Test: Quicksilver Active 675 Sundeck

Billigbåten overrasker

Quicksilver skal lage enkle, rimelige folkebåter. I den nye Active675 Sundeck lykkes de med mer enn som så.

Sist oppdatert

Tekniske data:

  • Lengde: 6,5 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Vekt: 1200 kg
  • Drivstofftank: 135 l
  • CE-kategori: C
  • Personer: 8
  • Pris: Fra kr 363 000 med Mercury 150 Optimax

Quicksilver er et av flere "billigmerker" som har bitt seg fast i markedet de siste årene. Ikke så rart når det er giganten Brunswick som står bak satsingen, og i år har Quicksilver skapt ekstra oppmerksomhet ved å lansere nye modeller med spennende egenskaper.

Vi har testet Active 675 Sundeck, en båt med stort soldekk foran styrekonsollen. Den finnes også i en Open-versjon med sitteplasser foran konsollen.

Billig kan bety så mangt i båtverden, men det starter i alle fall veldig riktig på prislistene. Den rimeligste versjonen av 675 Sundeck koster fra 362 000 kroner. Vår testbåter var utstyrt Mercury Verado 200, med priser som starter på 425 000 kroner. Quicksilver forsøker ikke å skryte på Active-båtene en masse egenskaper de ikke har. Det er ærlige båter, på den måten at de ikke prøver seg på pretensiøse løsninger eller detaljer. Det du ser er det du får, verken mer eller mindre.

Totalt sett virker detaljer i seter, beslag, kryssholdt, rekker og montering for øvrig å holde en god standard ut fra båt- og prisklasse.

Her finner du ikke fancy dørk, forseggjort dashbordutforming eller fiffigheter i cockpit eller kabin. Med prisene på et såpass hyggelig nivå aksepterer man enkelheten, i alle fall om den tekniske kvaliteten og de viktige basisegenskapene for øvrig er på plass. Active 675 Sundeck har en sportslig fremtoning. Her lukter det badeshorts, bikini og solbrune kropper lang vei. Et stort soldekk med ryggstø mot konsollen og gangvei ned til cockpit på babord side dominerer uteplassen forut.

Med to brukbare badeplattformer på hver side av motoren er det ikke vanskelig å lukke øynene og forestille seg dette som en ideell bade- og skjærgårdsbåt når sommertemperaturen stiger både i luft og vann.

Det er to enkle, men relativt komfortable stoler bak styrekonsollen. Akterut er det en sofabenk med ok ryggstø. Det er plass til en liten kahytt i konsollen, noe som gir brukbare overnattingsmuligheter for to personer for en natt.

Det høye og robuste forskipet gir bud om at Active 675 Sundeck tåler en trøkk, noe som skal vise seg å holde stikk i praksis. Men først et par ord om fartsegenskapene, besørget av en Mercury Verado 200:

Dette er den største motoren som leveres til denne båten, og gir i vår testkjøring en toppfart på rett under 40 knop. Det er fort nok for de fleste, men vi sitter igjen med en følelse av skroget orker noen knop til uten å krangle.

I fartsområdet rundt 30 knop durer den av gårde med en bussaktig trygghet og stabilitet som verken evner å uroe fører eller passasjerer. Det mest økonomiske fartsområdet ligger på drøyt 20 knop, der det også er lite støy om bord.

Test: Yamarin Cross 63 BR - Helt rå familiebåt

SAVNER STØTTE: Det er to enkle, men relativt komfortable stoler bak styrekonsollen. Men vi savner bedre sidestøtte.
SAVNER STØTTE: Det er to enkle, men relativt komfortable stoler bak styrekonsollen. Men vi savner bedre sidestøtte. Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Bra i sjøen

Testdata:

Turtall

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

2000

6,2

73

1,08

2500

8,2

73

1,30

3000

12,2

77

1,25

3500

17,5

78

1,03

4000

23,3

79

1,03

4500

27,8

80

1,16

5000

30,7

81

1,41

5500

34,8

83

1,71

6100

39,5

89

1,90

Hvilket bringer oss over på temaet skrog, sjøegenskaper og billigbåter igjen. Det er nemlig ikke noe som er mer enerverende enn skrangling, risting og slag i en båt som inviterer til aktiv kjøring. Og derfor blir man litt ekstra glad når en

400 000-kroners båt oppfører seg som den skulle koste 100 000-150 000 kroner til.

Active 675 Sundeck overbeviser med et stivt og vridningsstabilt skrog, som i tillegg nesten ikke har skroglyd når du treffer bølger. Vi går inn i typisk metersjø i alle mulige vinkler, og klarer ikke annet enn å produsere mer enn moderate slag uten at det går nevneverdig utover komforten om bord.

Og da er de viktigste basisegenskapene på plass.

Testsamling: Fire fine småbåter

Denne saken ble første gang publisert 04/06 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også