Ved første øyekast blir man litt overveldet over det høye og kraftige forskipet. I baugen er fribordet usedvanlig høyt og kombinert med et stort overbygg, ser båten imponerende stor ut. Dette inntrykket forsterkes ytterligere når båten ligger fortøyd ved siden av lengre båter i 40-fots klassen.

Minor-båtene er velkjente på kysten og fra før har både 27, 31 og 34-foteren høstet mange lovord. Den største modellen så langt har vært 37-foteren, men den oppleves nå som en klassisk generasjon i forhold til den nye 36 Offshore.

Å se båten rusle av gårde ute i skjærgården gir et enda mektigere inntrykk. Da ser man også den dype og skarpe V-bunnen i forskipet. Etter litt tilvenning, er det lett å bli imponert over båtens barske utseende. Med den nye Offshore-modellen utfordrer Minor konkurrentene for alvor. Inntrykket av en solid og tøff båt forsterkes i det skuta entres.

Det er kraftige, rustfrie rekker og pulpit i solide 40 mm rør rundt hele båten. De nedsenkede sidedekkene er gode å bevege seg på og det føles trygt å bevege seg rundt på båten. Styrbord sidedekk er litt bredere enn babord og dette blir den mest naturlige trafikksonen. For å komme i land på svaberget, har man heldigvis en hengslet trapp forut. Ellers ville det blitt ganske trøblete med tvilsomme, akrobatiske øvelser og skumle hopp.

800 hestekrefter

Skroget er helplanende og motoralternativene strekker seg fra en singel 400-hesters D6-motor og opp til twin D6 / 400. I mellom ligger alternativer som to D4-motorer på 300 hester eller twin D6-ere på 330 eller 370 hester.

Testbåten har sistnevnte installasjon og det er et supert motoroppsett med toppfart på respektable 40 knop. Med kraftfullt fraspark i akselerasjonen blir det en god opplevelse å innta skipperstolen. Med dørene og takluka stengt, er støynivået i dekksalongen svært behaglig.

Når vi senker turtallet, legger båten seg på en rask og avslappet cruisingfart på 30 knop. Vi drar av litt til og når GPS-en viser rundt 27 knop, kommer den behaglige følelsen "at her kan vi cruise hele dagen". Store bølger har vi ikke, men hva gjør vel det når den praktfulle, finske skjærgården glinser i sommersol og har våknet opp etter en lang vinter.

Så henter vi igjen noen hekkbølger fra en ferge. På de første bølgene suser vi over i 27 knop. Båten løfter seg majestetisk og bare skjærer over. En hver form for dramatikk uteblir. Da vi henter igjen en større ferge som drar opp grovere hekksjø, kjører vi spakene i bånn og ligger tett på 40 knop idet vi tar av.

Igjen løfter båten seg kontrollert, møter bølgene og legger seg rolig og mykt ned igjen. Vi lufter skroget ganske høyt, men vi er ikke så mye at propellene kaviterer. At båten tar utfordringen på strak arm og oppfører seg så velbalansert er imponerende nok. Hele båten virker usedvanlig stiv og kompakt!

Det kommer ikke en eneste ulyd fra innredningen og det sier litt at det er rista i stekeovnen som blir irritasjonsmomentet. Her skal det mer til for å sette båten på en kritisk prøve og vi skulle gjerne tatt en langtur under mer krevende forhold.

=

TYPISK FINSK: Utformingen av styreposisjonen minner mye om konkurrentene fra Targa og Nord Star. FOTO: Minor

Tekniske data Minor 36 Offshore med Volvo Penta D6/370 x 2

  • Lengde : 11.80 m
  • Bredde: 3.60 m
  • Dypgang: 1,10 m
  • Vekt: ca. 8 tonn
  • Dieseltank: 860 l
  • Vanntank: 330 l
  • Antall køyer: 5
  • CE: kategori: B Offshore
  • Motoralternativ: 400 - 800 hk (singel eller twin)
  • Motorer testbåt: 2x VP D6 370/DP
  • Toppfart: 40 knop
  • Pris fra: 273.000 euro + avgifter
  • Pris testbåt: 378 400 euro + avgifter (levert Finland)
  • Produsent: Sarins Boats Ltd, Finland
  • www.minoroffshore.fi

Kjører godt

Med sol og godvær legger vi oss igjen på en rask cruising på 30 knop, trykker på knappen som åpner den store takluka og slipper sommeren inn.

Støynivået fra vindsus øker ikke lydnivået nevneverdig og vi kan fortsatt føre en normal samtale. Skyvedørene i sidene holdes i lukket posisjon trygt på plass av solide teakklosser med spor. Det ser litt primitivt ut, men fungerer som tiltenkt. Her er det minimal risiko for at skyvedøra fyker opp når det dundrer og går ute i bølgene.

