Nord West 430 Sport og Sports Top er siste par ut fra det svenske prestisjeverftet Nord West. Begge er nye modeller, men med skrog hentet fra lillesøsteren og flybridgebåten Nord West 420, som vi tidligere har testet.

Som seg hør og bør ble begivenheten behørig markert på båtmessa i Göteborg fredag, med taler og introdusering etter alle kunstens regler.

Vi fikk med oss verftseier og primus motor Benny Martinsson om bord i de to splitter nye Nord West 430-variantene

- Båtbransjen er nå på bedringens vei, slik Martinsson med flere ser det.

Martinsson kunne i alle fall skilte med fem solgte båter før verdenspremieren var et faktum.

SJEF: Benny Martinsson har konstruert Nord West 430.

To modeller

Tilbake til båtene kan vi se at hovedskillet mellom de to er at den ene stiller med hardtop, som navnet antyder, og at den andre har en åpen løsning myntet på sydligere breddegrader.

Av førsteintrykkene som raser på, oser begge båtene ikke uventet av kvalitet.

Dette bærer også prisene også preg av. Men fraværet av jålete og fordyrene innslag er merkbart. Det finnes i stedet flere smarte nyvinninger som for eksempel flere motoriserte hev/senk-bord om bord.

- En teknologi jeg har hentet fra en bedrift som lager utstyr for funksjonshemmede. Her må det være absolutt 100 prosent sikkert, forklarer Martinsson om det nye patentet.

Oversiktelig og lekker føreplass hører med til Nord West 430.

Tradisjonell

Nord West 430 skal være en tradisjonell sportscruiser. Og det kan vi på mange måter ane uten å ha kjørt båten. Begge er rigget med IPS fra Volvo Penta, noe som innebærer navigering med joystick. Men den kan også rigges med vanlige drev.

Men det er også gode bomuligheter om bord, til å være en delvis åpen båt denne klassen. Plassmessig ser den også så langt ut til å by på rikelig med praktiske løsninger, fra akter til forpigg.

Sports Top-modellen blir trolig den mest aktuelle for vårt klima.

Her er taket motorisert med en spesiell duk som kan trekkes akterover for å slippe solstråle inn.

Felles for begge er at salongen byr på en U-sofa til styrbord, mens bysse og bad er lagt til babord på nedre dekk. Pantryet fremstår også som funksjonelt med avtrekk og ståhøyde.

UNDER: Dette er fellesløsningen for begge båtene under dekk.

Prima førerplass

Selve førermiljøet i begge modellene er oversiktlig og ryddig med mulighet for stående kjøring takket være fellbart sete. Godt plasserte motorkontroller understreker våre førsteinntrykk.

Helt akter og til sist finner vi badeplattformen som er av det generøse slaget, selv til å være i denne størrelsen. Men i god Nord West-stil har Benny tenkt at det skal være plas til en praktisk stuveplass til fendere her også.

Tekniske data Nord West 430

  • Lengde: 13,5 m (44 fot)
  • Bredde 3,9 m
  • Motor: 2 x VP D6 (370-435 hk), IPS eller drev, med eller uten joystick
  • Design og konstruksjon: Benny Martinsson
  • Pris fra 5,7 millioner svenske kroner.

STOR: Helt akter finner vi badeplattformen som er av det generøse slaget. © Terje Haugen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!