Tekniske data

  • Lengde: 6,30 m
  • Bredde: 2,43 m
  • Vekt: 1950 kg
  • Motor: VP D3-190
  • Toppfart: 37,4 knop
  • Køyeplasser: 2
  • Driv.tank: 130 l
  • Pris testbåtn fra: 595 000 kroner
  • 495 000 kroner (Mercruiser 4,2 l 220 hk)
  • www.jeloy-baatsenter.no

At Flippers siste daycruiser er selvlensende, er et stort poeng i seg selv. For med en gang vi støter på litt sjø, eller til og med en hekkbølge av litt størrelse, er det nesten som om vannet søker seg over vindskjermen.

Etter kun kort tid er alle temmelig våte om bord. Ikke bare er det irriterende - det er dessverre grunn god nok til ikke å kjøpe denne båten. For hvem vil egentlig kle seg i regntøy når de skal på fjorden og nyte en vakker sommerdag?

Se alle våre Flipper-tester her.

Flipper 625s fuktige ulempe har med formen av forskipet å gjøre. Den vertikale og butte baugen er i likhet med andre Flipper-modeller et forsøk på designoriginalitet - noe som denne gangen dessverre har gått på bekostning av passasjerene om bord.

Det er bare én ting å si: Bella Boats OY må teste sine Flipper-båter bedre før de slippes.

Se alle våre Bella-tester her.

At en sak som dette ødelegger, er synd å se, for Flipper 625 DC er ellers en riktig fin liten daycruiser. Ute i bølgene er båten både balansert og velkjørende, den har et godt og forutsigbart grep i sjøen, og testmodellens D3-190 fra Volvo Penta gir et riktig trivelig skyv. Når førerkomforten og førermiljøet i tillegg er langt over par, er det nesten som man kan leve med en dusj fra tid til annen.

Les også:

Alle våre båttester

=

God finish

Båten har et elegant preg og en god finish i likhet med de fleste båtene i Flipperstallen, og holder et komfortnivå som er høyere enn de fleste i denne klassen. Spesielt U-sofaen utmerker seg som en av klassens beste, og den dype cockpiten gir trygghet for de minste. Co-pilotsiden av dashbordet tilbyr hanskerom med stereo og koppholder, og en fin og bred trapp i skyvedøren til kabinen gjør tilgangen til fordekket ukomplisert.

625 DC har ikke noe pantryløsning eller toalett, og er dessuten i minste laget for å tilby noe langturkomfort, men den lille kabinen er like fullt trivelig og komfortabel. Lys alcantara i puter, speil i skott og spots i taket pynter opp, og liggeplassen for to er tilstrekkelig, delvis takket være det avrundede forskipet. Designen har med andre ord sine fordeler også.

Hva så med prisen? Her kommer ankepunkt nr. 2: Med en D3 dieselmaskin koster 625 DC nesten 600 000 kroner, som nok er i stiveste laget for en småbåt i denne klassen. Vi ville gått for bensinmotoren.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!