Førerplassen er praktisk og godt utformet med en stor skjerm i siktlinjen. Båten har ikke tiltratt, men hele konsollen med ratt og motorkontroll kan vippes og dermed blir førerplassen ergonomisk enten man står eller sitter. Oppe i takkonsollen sitter flere instrumenter og de fremoverliggende vinduene gir fin sikt uten snev av reflekser. Solide pussere er på plass, men vi får ikke en dråpe inn over det høyreiste forskipet.

Fin komfort

Det er tre konturformede stoler i fartsretningen. En er plassert i forkant av den langsgående byssa. Co-pilotstolen ved siden av skipperen kan dreies 180 grader mot spisebordet. Da har man flott sitteplass til minst seks personer rundt middagsbordet. Den langsgående byssa er velutstyrt og blir det ikke velsmakende måltider her, får man skylde på at kokken glemte igjen "sjalott-lauken" til Brimi hjemme.

Den store takluka, skyvedørene i sidene og en normalt bred dør mot akterdekket sikrer lys og luft på fine dager. Vinduet i akterveggen kan også åpnes. Dekksalongen gir fin komfort uansett vær og sikten ut på nabolaget er upåklagelig. Fasilitetene under dekk forut entres via en god trapp.

Selve skipperlugaren forut byr på en midtplassert dobbeltseng og alt man behøver. I styrbord side er et flott toalettrom og det er praktisk arrangert. Toalettet er plassert nærmest døra og innover mot skutesiden er vask og dusj. Løsningen er praktisk fordi det meste av rommet holdes tørt når dusjdøra er stengt. Luksuspreget er på plass og kombinasjonen hvite flater, pent treverk, lys og speil gir en trivelig atmosfære. Takket være båtens store høyde i fribord og overbygg, resulterer dette i en god takhøyde med tilhørende romfølelse. Men båten byr på mer.

=

STRAMT: Moderne linjer og fine materialer preger interiøret på de nye Minor-modellen. FOTO: Minor

Nedgangen til akterkabinen ligger godt kamuflert i den bakerste sittebenken i sittegruppa. Puta vippes opp og da kommer en god trapp til syne. Der nede møtes man av full ståhøyde i styrbord side og en stor sovelugar med køyer plassert tverrskips over mot babord. En god enkelseng og en dobbel.

Forut i midtkabinen ligger båtens andre toalettrom. Enklere og mindre enn det forut, men med full ståhøyde og rimelig god plass. Totalt gir dette fem faste køyeplasser. Er man bare et par på tur, er den store midtkabinen godt bortgjemt og de fleste blir nok overrasket over at den byr på så mye plass og fin høyde.

Det eneste minuset vi umiddelbart ser, er at man må vippe opp puta i sittebenken for å åpne opp til nedgangen. Det kan kanskje bli en stressfaktor om gjestene i midtkabinen vil opp eller ned midt under middagen.

På akterdekket er det en sittebenk inn mot hytta og en fin, L-formet benk over mot styrbord. På testbåten var benkene og badeplattformen belagt med teak. Over akterdekket kan man trekke ut et fast tak og dette leveres mot pristillegg.

Mye utstyr

En solid rekke er plassert mot den store badeplattformen og her er holdere til fenderne. På hyttetaket var det meste av tilleggsutstyr montert på testbåten: Stor Raymarine digital radarantenne, Flir 353 HD natt og infrarødt kamera (det dyreste tillegget av ekstrautstyr - 12.073 euro), diverse VHF og GPS - antenner, tre 1000-metere og søkelyskaster. Med så mye greier, er det kjekt med stort tak. For da får man også plass til lanternene!

Minor 36 Offshore imponerer på mange måter. En skikkelig tøffing som gir mye boplass og formidable fartsegenskaper. Med de største motoralternativene skyter selvsagt prisen kjapt i været. Med testbåtens 2x370 hk har den et imponerende farts og cruising-potensiale.

Hvorfor man skal bruke 13.100 euro + hk-avgift og moms for å få de største D6-motorene på 400 hk, er et mer delikat spørsmål. For toppfarten øker bare med to knop - fra 40 til 42 knop. Dyre knop med andre ord. Til sammenligning koster det bare 1285 euro + avgifter for mørk blått skrog.

Minor 36 Offshore imponerer på mange områder og dette er en stor 36-foter. Sarins Boats er kjent for høy byggekvalitet og det ser man fort på finish, trearbeidet og detaljene. Det forsterkes ytterligere med en inspeksjon av motorrommet og andre tekniske installasjoner.

Alt er velorganisert og proft montert. Med full pakke blir prislappen gullkantet og da forventer man selvsagt en båt som innfrir på alle områder. Etter hva vi snappet opp av rykter, er man allerede i dialog med to potensielle kjøpere fra Norge og da kan vi forvente at båten blir å se på høstens flytende båtutstillinger. Båten har et omfattende standardutstyr, men naturlig nok mange "må ha"- saker på listen over ekstrautstyr.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!