Vi tok 420 Sport Coupé ut i farvannet utenfor Stavanger. Da vi la til kai innerst i Vågen var det liten tvil: Denne båten vekker betydelig oppsikt! På vei inn passerte vi et gigantisk italiensk cruiseskip som lå klar til å kaste trossene.

På balkongene og på dekk krydde det av passasjerer og mange knipset bilder av den lekre Marquisen.

Marquis 420 SC er en sprek båt å se på. Med en brun, bronsefarget skrogside og svartlakkert tak blir totalinntrykket ytterligere forsterket av noe nytt, spennende og elegant.

Glir du inn i havna med denne båten, er det opplagt at du har investert i noe som er annerledes og eksklusivt. IPS 600 betyr at hver motor har 435 hester i blokka og det er største motoralternativ. IPS 500 er standardmotorer.

Joystickstyringen gjør manøvreringen enkel og støynivået på tomgang er svært gunstig. Det man hører mest er eksosen som kommer ut gjennom IPS-podene og slår opp i bunnen når båten ligger stille.

Marquis USboats=

KOMMANDOPLASS: Det er nok marineelektronikk på førerplassen til at du har full oversikt på det som foregår rundt og i båten. FOTO: Hung Ngo

Dette er Marquis

Marquis-båtene - eller rettere sagt yachtene - er lite kjent her i landet. Nå har JP Marine Yachts i Namsos blitt importør for Norge og Sverige. US-boats i Stavanger er forhandler og den første båten ligger her. Marquis Yachts USA har sitt fabrikkanlegg i den vesle byen Pulaski i Wisconsin, nær vestsiden av Lake Michigan. Produsenten har rundt 300 ansatte og et internasjonalt salgskontor i Monaco. Man har et omfattende samarbeid med det verdenskjente designfirmaet Novilari-Lenard i Venezia i Italia. Dette designteamet står bak linjene på mange store superyachts. Marquis Yachts har to båtserier. Motor Yachts-serien har modeller på 56, 60, 69 og 72 fot. Den nyeste og mest moderne serien er de såkalte "Sport Yachts" som leveres i modellene 420, 500 og 630. De to minste leveres med eller uten flybridge. Sport Yacht-serien er helt fra starten utviklet for Volvo Pentas IPS-drev. Alle Marquis-modellene oppfyller kravene til CE kategori A Offshore. Hvilket betyr havgående fartøy med betydelig strengere spesifikasjoner enn CE-kategori B, som er det vanligste for denne størrelse båter. Bare den detaljen forteller at båtene bygges etter høye kvalitetsstandarder på alle nivåer.

Moderne for skipperen

Skipperen sitter plassert nær senterlinjen og på det brede setet er det god plass for en co-pilot ut mot styrbord. Om man ikke er alt for storvokst, kan tre få plass. Stolen ser ikke så komfortabel ut, men vel på plass sitter jeg behagelig.

Tiltrattet justeres og det skal bare bli enda bedre. For stolen har 6-veis elektrisk justering; opp og ned, fram og tilbake. I tillegg kan vinkelen på ryggen reguleres og helt perfekt blir det når hellingen på sitteputa også kan justeres.

En fotplate vippes ned når man vil stå opp gjennom takluka og da står man såpass høyt at fartsvinden tar tak og sikten blir førsteklasses. Rett foran skipperen sitter elektroniske motorinstrumenter og litt til høyre sitter to kartskjermer hvor den ene er koblet til radar.

To skjermer er kjekt - den ene kan man stille inn på oversiktskartet mens den andre er zoomet inn til detaljene rundt båten. Instrumentbordet er moderne og praktisk utformet med felter i svart pianolakk for å understreke det elegante.

Godt over 30 knop

Farvannet åpner seg og nå kan kreftene slippes løs.

420 SC drar kjapt i plan med solid skyv. Den reiser baugen noen grader før planing og så er det bare å justere farten. På topp leser vi 40 miles (systemet var ikke stilt om til knop) og det tilsvarer 34,7 knop.

