Test 8, 9,9 og 15 Mercury=

VELUTSTYRTE: Alle motorene er velutstyrte, lettstartede og de går jevnt i hele registeret. © Staffan Westerling

Tekniske data og fakta for motorer og båt

Mercury F9,9

F9,9 er tidligere nevnt basert på samme enhet som F8. Ulik forgasser skiller dem. F9,9 finnes dessuten i flere versjoner enn lille F8. I tillegg til langt og kort stamme kommer den både med ulike startvarianter og flere lange stammer, hvor en variant går under navnet "Big Foot". Den største modellen har et forsterket undervannshus og større propell for yrkesbruk. Denne modellen finnes med både manuell og elstart. Du kan også velge mellom kult eller motorkontroller, i tillegg til Power Tilt, som heiser motoren. Må ikke forveksles med powertrim, som du bruker for trimme båten under gange. Effekten er 9,9 hester og vekten er på 38 kilo. Den leverer 12 volt og 6 ampere.

Mercury F15

F15 har som sine småsøsken to sylindrer i rekke, men her er volumet på 351 ccm. Dette deler den med F20. Motoren har enkel overliggende kamaksel, to ventiler per sylinder og forgasser. Akkurat som sine mindre søsken har også F15 gassen og giren innebygget i kulten, i tillegg til det samme varslingssystemet for lavt oljetrykk og temperatur. Effekten er på 15 hestekrefter og vekta med kort stamme er 52 kilo.

Mercury F8

Amerikanske Mercury F8 firetakt hadde sitt inntog til sesongen 2007. Motoren er basert samme blokka som F9,9 og den stiller med sylindervolum på 209 ccm. Dette er en rekketoer med overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder. Drivstofftilførselen kommer via forgasser og effekten er på 8 hester. Vekta på en kort manuellstartet ligger på 38 kilo. Ingen lettvekter dette, men det er dette du kan forvente av en moderne firetakter. Motoren er rigget med overopphetingsbeskyttelse, oljetrykksindikator og tilt med fem nivåer for kjøring over grunna. Den kommer også med både kort og lang stamme, med eller uten rorkult. Den leverer 12 volt og 6 ampere.

Crescent 410

  • Lengde: 4,03 m
  • Bredde: 1,67 m
  • Vekt: 145 kg
  • Motoreffekt: 8-15 hk (kort stamme)
  • Antal personer: 5
  • Konstruktør: Hans Reich

Her skal vi se nærmere på en 8 hk, 9,9 hk og en 15 hestekrefters utenbordsmotor som vi har hektet på en Crescent 410. Formålet er å vise hvordan fart, drivstofforbruk, akselerasjon og støynivå kommer ut med de tre ulike motorstørrelsene. Vi tester også hvordan ulik belastning påvirker farten.

Valgets kval

Å velge motor i segmentet 8-15 hestekrefter er ikke et soleklart valg. En lang rekke åpne båter på markedet fra mange ulike produsenter har en anbefalt motorstyrke som ligger like over dette segmentet. Hvilken størrelse som passer best er i de fleste tilfeller avhengig av hvordan du belaster båten, for det meste av tiden båten er i bruk. Derfor bør du ikke se deg blind på prislappen før du slår til. Finn ut av fakta og kjøp heller den størrelsen som passer best til ditt bruk, selv om du ender opp med den største og dyreste. På den måten kan du slippe å måtte bytte deg oppover etter en sesong eller to.

Se testvinnerne av båtmotorer i fire klasser.

Mercurys nyeste

Testutvalget vårt består av Mercurys nyeste firetaktere. F8 og F9,9 er basert på like motorer mens F15 har noe større sylindervolum, hentet fra storesøster F20. Testbenken er en Crescent 410, en åpen og stabil båt bygget i glassfiberarmert polyester,med anbefalt motor 8-15 hk. Båten er bygget for motorer med kort stamme og rorkult. Den måler 4,03 meter i lengden, 1,67 meter i bredden. Vekten e 145 kilo uten motor, godkjent for maks fem personer.

