Fra tidligere er Thorup mest kjent for designet på mange Nordkapp-modeller og han har også satt sitt preg på noen Skibsplast-modeller.

Nå står han bak de nye Flipper-modellene og allerede nå er tre spennende nyheter klare. På Gøteborg-utstilling ble 670 DC lansert.

Den er beregnet for svarte Mercury-motorer fra 135 til 250 hk.

Designet er noe helt nytt sammenlignet med tidligere Flipper-modeller.

De er moderne i stilen med et eget formspråk. Men noen detaljer kan man nok kjenne igjen fra enkelte Nordkapp-modeller. Spesielt tenker vi da på en forholdsvis lav og elegant vindskjerm.

Tekniske data Flipper 670 DC

  • Lengde: 6,66 m
  • Bredde: 2,48 m
  • Vekt: ca. 1200/1300 kg + motor
  • Tankvolum: 210 liter
  • Motor: 135-250 hk
  • Oppgitt pris i Sverige med F 150 Mercury: ca. 475.000 SEK

Nye ideer

Espen Thorup har mange ideer og i Flipper-nyhetene er det utviklet flere spennende detaljer. De markante sidevinduene til kabinen, den fleksible innredningen, moderne instrumentbord med plass til en voksen plotter og et lite og smart pantry er noe å nevne.

Fra cockpiten er det faste trinn opp til det åpningsbare midtvinduet og en god gangsone over fordekket. I den ene siden er det plass til seks fendere og det er praktiske stuverom der det er mulig.

Førsteinntrykket av 670 DC er at dette er en moderne og elegant nykommer i den populære DC-klassen.

Med en 250-hester vil vi tro at det blir rå prestasjoner. Den ideelle motoren antar vi vil være en 150-hester. 670-skroget benyttes til nok en modell.

Den så vi i Helsingfors og heter Sport Top-ST. En moderne og spennende hard-top-båt med fint design og hvor bakre del av taket kan skyves forover for maksimal åpning på fine dager.

Som hard-top-båter flest har 670 ST en helt åpen planløsning.

Det er gangsone gjennom vinduet i fronten som kan åpnes, og i V-køyene forut kan minst to overnatte. Toalett kan monteres i benken foran førerplassen, og når toalettet skal brukes kan man stenge av mot uteplassen.

Flipper 670 DC=

NYTT DESIGN: Den nye Flipper 670 DC har fått et helt nytt design i forhold til sine forgjengere. © Terje Haugen

Klar med oppfølger

Den noe større 760 DC-modellen er også ferdig utviklet. Det er en stor og voksen daycruiser og her har Thorup får utløp for enda flere av sine kreative ideer.

Sidelanternene er eksempelvis beskyttet og ligger under et deksel i dekket. Her er også luftinntaket til ventilasjonsdysene i kabinen.

I forbindelse med vinduene i kabinen skal det legges inn lysdioder, og når man trykker på en knapp på instrumentbordet vippes det kompakte pantryet opp.

760 DC passer til Mercury-motorer fra 200 til 300 hk. Vi gleder oss til å ta nyhetene ut på test og finne ut hvordan de hevder seg mot konkurrentene fra Ibiza, Yamarin og Nordkapp.

I denne klassen blir det steintøff konkurranse-det er det eneste vi er helt sikre på. Men med modell 670 ST blir man mer alene om kundene, for det har ikke kommet så mange hard-top-båtene på sjøen de siste årene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!