Respektabel toppfart for en voksen 42-foter med fulle tanker (nærmere 1,8 tonn) og en totalvekt på drøye 15 tonn. I sving ligger båten rolig og kontrollert.

IPS-systemet reduserer maksimalt svingutslag på drevene i det båten går over i planende fart. Det hindrer for voldsomme svingutslag, men under havnemanøvre er styreutslagene større for optimal manøvrering.

Marquis USboats=

VELPOLSTRET: Det amerikanske opphavet kommer tilsyne i et lunt interiør med behagelige sitteputer. FOTO: Hung Ngo

Tekniske data Marquis 420 Sport Coupé

  • Lengde (LOA): 13,3 m
  • Skroglengde: 11,6 m
  • Bredde: 4,2 m
  • Dypgående: 1,2 m
  • Vekt: ca. 15 tonn
  • Vanntank: 530 liter
  • Dieseltank: 1136 liter
  • Motoralt.: Twin Volvo Penta IPS 500-600
  • Motorer testbåt: IPS 600 (2x435 hk D6)
  • Toppfart testbåt: ca. 35 knop
  • Antall køyer: 4 + 2
  • Pris fra: ca. 5.5 millioner
  • Pris testbåt: ca. 6 millioner
  • Produsent: M arquis Yachts USA
  • Importør: JP Marine Yachts-www.jp-marine.no
  • Forhandler: US-boats - www.us-boats.no

En av detaljene som imponerer mest, er det svært lave støynivået. På en del av turen hadde vi både takluka og akterveggen helt åpen. Selv da er lydnivået gunstig og imponerende nok er det ingen turbulens å spore. Akterdekket holder seg helt tørt.

Virker solid i sjøen

Så justerer vi på turtallet. Mellom 35 og 25 mph (30,4 - 21,2 knop) ligger båten på en rask cruising med høy komfort. Forbruket leser vi da til rundt 90 liter/timen og det tilsvarer drøyt 3 liter pr. nautisk mil.

Så gir jeg båten noen grader på trimplanene og trekker ned til 22-24 mph eller ca. 19 -21 knop. Selv da ligger båten fint i plan, den reagerer effektivt på flapsen uten at den våte flaten blir for stor og gir økt motstand.

Med en voksen dieseltank på 1136 liter, har man en respektabel aksjonsradius på cruising mellom 20 og 25 knop. Når vi stenger takluke og aktervegg, blir støynivået så lavt at det er helt uproblematisk å føre samtaler uten å heve stemmen.

Marquis USboats=

NATTA: Det er bare to kabiner, men de er tilgjengjeld svært godt utstyrt. FOTO: Hung Ngo

Marquis USboats=

IPS: Med Volvo Pentas podsystem er manøvreringen enkel og installasjonen elegant. FOTO: Hung Ngo

Nettopp gunstig støynivå og ingen vibrasjoner er den store fordelen med IPS. Legg så til en kompakt installasjon og overlegne manøvreringsegenskaper.

Store bølger var fraværende, men vi suste over noen voksne hekkbølger fra større skip. Da reiser båten seg dovent og tar bølgene mykt på det skarpe forskipet. Og ikke en skranglelyd å høre.

Smart og bred salong

Det er mer enn sjøegenskaper og støykomfort som imponerer med 420 SC. Fargevalget på skrog og overbygg er litt uvant, men noe man fort liker. Akter på sidedekkene er en opphøyd bue og den er mer enn en designmessig gimmick.

Buen ligger såpass høyt at den bidrar til ekstra bredde i dekksalongen. Faktisk går salongen nesten i hele skrogets bredde. Resultatet blir gedigen volumfølelse og optimal utnyttelse av plassen. I sidene blir det plass til ekstra vinduer og de bidrar ytterligere til en lys og trivelig dekksalong.

Bakveggen er spesiell og kan skyves helt sammen. Da blir det full åpning mot akterdekket og plassen kan utnyttes i fulle drag på en stor flate. I taket er det store glassfelt hvor den forreste delen er et elektrisk drevet soltak.

