Ryds F588 WA=

ULIKE: De to andre modellene heter henholdsvis Sport (sidemontert konsoll) og WA med senterkonsoll og to gode stoler bak. FOTO: Terje Haugen

Konkursen i Nimbus Group dro med seg Ryds i dragsuget. Det var antakelig et så uheldig tidspunkt som mulig for den svenske småbåtprodusenten. Etter flere år med mange og velkjente modeller, hadde man akkurat lansert noe helt nytt gjennom den spennende F 528-serien.

Så smalt det i boksen og etter en periode med usikkerhet, ble det en del av de ansatte sammen med nye investorer som på nytt stablet Ryds på bena. F 528-serien består av tre modeller.

Alle basert på samme skrog og dekksform. Men med ulike innredninger gjennom et smart modulsystem hvor seter, stoler og konsoller kan varieres. Sist vår hadde vi de tre Ryds-nyhetene på test og vi ble imponert over båtenes gode egenskaper og smarte løsninger.

I tillegg til bra omtale i båtpressen, suste F528 Duo opp til å kapre prisen "Powerboat of the Year 2013" i kategorien båter opp til 25 fot.

Unik byggemetode

Det helt spesielle med de nye modellene i F-serien er byggemetoden. Som den eneste produsenten i Europa benytter man doble former. I rommet mellom formene suges råmateriale inn i hulrommet til det er helt fylt opp.

Resultatet blir et sterkt og jevnt laminat uten bruk av håndopplegg, sprøyting eller utrulling av laminatet.

Ryds F588 WA=

PLASS: Her er det merkbart bedre plass inne i båten, høyere fribord og større muligheter for varierte innredningsløsninger. FOTO: Terje Haugen

Både skrog, avstivinger og dekket produseres på denne måten og alt kommer ut av formene med meget høy presisjon på støpet.

Ryds har også utviklet et helt nytt system for sammenføyning av skrog og dekk. Med en ny flens, kan man lime sammen skrog og dekk til en kompakt sammenføyning.

Metoden gir betydelige besparelser i produksjonen og man får en nettere og enklere montering av fenderlisten. Sammenlignet med andre båter på samme størrelse, resulterer det hele i en vektbesparelse på 100 - 200 kg i F-seriens favør.

Det er mye på denne båtstørrelsen.

Lavere vekt betyr bedre ytelser med en gitt motoreffekt og fordelaktig drivstofføkonomi.

Midt oppe i det hele, har Ryds et sterkt fokus på å holde prisene på et konkurransedyktig nivå.

Ryds avanserte støpemetode er ensbetydende med investering i kostbare formsett. Når man først har formene klare, blir produksjon raskere, men man må opp i større produksjonsvolum for å få lønnsomhet.

Ifølge Ryds er produksjonstiden redusert med 35 %. Dette resulterer igjen i at Ryds kan holde prisene nede og som eksempel på dette nevnes at en F588 Sport med en 115 hk vil ha en startpris på 259.000 svenske kroner.

Ryds F588 WA=

METODE: Ryds har også utviklet et helt nytt system for sammenføyning av skrog og dekk. Med en ny flens, kan man lime sammen skrog og dekk til en kompakt sammenføyning. FOTO: Terje Haugen

På rett kurs

Etter konkursen kom nye Ryds seg kjapt på fote igjen og nå lanseres altså en større modell - F588. Her benytter man samme produksjonsmetode, følger samme konsept med ulike innredningsløsninger og beholder hovedtrekkene i designet fra F528.

Plusset er bare at F588 med målene 6,25 x 2,34 m er en betydelig større båt sammenlignet med F528 (5,51 x 2,18 m).

Det gir i første rekke merkbart bedre plass inne i båten, høyere fribord og større muligheter for varierte innredningsløsninger. Velger man Duo-utgaven, kan den utstyres med en stor, U-formet sittegruppe akter.

De to andre modellene heter henholdsvis Sport (sidemontert konsoll) og WA med senterkonsoll og to gode stoler bak. Duo har en konsoll på hver side eller hva vi definerer som "bow-rider"-løsning.

Med en 150 hk motor oppgis 44 knop som toppfart og et forbruk på 0,68 liter pr. nautisk mil ved en marsjfart på 21 knop.

Gunstigste pakkeløsning er med en 115 hk og da starter prisen altså på 259.000 SEK.

Når det er sagt, har Ryds holdt på med vakumstøping i mange år og til sammen er 7000 Ryds-båter produsert etter denne metoden.

Tekniske data:

  • Lengde: 6,25 m
  • Bredde: 2,45 m
  • Vekt: ca, 680 kg - 715 kg (avhengig av modell)
  • Drivstofftank: 100 liter
  • Motor: 115 - 150 hk
  • Antall passasjerer: 6
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!