Bavaria Sport 28 med VP D4-300

Høstens viktigste nyhet

Den tyske storprodusenten har snudd båtmarkedet i Europa på hode med sine rimelige og populære båtmodeller, og har hatt en eventyrlig vekst det siste tiåret

Sist oppdatert

I 2007 solgte importøren Lunde Båt Motor i Asker rundt 80 motorbåter fra 27 til 42 fot, tall ingen tilsvarende produsent har vært i nærheten av å matche. Og selv om Bavaria også har vært med på siste års økonomiske nedtur har tyskerne rukket å sette en standard alle seriøse produsenter må ta hensyn til. I så måte har de med sine spiselige priser gjort mange båtkjøpere en tjeneste - enten de har gått for Bavaria eller en nær konkurrent.

Stikkordet er selvsagt volumproduksjon, og for å nå sine mål låner Bavaria både tanker og fremgangsmåter av bilbransjen i Europa.

Tyskerne har blant annet samlet all båtproduksjon under samme tak, de har opprettet produksjonslinje tilnærmet bilverdens "samlebånd", de har inngått designsammarbeid med BMW Designgroup og de har markedsført båtene på en måte som ikke ville skjemmet en bilprodusent.

I tillegg har de nylig ansatt en tidligere bilbransjemann, spanjolen Andres Cardenas, som ny adm. dir. Dermed virker tankerekken komplett.

Bavaria 28
Bavaria 28 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Flottere

Sport 28 er et nytt produkt fra en friskmeldt, selvsikker storprodusent. Og selv om den er minst i modellrekken, virker den i dag til å være den aller viktigste. Forklaringen er enkel: Alle store båtprodusenter trenger en god inngangsbåt som kunden kan vokse ut av innen et par år.

Er kunden fornøyd hopper han videre til neste modellstørrelse, osv. Slik vil Bavaria tjene penger på samme kunde i årene som kommer.

Bavaria Sport 28 er i likhet med flaggskipet 46 Deep Blue et mer "up-market" produkt enn tidligere Bavariamodeller. Samarbeidet med nevnte BMW Designgroup har ført til mer tidsriktige linjer, friskere farger og flere praktiske løsninger om bord, noe som gjør Bavaria anno 2009 til et mer spennende produkt enn tidligere.

Bavaria har - for å bruke en gjenkjennelig metafor - gått fra å være en Skoda til å bli en VW på den den siste oppgraderingen. Til tross for dette har Bavaria lykkes å redusere prisen noe i forhold til utgående modell, Bavaria 27 Sport.

Les også:

Oppgradert

De største forskjellene mellom 27 Sport og nykommeren Sport 28 er åpenbare. Høye fribord gir båten et inntrykk av ekstra volum, noe den også har til tross for samme bredde. Fargevalgene er mange når det kommer til skrog og interiør, og under dekk kan kunden velge imellom tre forskjellige tresorter.

Bavaria 28
Bavaria 28 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Båten har dessuten fått adskilt midtkabinen med dør, som gir mer privatliv for langturene; i tillegg til en forlenget solsengløsning og en smartere festefunksjon for kalesje på targabøylen.

Målgruppen til Bavaria er åpenbart barnefamilien på fire personer, noe cockpitløsningen også reflekterer. Her får alle grei spiseplass i den sentralt plasserte sittegruppen, mens en vippeløsning i ryggstøtten akter gir ekstra lengde til solseng over motorkassen.

Drinkpantryet mot styrbord side har 40 l kjøleskap, vask og elektrisk grill. En liten gangvei akter leder ut på den lille men tilstrekkelige badeplattformen, hvor man aller helst vil stå ved tillegging. Vi er godt fornøyde med sidedekkene og tilgangen til fordekket - her fremme finnes plass til minst et par solende personer til.

Bavaria skal også ha plusspoeng for den gode stuveplassen både over og under dekk, og spesielt det inndelte rommet under solsengen akter gir fin plass til alt fra fendere til vester. Volumutnyttelsen er i så måte helt etter behovet for fire ferierende på tur.