Solgardin kan trekkes for, demper sterkt sollys og isolerer ekstra når dekksalongen skal varmes opp.

Bak den doble skipperstolen er en stor, U-formet sittegruppe og den er så stor at den uproblema tisk gir komfortabel plass for 8 personer. Takket være buen i sidedekket kan sittegruppen plasseres lenger ut mot skrogsiden enn det som er vanlig. I et knipetak kan man også rigge til en stor dobbeltseng her.

På babord side er en langsgående, stor benk med toppen i blank, svart pianolakk. En stor flatskjerm-TV er skjult nede i benken og kommer elegant sigende opp med et trykk på fjernkontrollen.

Marquis USboats=

SOM HJEMME: Er du vant med høy standard hjemmefra, opprettholdes den også på kjøl. FOTO: Hung Ngo

Stilig under og på dekk

Et trinn ned på babord side ligger en velutstyrt bysse. På typisk amerikansk vis er alle tekniske hjelpemidler på plass og det er fin arbeidsplass. Et elegant, buet skap for glass er plassert ved trappa ned til fasilitetene under dekk. Selvsagt med elegant belysning med blå LED-lys.

Den samme blå, indirekte belysningen går igjen i langsgående felter i taket i salongen og ellers i båten. I tillegg er det et utall spotlights og mindre LED-lamper både i taket inne og ute over akterdekket. Med i belysningspakken inngår også blå undervannslys.

På akterdekket er en fast aktersofa. Det er det første stedet jeg slår meg ned mens forhandler Helge Ljones fra US-boats fyrer opp lydanlegget - selvsagt med skikkelig trøkk.

Så trykker han på en knapp og akterbenken siger rolig akterover. Demobåten er også utstyrt med hydraulisk badeplattform som kan senkes ned -en praktisk detalj når man skal ha jolla opp fra vannet. Fasilitetene nede består av et lekkert baderom med dusjrom i babord side.

På motsatt side ligger den separate gjestekabinen med to komfortable enkeltsenger. Eierlugaren forut har en senterplassert dobbeltseng og et flott garderobeskap akter i styrbord side.

Stilen er superelegant, klart preget av moderne italiensk design.

Men innredningen er ikke like minimalistisk som på mange italienske båter. På beste amerikansk maner er det ikke spart på polstringene eller valg av eksklusive materialer og komfortable madrasser.

Marquis USboats=

SISTE STIKK: Gjestelugar er også på plass. FOTO: Hung Ngo

Marquis USboats=

SOL, JA TAKK: På fordekket er det som seg hør og bør puter for solbading. FOTO: Hung Ngo

Gjennomført elegant

Standard treverk i SC 420 er afrikansk Zebrano Satin. På demobåten har man valgt den lysere Zebrano White Wash. Passe store treflater matchet med mindre felter i svart pianolakk med førsteklasses finish, lekre polstringer i ekte skinn og andre kvalitetsmaterialer er grunnen til at vi uten et sekunds tvil kaller båten svært gjennomført og luksuspreget.

420 SC har en grunnpris på ca. 5,5 millioner. Testbåten er fullpakket med ekstrautstyr og får en prislapp på rundt 6 millioner.

Det er selvsagt mange kroner, men da er inkludert twin IPS 600, hydraulisk badeplattform, stor generator, seks lag lakk på skutesiden og et A/C-anlegg med individuell regulering for hver kabin.

Skal man ta en nøktern prisvurdering i forhold til konkurrentene, må man sammenligne hva som er inkludert av utstyr. Uansett får man en lekker båt. Den har riktignok bare fire faste køyeplasser fordelt på to lugarer, men man velger ikke denne båten om man normalt trenger flere køyer.

Marquis 420 SC velger man om man vil ha noe som oser av innovasjon og eleganse. At den er en CE-kategori A-båt koster selvsagt en hel del ekstra, men er en viktig trygghet og gir ekstra sikkerhet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!