© Haugen, Terje

En billig bruktbåt er ikke nødvendigvis et godt kjøp. Derfor bør du være rustet til tennene med den riktige kunnskapen, som vi skal gi deg her. Ta deretter med sjekklisten når du skal ut og se på båten.

Timing

Båtredaksjonens beste tips til bruktbåtkjøperen er at det vanligvis er best å handle om høsten og vinteren, for det er som regel langt flere om beinet på våren. Skal du selge båten din, kan det derfor være lurt å være aktiv nå - mange av våre tips og råd er også relevante for deg som skal selge. Men: Det er også mulig å gjøre gode kjøp om våren.

Unntak

Båter som har lang leveringstid eller som er vanskelige å få tak i, kan stige i pris. Er du fast bestemt på å kjøpe en modell hvor leveringstiden er svært lang, og du vil ikke vente, må du kanskje betale like mye for et brukt eksemplar som det båten koster ny. Men kjøper du brukt, får du som regel med en god del utstyr på kjøpet, for ekstrautstyr verdsettes nemlig ikke særlig høyt i bruktmarkedet.

Besiktigelse

Selger har opplysningsplikt, men kjøper har samtidig undersøkelsesplikt, noe det ofte syndes mot når båtkjøpet foregår via nettet. Følgende punkter bør du eller takstmannen ha på sjekklista:

  • Drivstofftank
  • Elektronikk, elektriske system og landstrøm
  • Motor
  • Pantry
  • Skrog og dekk
  • Tekstiler
  • Toalett, septiktank og vanntank
  • Utrustningen
  • Varmeanlegg

Godt rykte koster

Før du kjøper bruktbåt, er det viktig å ta med i beregningen at båtens verditap i stor grad bestemmes av tilliten båtmerket har i markedet. Det sier vi og det sier meklere og andre kjennere av markedet. I praksis betyr dette at du kan få mer båt for pengene hvis du kjøper en båt med et heller tvilsomt rykte. Samtidig løper du en risiko for å tape mye penger dersom du skal selge båten igjen. En båt fra en velrenommert produsent koster mer, men du vil høyst sannsynlig også få mer betalt den dagen du selger den videre.

Prut

Når du endelig har funnet en båt som passer for deg, er tiden kommet for å prute. Det er nemlig ingen grunn til å gi mer for båten enn nødvendig. En båt som er verdt 200 000 kroner, vil selgeren kanskje prøve å få 250 000 kroner for. At prisforlangende ligger 10 prosent over det en selger til slutt aksepterer, er slett ikke uvanlig. Dette gjelder også ved salg gjennom mekler.

Hovedsjekkliste A til Å

  • Besiktigelse: Kjøp aldri en båt usett. Undersøk båten både på land og i sjøen og bruk takstmann dersom du er usikker.
  • Budsjett: Båt koster også etter at den er kjøpt. Lag et regnestykke hvor du tar med utgifter til forsikring, båtplass og vedlikehold, så ser du hvor smertegrensen går.
  • Båttype: Vurder nøye dine behov og ønsker.
  • CE: Alle båter produsert etter sommeren 1998 eller som er importert fra land utenfor EØS-området, skal være CE-merket. Dette merket sikrer at båten er produsert etter godkjente standarder.
  • Elektrisitet: Er det rust og/eller irr i det elektriske systemet? Er det ryddig satt opp?
  • Fukt: Sjekk om det er fukt eller råte i tekstiler, eller vann i skroget.
  • Innsats: Husk at det tar tid å vedlikeholde en båt.
  • Kontrakt: Nærmest obligatorisk. En dekkende kontrakt finner du på www.forbrukerradet.no
  • Kyndig hjelp: Ha gjerne med deg en kyndig person eller takstmann ved besiktigelse.
  • Leie: Har du liten båterfaring? Kanskje er det lurt å satse på leid båt den første sesongen. På den måten finner du ut om dette er noe å bruke penger på.
  • Lekkasje: Sjekk at det ikke lekker vann eller olje i motorrommet.
  • Marked: Sjekk annonser for den aktuelle båtmodellen i alle kanaler (nettsteder, blader, aviser). Da er det lettere å finne ut hva som er rett pris å betale.
  • Mekler: En båtmekler kan være et lurt mellomledd, særlig ved kjøp/salg av større båter.
  • Modell: Finn ut mer om båtmodellen ved å kontakte eiere eller produsenter/importører.
  • Mugglukt: Mugglukt eller innestengt kabinlukt er et dårlig tegn.
  • Skrog: Se etter skader og plastpest ("bobler" i plasten) på skroget. Sistnevnte krever omfattende reparasjon som bør gjøres av fagfolk.
  • Testtur: Foreta alltid en grundig testtur.
  • Tid: Ta den tiden du trenger!
  • Trebåt: Kjøper du trebåt, bør du sjekke at treverket er bra og at metallklinkene ikke er slipt så mange ganger at hodene nesten er borte.
  • Skader: Skader på plastskrog oppdages lettest fra innsiden av båten.
  • Tyveri: Sjekk grundig at båten ikke er stjålet.

