Brukt påhengs

ABC for påhengshandel

Disse 10 hovedpunktene skal du se nøye på når du skal kjøpe brukt utenbordsmotor.

Pluss ikon
BRUKT: Det er en del punkter som bør stå på sjekklista di før det blir handel. Her finner du ut hvilke.
BRUKT: Det er en del punkter som bør stå på sjekklista di før det blir handel. Her finner du ut hvilke. Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

Når du er ute og leter etter brukte utenbordsmotorer på det private markedet, så er det en del punkter som bør stå på sjekklista di før det blir handel.

Om du hopper over denne sjekken kan du ha skaffet deg rikelig med problem framover, i tillegg til kostbare reparasjoner.

De fleste brukte motorer som er på markedet i dag er det trolig ikke større problem med, tross det faktum at det aldri blir feil å være ekstra grundig når du tar turen for å titte på den tiltenkte perlen. Om det meste virker greit og du slår til så er tipset at du utfører eller bekoster en service på motoren rett etter kjøpet. På den måten blir det lettere å følge anbefalte service-intervaller fra dag en.

Lykke til med kjøpet!

SJEKK: Uansett motortype er det lurt å inspisere at slanger og elsystemer ser bra ut og at ingen amatørmessige reparasjoner er utført. Koble til bensinslangen og pump bensin til motoren for å se at forgasser og bensinslanger er tette.
SJEKK: Uansett motortype er det lurt å inspisere at slanger og elsystemer ser bra ut og at ingen amatørmessige reparasjoner er utført. Koble til bensinslangen og pump bensin til motoren for å se at forgasser og bensinslanger er tette. Foto: Staffan Westerling

1. Tilstand

Motor på båt

Sitter motoren på en båt som ligger i sjøen, er det av naturlige årsaker enklere å sjekke om alt er i orden. Start motoren og høre etter om alt er ok. Ingen metalliske eller rare lyder bør høres. Dra deretter i reguleringen for å sjekke at giret går friksjonsfritt. Inspiser også at det kommer vann ut av kjølehullet som er plassert under kåpa akterut. Kjølestrålen indikerer om alt er ok med kjølesystemet. Om strålen er slapp kan det bety rusk i røret. Du kan prøve å rense hullet med en ståltråd. Om dette ikke virker er det trolig impelleren som må skiftes (byttes hvert tredje år). Om det blir videre overoppheting kan det tyde defekt termostat. Her bør du i så fall be om en profesjonell gjennomgang av motoren før det blir handel.

Tilstanden på brukt utenbords-motorer varier mye. Den aktuelle tilstanden er gjerne ofte et resultat av hvordan den tidligere eieren har behandlet motoren.

At hjulvispen har fått service regelmessig er naturlig nok en viktig faktor ved kjøp og salg.

Har motoren fått service på et verksted, noe som er å foretrekke, finnes det dokumentasjon som viser hva som er gjort og hvilken øvrig arbeid som er utført. Har motoren fått kjærlig behandling fra verkstedet finnes det som regler kvitteringer på dette hos selgeren også.

Finnes det ingen kvitteringer på utført service, er det viktig at du selv sjekker motoren svært nøye. Hvem vil vel kjøpe katta i sekken?

2. Gangtid

Hvor mange timer en motor har fått kjørt på seg er ikke lett å vite. I alle fall ikke når det gjelder eldre motorer uten timeteller.

På nyere og noe større motorer med innsprøytning finnes det som regel en innebygget datamaskin (ECU eller kontrollenhet) som registrerer det meste av motordataene.

Et autorisert verksted kobler seg ved hver service til denne datamaskinen ved hjelp av ett diagnoseverktøy for så å skrive ut dataene hvor det framgår nøyaktig hvor mange timer motoren har bak seg, i tillegg til på hvilke turtall.

Hos visse merker finnes det til og med feilhistorikk. Har eieren en utskrift fra hvert år siden motoren var ny kan du jo også finne ut årlig driftstid.

3. Viktig utskrift

På nevnte utskrift finnes det også opplysninger om modell og serienummer som skal stemme overens med motorens nummerskilt. Om opplysningene ikke stemmer overens, vil vi anbefale å se etter en annen motor.

Om motoren er av det moderne slaget og det mangler servicehistorikk eller datautskrift, må du be om dette før handelen avsluttes.

