Ideen med å kjøre billig med hydrofoilen er egentlig gammel, og har med ulikt hell blitt prøvd ut siden 50-tallet.

Med det er like vel fortsatt noe magisk ved å suse over småbølgene uten at det merkes på båten i det hele tatt.

I fritidsbåtsammenheng er det ikke så ofte vi kommer over et så velfungerende forsøk som dette.

Prøvetur

Vi tok nemlig nylig turen om bord i nye FT58 for å finne ut lit mer. Selve prinsippet er enkelt: Få en vinges bærkraft til å overstige gravitasjonen.

Men mekanikken bak blir ofte komplisert. Så også i dette tilfellet. Farkosten blir gjerne meget ustabil, på grensa til komisk - siden dette kan sammenlignes med å sprinte på stylter i vått gress.

NBT Son 23042013 Foil Twister=

SMART: Hydrofoilen svever nærmest over vannet, noe som bidrar til å senke forbruket betraktelig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Stabilt

Men det er her det geniale kommer inn i bildet. Foiltwister, eller Elektrofoil AB som firmaet heter, har nemlig utviklet en helt spesiell metode for å stabilisere de delene som befinner seg under skroget eller i vannet.

Ved hjelp av vribare blad og diverse forsterkninger klarer båten å stabilisere seg selv i alle retninger, slik at den ikke velter eller går på trynet rett og slett.

Enkelt

Dermed kan kapteinen konsentrere seg om konvensjonell båtkjøring i 25 knop, uten å ha en flypilot stand by. Når båten så har kommet seg i over vannet er det bare minimale mengder motorkraft som skal til for å holde den flytende og i fart, også om det er skikkelig bølger på gang.

Men direkte rimelig blir det uansett ikke. Hele stasen er patentert og har en pris på rundt 480 000 kroner i skrivende stund. Når det er sagt, legger vi til at testbåten er en ren prototyp og de svenske firmaet har i neste runde planer om å teste ut en mye større modell med plass for opp til 20 passasjerer.

NBT Son 23042013 Foil Twister=

FLYGENDE TEPPE: Foiltwister kjører som en vanlig båt, takket være avansert stabilisering under kjølen og i marsjfart klarer en seg med 0,3 liter pr. nautisk mil med en 60 hester akter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!