Det lå i kortene at det ville komme enda en versjon over 430-skroget. Modellene 430 Sport og Sport Top er tidligere lansert. Nå kom den nye utgaven med flybridge og det er en naturlig utvikling i forhold til 420 Fly-modellen.

Generelt kan man føre opp på menyen et hakk mer moderne design. Produsenten fremhever selv at man har lagt ned et omfattende arbeide for å redusere støynivået og vibrasjoner ytterligere. Det sier sitt, for Nord West har i lang tid hatt svært gunstige støynivåer på sine modeller. Nettopp ut fra dette skal det bli spennende å se hva dette betyr i praksis når vi kan kjøre en test på vannet.

I beste Nord West-stil er det en upåklagelig finish på nyheten. Alt er supert gjennomført - enten vi snakker om utvendig finish, innredning eller tekniske installasjoner.

Eksempelvis har Benny Martinsson - Nord West-sjefen - brukt mye tid på førsteklasses elektrisk anlegg.

Antakelig blant det beste man finner, men som Benny Martinsson selv sier: "Det er ikke lett å få folk til å forstå verdien av det de ikke kan se". Mye rett i det. I praktisk bruk vil det elektriske ganske sikkert fungere utmerket og man kan forvente minimalt med trøbbel i mange, mange år.

STORT: Stor flybridge og soleplass på fordekket hører med. FOTO: Terje Haugen

Høy standard

Som vanlig er også Nord West 430 Fly bra utstyrt som standard. Det meste man trenger er allerede med i standardpakka. Med tre sovelugarer, seks faste køyer og to baderom er dette en skikkelig turbåt for hele familien. Totalt mye plass med lekker dekksalong, flott akterdekk, stor flybridge, soleplass på fordekket og en herlig badeplattform når hele familien skal nyte badelivets gleder.

To Volvo Penta D6 maskiner ligger selvsagt i motorrommet. Man kan velge mellom DP-drev eller IPS. Begge drevtypene kan kombineres med joy-stick-styring for enkel manøvrering i havn. En nyhet fra Volvo Penta er at man nå kan bruke joy-sticken også i høyere hastigheter.

Marsjer man i 25 knop, trenger man ikke lenger rattet for å styre båten. Man kan avslappet sette seg behaglig i skipperstolen og justere kursen eller parrere stor medsjø med den vesle joy-sticken. Akkurat som styrmennene på store skip.

Tekniska data

  • Lengde: 13.5 m
  • Bredde: 3.9 m
  • Dypgang: 1.2 m
  • Vekt: 13 tonn
  • Motor: 2 x Volvo Penta D6, drev eller IPS
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!