,70 m
  • Lengde (LOA) skrog: 7,1 m
  • Bredde: (Inkl. fenderlist) 2,50 m
  • Høyde: (Fra kjøl til tak) 2,75 m
  • Vekt med Yanmar 4BY2 150 KMH50IV 145 HK: 2 100 kg
  • Personer: Maks 7
  • Maks last: 1 000 kg
  • Drivstoff: 180 liter
  • Vanntank: 40 liter
  • Septiktank: 40 liter
  • Fartspotensiale: 25 knop
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!