Design

Det er først og fremst under dekk at designfokuset blir synlig i Sport 28. Salongen nede i prototypen har et friskt og moderne preg med lys eikefinér og mørkebrune tekstilputer.

V-sofaen med bord gir enten sitteplass for fem eller køyeplass for to. Interiøret er tidsriktig kantete, faktisk så mye at det ser litt skummelt ut med tanke på uheldige fall. Importør Lunde Båt Motor sier de skal rette på dette til neste modell.

Vi er noe skuffet over takhøyden på knappe 1,80 m, som går ut over de lengste her nede både under matlaging ved pantry og inne på det ellers så fine toalettet. Da er vi mer fornøyde med midtkabinen, som tilbyr en langsgående sofabenk, tilstrekkelig med stuv og en fin tversgående dobbeltkøye.

Bavaria 28
Bavaria 28 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Regner vi med solsengen akter er det faktisk køyeplasser for seks personer totalt - solsengen kan uansett være et greit alternativ når sommernatten blir for varm.

Les også:

Familiecruiser

På vei ut av moloen ved Holmen Fjordhotell i Asker kan jeg konstatere at førerposisjonen holder mål. Det dype førersetet gir god støtte, og halvstående på sitteklaffen er komforten godkjent.

Dashbordet er ryddig, men vinklet litt for flatt, noe som gjør både plotter og instrumentering vanskelig å se når jeg sitter dypt i stolen. Dashbordet kunne dessuten vært farget for å unngå reflekser i vindskjermen, og Volvos EVC kunne vært nærmere førerstolen. At førerplassen er myntet på stående kjøring levnes det liten tvil om.

At Bavarias nye minstemann ikke er en kjøremaskin, fastslo vi allerede ved brygga. Volumet er viktigst i en tubåt som dette, noe det brede og butte forskipet er et sikkert tegn på. Høyt tyngdepunkt og stort vindfang bekrefter også dette inntrykket - som alltid er det vanskelig å kombinere det beste fra to verdener.

Motoriseringen er uansett tilstrekkelig, for Volvo Pentas D4-300 er kraftig nok for å drive frem en fullastet turbåt, samtidig som toppfarten ender på tilstrekkelige 31 knop med tre personer om bord. Det skulle rekke både for skroget og for familien på tur.

Bavaria 28
Bavaria 28 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Støyverdiene ligger for øvrig på behagelige 80 dBA ved cruisingfart, som er viktig. Forbruket er lavest ved 22 knop (1,67 l/nm), og stiger bemerkelsesverdig lite frem til toppfarten (1,78 l/nm).

Det er uansett cruisingegenskapene vi vil ha en føling med. Vi finner dem rundt 25 knop, hvor Sport 28 trives best. Med sine høye fribord er hun følsom for vinden, men dette justeres enkelt med Volvos QL-trimplan. Powertrimmen er det lite å hente ut av, selv om Sport 28 tar motsjøen noe bedre med negativ trim.

"Sport"?

Det er nok ikke meningen at du skal oppleve noe adrenalinrush bak spakene i Bavaria Sport 28. Betegnelsen "Sport" i navnet er vel i så måte rimelig missvisende: Dette er en tur og godværsbåt så fullspekket med inventar at den neppe byr på kjøremessig spenning.

Det kan nok de fleste familier leve med i sommerferien. Likevel er det to ting som sjenerer unødvendig mye, noe vi kjenner igjen fra den kraftige Bavaria 42: Det butte og brede forskipet klarer ikke å stoppe sjøsprøyten på vei over dekk og inn i cockpit. Det skal ikke mye skvalpesjøen til før man blir våt. Vi kan bare forestille oss hvordan det er å sitte under en kalesje med begrenset sikt igjennom en nedsaltet, mørktonet vindskjerm.

Ankepunkt to har med planingsterskelen å gjøre. Ved hastigheter mellom 10-15 knop er båten skrekkelig baktung, som igjen begrenser sikten fremover. Det er synd, for det er nettopp i dette fartsområdet du vil ligge dersom sjøen overstiger en metes bølgehøyde.

Se også:

Bavaria 28
Bavaria 28 Foto: Egil Nordlien HM Foto
Bavaria 28
Bavaria 28 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også