Presentasjon

Men før vi drar i gang med selve testen skal vi ta en kort presentasjon av motorene. Alle tre motorene fra Mercury er rigget med nødstopp og følger de nyeste standardene for utslippskrav. Garantien på motorene er fem år, som er vanlig etter forbrukerkjøpsloven her til lands. En begrensning er at du må følge instruksjonsbokens krav til serviceintervaller, som skal utføres av godkjent verksted. Sjekk også faktaboksene for mer teknisk informasjon. Se ellers på www.brunswickmarine.no for mer.

Slik tester vi

De praktiske testene vi har gjennomført består i hovedsak av fire moment: Fartsmåling, drivstoffforbruk og akselerasjon samt støymålinger. For å få alle testdata så riktig som mulig kjørte vi alle motorene under en og samme dag med like værforhold. Farten måler vi med GPS, forbruket med gjennomstrømningsmåler og akselerasjonen med stoppeklokke. Støyen måles med en vanlig lydmåler. I fartsdelen finner vi først og fremst ut hvilken toppfart vi kan forvente oss av de ulike motorene. F15 er sterkest og naturlig nok også den raskeste. Den største forskjellen mellom stor og liten motor merker du best når du kjører med mye last. Med tre personer om bord går F15 fortsatt i god planingsfart, mens særlig F8 sakker etter:

  • Mercury F15: 19,7 knop
  • Mercury F9,9 14,3 knop
  • Mercury F8: 11,3 knop

Også med to personer om bord er det forskjeller. F15 topper med 21,2knop mens 9,9 og 8-hesteren med to personer om bord klarer 17,4 og 14,6 knop. Hastighetsdifferansen er i tråd med det vi kan forvente oss på en slik båt. Kjører du mest alene, er forskjellene fortsatt til stede, men da er toppfarten mer akseptabel for de mindre motorene. Her ser du toppfarten med en person om bord:

  • Mercury F15: 23,3 knop
  • Mercury F9,9: 19,0 knop
  • Mercury F8: 16,5 knop

Er det normalt to eller flere personer om bord og fart er viktig, skal du kjøpe større motor enn 8 hestekrefter.

Drivstofforbruk

Du bør ikke velge den minste anbefalte motorstørrelsen i dette motorsegmentet i den tro at det er mest drivstofføkonomisk. Slik er det sjelden. Som dere ser av forbrukstabellen, skiller det ubetydelig i forbruk per nautisk mil mellom motorene. Skal vi først gå i detaljene er det F9,9 som knepent bruker minst mellom 7 og 15 knop. Regner vi et gjennomsnitt på drivstofforbruket med to personer om bord, ved våre fartangivelser: 4 knop, 6 knop, 9 knop, 12 knop 15 knop (8 hk klarer bare 14,6 knop)

får vi fram følgende:

  • Mercury F9,9: 0,20 liter/nm
  • Mercury F8: 0,22 liter/nm
  • Mercury F15: 0,23 liter/nm

40 øre skiller dermed mellom den gjerrigste og den mest tørste, per nautisk mil, om vi ser dette i kroner og øre. Tar vi med flere folk om bord endrer bildet seg til fordel for F15

Akselerasjon

Farten og akselerasjon er kanskje de viktigste momentene ved motorvalg i denne klassen. Det er viktig at motoren har et visst overskudd av kraft når du belaster båten med flere personer. Når vi måler akselerasjonen med en person om bord er det egentlig ingen store tidsforskjeller mellom motorene. Alle får godkjent. Laster vi derimot på med en person til, skjer det ting. Alle får godkjent, men med F8 er går det trått og motoren må jobbe. 12,5 sekunder fra 0 til 12 knop sier sitt. Med tre personer om bord er det kun F15 som får godkjent. Med F9,9 er akselerasjonen treg og det tar en liten evighet fra 0 til 12 knop (19 sekunder), respektive fra 7 til 12 knop (15 sekunder). F8 kommer knapt over planingsterskelen og er i denne sammenhengen ikke godkjent.

Støynivå

Selv om det ikke skiller spesielt mye mellom motorene så stemmer i alle fal teorien om at en mindre motor bråker mindre enn en stor motor. I alle fall ved våre gitte hastigheter fra 12 knop og oppover. F8 jobber med høyere turtall for å oppnå samme fart som sine storesøsken. Ved 12 knop og 15 knop ser vi det tydelig. F8 oppnår for eksempel 12 knop ved høye 5400 omdreininger og den støyer da 80 dBA, mens F15 klarer samme fart med et mer beskjedent turtall på 4200 omdreininger. Den støyer her to decibel mindre. Lavere turtall sliter dessuten mindre på motoren og du kan da forvente lengre levetid på et større alternativ, under forutsetning av moderat kjøring.