Sjekk trim

Om motoren er rigget med en powertrim så må du sjekke om denne får motoren helt opp av vannet uten å lage ulyder. Om det hakker eller låter rart kan det tyde på luft i systemet, grunnet lavt oljenivå. Fyll på olje når motoren er fullt ut-trimmet. Når det er fult i påfyllingshullet kjører du pumpa noen ganger til eventuell ulyd forsvinner og luften er ute av systemet.

Nye motorer er som du skjønner langt lettere å identifisere i forhold til de eldre forgasser-motorene. Om du vil ha en brukt forgassermotor uten dokumentasjon, så finnes det en hel del kontrollpunkter å gå igjennom før du slår til.

4. Utseendet teller

Utenbordsmotorens ytre er over-flatisk sett en god pekepinn på hvor bra motoren har hatt det.

Om motoren er fri for korrosjonsskader på riggen, undervannshuset og propellen, så kan du forutsette at eieren regelmessig har skiftet ut sinkanoder (offeranoder) når disse har utført sin plikt.

Galvaniske krypstrømmer kan forårsake store ødeleggelser, så det er viktig å bytte ut anodene så snart de har gjort jobben sin. Venter du for lenge, til sinken er helt borte, går strømmen rett på aluminiumen i stedet.

POWER: Om motoren er rigget med powertrim kan du sjekke om pumpehuset har fått korrosjonsskader. Om det er tilfellet kan vann kommet inn i pumpehuset og pumpens dager er dermed talte.
POWER: Om motoren er rigget med powertrim kan du sjekke om pumpehuset har fått korrosjonsskader. Om det er tilfellet kan vann kommet inn i pumpehuset og pumpens dager er dermed talte. Foto: Staffan Westerling

Galvanisk korrosjon er en kjemisk reaksjon mellom ulike metaller som oppstår når elektroner flyter mellom ulike metaller som er jordet sammen gjennom gods eller vann. Prosessen ender med at det minst edle metallet helt enkelt spises opp.

5. Det koker!

Vi vet alle at vann koker ved 100 grader under normalt atmosfærisk trykk. Men vann kan også koke i vanlig romtemperatur. Den prosessen kan for eksempel lett inntreffe når en propell eller ett girhus får et slag ved grunnstøting, og om du lar være å file bort ujevnhetene i etterkant.

Når propellen farer gjennom vannet vil det koke rundt den ujevne overflaten, med tæringsskader som resultat. Disse skadene kan variere i størrelse og dybde.

Se derfor opp for dype skader, enten de skyldes kavitasjon eller tæring fra galvaniske strømmer. Om propellen er karva så er den lett å bytte for et par tusen kroner. Girhuset derimot koster langt mer.

6. Utvendige kontrollpunkter

Prøvekjøringen

Når du har sjekket at alt virker som det skal, kaster du loss og begir deg ut på bølgene for en prøvetur. Å prøvekjøre en brukt motor er den beste måten å kontrollere at alt er i orden. Før du er ferdig med prøveturen kan det være lurt å sjekke hvilket turtall motoren skal ligge på ved fullt pådrag. Ligger turtallet for høyt eller for lavt kan det tyde feil propell og at motoren dermed har tatt skade. Det kan også være greit å vite hvordan akkurat denne båten går med denne motorstyrken. Da kan du ringe en forhandler som selger dette merket: Han vet! Oppnår du den tiltenkte toppfarten pluss minus et par knop så vet vi at alt fungerer. Blir det for lite fart kan det være mange årsaker. Går den på to av tre sylindrer? Om så er tilfellet er det bare å lete videre etter en feilfri motor.

Utvendig er det også andre punkter du bør sjekke.

Om motoren er av det eldre slaget kan det være lurt å montere propellen for å se om den passer i det store og det hele.

Om propellakselen mangler det fettet som vanligvis settes inn på den årlige servicen, vil propellen sette seg fast. Den kan da bli vanskelig å få av igjen. Snurr samtidig på akselen for å sjekke at det ikke er kast i den.

7. Sjekk gummi

Neste steg blir å sjekke om riggens gummioppheng fortsatt er velfungerende. Dette gjøres ved å røske litt i stammens nedre del.

