Småbåttest Bensintank=

BENSIN, JA: Viktig å ha. © Terje Bjørnsen

En utenbordsmotor som har blitt stående uten for mye stell, kan lett gi en dårlig start på sesongen. Disse punktene er felles for både to- og firetaktere. Nyere firtakterere er for øvrig generelt lettere å få liv i enn gamle totakts-stabeiser.

Skal du ha ny? Her er oversikt over alle 2010-nyhetene.

Her er de 10 klassiske feilene:

1. Bensin

Ble det stående bensin i tanken fra i fjor? Dette er klassikeren som går igjen. Bensinen i seg selv blir ikke gammel, men hadde du halv tank i fjor, så har det resterende tomrommet generert nok fukt til at bensinen bør brukes til andre ting enn å kjøre båt. Hovedsynderen her er temperaturvariasjoner.

Altså: Skift ut bensinen og ikke glem å blande inn olje om du har totakter.

2. Lufting

Dette er også en liten klassiker, men overraskende mange glemmer at den vesle tanken faktisk har en liten lufteskrue på toppen. Den skal sørge for at vakuumet blir utlignet når du pumper bensinen inn i motoren. Åpne opp og prøv på nytt og husk dødmannsknappen/-snora.

3. Gnist

Dette er det neste punktet på lista som avgjør utfallet for dagen. Ta av hetta til tennpluggen og ta ut pluggen. Sett pluggen i hetta og legg den mot godset på motoren. Pass fingrene og dra i snora. Får du gnist, er det videre til neste punkt, eventuelt skift pluggene om det ikke ble et gnistrende resultat. Vi trenger vel ikke å minne om at du må huske å ta ut alle pluggene før du drar?

4 Uten gnist

Er du uten gnist og du har forsøke å bytte pluggene, går turen trolig videre til verkstedet. Men det gjenstår likevel et lite håp om at motoren rett og slett ikke fikk nok omsorg sist høst, og at det derfor er god, gammel fukt i motoren. Da finner du frem en fuktfortrengende spray (WD 40 eller CRC 6-66) og dynker det du kan under motorkåpa. Til den mest sensitive eletkronikken kan du vurdere å bruke en spesiell elektrospray.

=

FELLES: Disse punktene er felles for både to- og firetaktere. Nyere firtakterere er for øvrig generelt lettere å få liv i enn gamle totakts-stabeiser.

Utenbordsmotor Konservering Vinterkonservering Høstopplag Påhengs=

HJELP: Har du fortsatt ikke fått start på stabeisen, må du nok la profesjonelle overhale den (hvis den er av nyere dato og over cirka 20 hk, og i alle fall hvis den er innenfor garantitiden). © Terje Haugen

5. Choke

Om alle forutsetningene for starting er tilstede, kan det være at du har glemt den manuelle choken, som er vanlig på eldre mindre motorer. Det kan være bortimot umulig å rive liv en gammel traver om denne ikke er dratt ut. Husk at det er ulike måter å aktivere choken på motorkonsollen.

6. El-start

På motorer med el-start som ikke vil starte, bø du løsne alle kontakter og sprute inn fuktfortrengende middel i disse. Sjekk kabelskoene til batteriet, smør eventuelt disse og lad batteriet fullt.

7. Kamrem

Har du en firetakter, kan du sjekke om kamremen er hel og uten sprekker. Noen har en spenner. Her må du se i instruksjonsboken hvor mye slakk det skal være. En firtakter vil ikke starte uten denne.

8. Drenering

Om du er litt teknisk kyndig, kan du klare å finne frem dreneringsskruen under forgasseren. Den kan du skru helt ut slik at eventuelt vann og smuss kommer ut. Lokaliser også bensinfilteret og sjekk at det faktisk slipper bensinen gjennom.

9. Gass

Har du funnet fram startgassen, kan du gjøre to forsøk. Prøver du flere, kan du gjøre mer skade. Startgassen tar nemlig vekk oljebelegget på et blunk, og det liker ikke motoren spesielt godt.

10. Hjelp

Har du fortsatt ikke fått start på motoren, må du nok la profesjonelle overhale den (hvis den er av nyere dato og over cirka 20 hk, og i alle fall hvis den er innenfor garantitiden).

SE OGSÅ:

- Guide til riktig utenbordsmotor

- Stor test av 20-hestere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!