Andre faktorer

Det finnes naturlig nok andre faktorer å ta hensyn til ved kjøp av motor, som for eksempel motorens vekt. Du bør ha klart for deg at disse moderne firetakterne ikke er like lette og dermed håndterbare som de gamle totakterne.

Vekt

Monterer du motoren etter hver tur er F8 og F9,9 helt klart å foretrekke. Disse veier 38 kilo mens F15 veier 52. For en normal person er nok 38 kilo i meste laget å håndtere, men det går med litt svetting og stønning. Å slepe rundt på 52 kilo for hver tur blir for tungt. Det kan være greit å huske på før du handler.

Prisen

Så har vi prisen på motorene. En kortstammet manuell Mercury F8 koster 21 300 kroner. For F9,9 og F15 må du ut med 23 700 kroner og 25 500 kroner. Tåler båten din den ekstra vekten og du ofte bruker den med er flere om bord, er det F15 som gjelder. Den koster noe mer, men det er til gjengjeld en kraftigere motor som gir betydelig mer igjen i forhold til F8 og F9,9.

Test 8, 9,9 og 15 Mercury=

MÅLING: Fartsmåling, drivstoffforbruk og akselerasjon samt støymålinger står på menyen her. © Staffan Westerling

Tabeller

Klikk på bildet under for å se en større versjon.

img

Tabellen i tekstformat:

Forbruk (l/t)

(4 knop, 6 knop, 9 knop, 12 knop, 15 knop, 18 knop 21,2 knop)

Mercury 8 4-takt: 0,54 1,42 2,3 2,7 3,18

Mercury 9,9 4-takt: 0,44 1,48 2,08 2,33 2,76 3,95

Mercury 15 4-takt: 0,64 1,6 2,56 2,76 3,08 3,96 5,28

Støy med to personer om bord

(4 knop, 6 knop, 9 knop, 12 knop, 15 knop, 18 knop, 21,2 knop)

Mercury 8 4-takt: 66 74 77 80 82

Mercury 9,9 4-takt: 66 74 77 79 81 83

Mercury 15 4-takt: 67 74 77 78 80 82 84

Fart med to personer om bord

(Turtall o/m 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4 000 4500 5000 5500 Toppturtall )

Mercury 8 4-takt: 2 2,8 3,4 4,1 4,6 5,1 6,7 8,5 10,7 12,8 14,6

Mercury 9,9 4-takt: 2,1 2,9 3,6 4,4 5 5,6 7,5 9,8 13,5 15,4 17,4

Mercury 15 4-takt: 2,3 3,2 3,9 4,8 5,5 6,3 11,1 14 16,6 19,4 21,2

Akselerasjon

(7-12 knop, 3 pers, 0-12 knop 3 pers, 0-7 knop, 3 pers 7-12 knop, 2 pers 0-12, knop, 2 pers 0-7 knop, 2 pers 7-12 knop, 1pers 0-12 knop, 1 pers 0-7 knop, 1 pers)

Mercury 8 4-takt 4,2 8,6 12,5 3,9 4,3 7,7 3,4

Mercury 9,9 4-takt: 15 19 4 5,8 9 3,2 2,8 5,8 3

Mercury 15 4-takt: 2,9 6,2 3,3 2,3 4,8 2,5 1,6 3,9 2,3

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Om vi oppsummerer det hele så er alle motorene velutstyrte, lettstartede og de går jevnt i hele registeret. Lille F8 er grei nok på denne typen båt med én eller maks to personer om bord - men ikke flere. Med opp til tre personer fungerer 9,9-hesteren greit også. Den går best med en eller to. Blir det tre om bord blir det sirup-kjøring. Er det som oftest tre eller flere personer om bord er det F15 som gjelder. Større sylindervolum og betydelig mer kraft enn sine småsøstre avgjør med tyngde. Det ser vi alle fall i akselerasjons-momentet.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!