Om det blir for mye vandring så indikerer dette at gummiforingene er slitte og må byttes ut. Om du lar være å bytte kommer motor og båt til å vibrere som en mobil massasjeinnretning.

En slik reparasjon blir som regel også kostbar om den ikke tas tidlig. Mangel på fett i rigg og oppheng kan gi samme effekt, og føre til at motoren kjennes tregstyrt.

8. Underlivssjekk

Når du har gått gjennom sjekklisten ovenfor, er det på tide å se hvordan det står til med motorens nedre region.

KAVITASJON: Kavitasjonsskader kan være et annet problem med båtmotorer, som kan minne om skade fra den galvaniske tæringen. Kavitasjonsskader oppstår på motorens undervannsdel, det vil si girhuset og på propellen.
KAVITASJON: Kavitasjonsskader kan være et annet problem med båtmotorer, som kan minne om skade fra den galvaniske tæringen. Kavitasjonsskader oppstår på motorens undervannsdel, det vil si girhuset og på propellen. Foto: Staffan Westerling

Skru løs den nedre pluggen på girhuset for å se hvordan oljen ser ut. Er den lys brun er alt som det skal.

Trykktest

Når man først holder på i de øvre regioner kan det vær like godt å ta en kompresjonstest for å teste hver sylinder. Kompresjonsmåleren monteres i hvert plugghull, en om gangen. Viser alle sylindre like mange kilo er motoren som regel i god stand. Blir det for store forskjeller har du et problem, som for eksempel slitte stempelringer eller riper i sylinderveggen. Disse testene krever et vist kunnskapsnivå, og vi anbefaler derfor at du setter en erfaren person på denne jobben. En vanlig måte å løse dette på er å la eieren bekoste en slik test.

Om oljen derimot er hvit, tyder det på vann i oljen og dermed lekkasje. Som regel skyldes dette utette tettinger (pakkboks) mot propellakselen.

Kommer det først ut en mengde vann før oljen renner ut kan det tyde på problem. Har motoren stått med vann en tid kan du regne med indre rustskader med påfølgende dyre reparasjoner.

Om oljen er svart og lukter brent kan du med stor sannsynlighet gå ut fra at det er lenge siden oljen er byttet, i tillegg til at det da er lenge siden sist motoren var på service. Det siste scenarioet er at det sammen med oljen renner ut metallspon. Da er innmaten så pass sliten at det er på høy tid med grundig over-haling.

9. Titt under kåpen

Det er nå på høy tid å se etter hva som skjuler seg under motorkåpen. En visuell kontroll avslører raskt om motoren har fått jevnlig service eller ikke.

Om motorenheten og underkåpen er fint vedlikeholdt og en lett oljefilm kan kjennes på blokken og dets tilbehør, så snakker vi om godt nytt.

Men om bolthoder er rustne og det drypper bensin og olje, bruker det å tyde på total mangel på kjærlighet og omsorg - med alt det innebærer. Rødt flagg heises her, med andre ord.

10. Ut med plugger

Ta ut samtlige plugger. Om noen er slitte med rust tyder det på vanninntrengning og det er bare å takke for seg, og lete etter en annen motor.

Vanninntrenging kan blant annet bety lekk toppakning, kjølekanaler (sprekk i blokka) eller at motoren rett og slett har ligget under vann.

Om pluggene er sotete eller svarte kan det ha mange ulike årsaker. For eksempel kan det være lenge siden sist de ble byttet, eventuelt at motoren ikke går som den skal.

Om isolatorene på pluggene er gyllenbrune har motoren en fin forbrenning og forgasseren/innsprøytningen fungere som den skal.

Motor uten båt

Kjøper du en utenbordsmotor separat kan du jo alltids funksjonsteste motoren gjennom å benkkjøre den. Få den i stativ, koble til batteriet og sett på vannmuffa over vanninntaket. Har du ikke mulighet til dette, må du være ekstra nøye med alt som vi har beskrevet i 10-punktslista vår. Lag dessuten en klausul i kontrakten som tar høyde for at kjøpet kan heves om motoren ikke fungerer korrekt.

Les også:

Slik finner du riktig utenbordsmotor til landstedsbåten

Slik setter du ut båten riktig

Stor 20-hesterstest

Denne saken ble første gang publisert 18/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også