Bavaria har et vanvittig stort produksjonslokale i Giebelstadt i Tyskland, og der ligger de ikke på latsiden. Stadig dukker nye båtmodeller opp, og spesielt Sport-serien har blitt fornyet i snart alle ledd. Siste tilskudd på stammen er Sport 31.

Skal vi tro Bavaria, så følger Sport 31 i samme spor som de andre modellene i Sport-serien. Med andre ord så er det fokus på god plass både over og under dekk, fornuftig pris og sportslig design med rene linjer.

Lars-Erik Solvang, som er norsk importør av Bavaria motorbåter, forteller ivrig at han har stor tro på nyheten, som sklir inn mellom Sport 28 og Sport 34 HT. En størrelse han mener passer perfekt for en familie på fire, da den har fire køyer i to kabiner og salong under dekk.

Tradisjonell og moderne

Som vi ser av skissen, er cockpit ganske tradisjonelt utformet med førerplass på styrbord side, U-sittegruppe med bord, og solseng helt akter ved badeplattformen. En kjekk detalj er at ryggen på sofaen vis-a-vis førerplassen kan vendes, slik at en copilot kan sitte i fartsretningen og bistå kapteinen.

Og når vi snakker om fart. Som vanlig i Bavaria-sammenheng er det Volvo Penta som står for motoriseringen. Man kan velge mellom enkel- eller dobbelinstallasjon diesel i form av D6-370, 2xD3-220 eller 2xD3-260. Solvang tipper på en toppfart på 36-37 knop med D6-motoren.

Selv om det ikke er så veldig aktuelt for det norske markedet, så skal det nevnes at Sport 31 også leveres med doble bensinmotorer fra både Volvo Penta og MerCruiser.

Bavaria Sport 31 er foreløpig kun på tegnebordet, men importøren lover mer detaljerte skisser og bilder så raskt som mulig. Det samme gjelder for øvrig prisen.

Les også:

Billigbåten overrasker

Norges dyreste bruktbåter

Slik søker du bryggetillatelse

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!