Få hjelp

Selv om drømmebåten er funnet og prisen er ferdig prutet, er båtkjøpet fremdeles ikke trygt i havn før du har sikret deg mot framtidige overraskelser. Å bruke mekler kan være det tryggeste for mange. Du kan selvfølgelig også kjøpe privat, men da bør du holde hodet kaldt, for det er flere skjær i sjøen ved båtkjøp enn ved kjøp av hus og bil. Derfor er det viktig å besiktige båten skikkelig, både på land og i vann. Og det hele skal selvfølgelig kontraktfestes.

Motorsjekken

Den hyppigste og mest kostbare feilkilden er motoren. Levetiden til en båtmotor varierer mye, alt etter kvaliteten på vedlikeholdet eller mangelen på sådant. Motortimetelleren sjekker du raskt på samme måte som kilometertelleren i en bil, men tallet du ser er ikke nødvendigvis til å stole på. En godt vedlikeholdt innenbordsmotor kan som regel gå 7-9 sesonger uten større problemer. Det er ofte saltvannets herjinger med eksosanlegg og kjølesystem som gir trøbbel. Derfor er det viktig å sjekke dokumentasjon av service.

Utenbords

Utenbordsmotorer har generelt vært ansett for å være noe mer motstandsdyktige, særlig på grunn av den enkle totakt-teknikken som er vanlig på litt eldre modeller. Mange fryktet at mer kompliserte drivstoffsystem på direkte innsprøytede totaktere og firetaktere skulle føre til flere feil og mangler på utenbordsmotorer, men så langt har ikke det vært tilfelle. Ta deg alltid tid til en prøvetur. Lytt etter ulyder fra motor, drev og innredning/utstyr. Kjør motoren i alle turtallsområder og se etter lekkasjer i motorrom/ motor. Sjekk tilstand og nivåer på alle relevante væsker, særlig olje.

Utseendet teller

Man skal ikke skue hunden på hårene, heter det. Men det gjelder ikke ved bruktbåtkjøp. En båt som har hatt samvittighetsfulle eiere vil også se slik ut. Da snakker vi ikke bare om vask og polering - du må lete litt grundigere enn som så. Skader og sår i gelcoat og/eller dekor sier noe om behandling og vilje til vedlikehold. Det samme gjelder drev, undervannshus og propell. Er det treverk om bord, vil det også fortelle sin historie. Utseendet på seter, instrumenter, puter, tepper, skjøter i innredning osv. sier også en god del. Det samme gjelder elektrisk anlegg, lanterner, hydraulikk, pumper, vifter og slanger i motorrom og andre steder.

Forbruk

For båter av en viss størrelse kommer drivstofføkonomi inn som en merkbar post, særlig hvis du bruker båten en del. Eksempelvis kan du regne med et gjennomsnittsforbruk på 10-15 liter/time med en Skibsplast 605 med 70 hk Suzuki firetakt. Med en Draco 2300 med V8 bensinmotor kan det fort gå 25-35 liter/time i snitt. Kjører du fort, blir forskjellen enda større. Dieselmotorer er det naturlige valg for den farende fant, men i denne båtklassen er det ikke så mange modeller med dieselmaskin, og de koster ofte 100 000 kroner mer enn bensinutgavene.

Klassiker er trygt

Betaler du litt ekstra og satser på en klassisk, velrenommert båt, blir det enklere å få en god pris den dagen du skal selge den videre; en slik båt kan du nemlig ha i flere år og kanskje få tilbake samme sum du i sin tid betalte. Siden motoren ofte er båtens svake ledd, bør du også velge en båt med en anerkjent motor, for eksempel av typen Volvo Penta , MerCruiser eller VW.

Båt er ikke bil

Båter har mye lengre levetid enn biler. En ti år gammel båt kan være nesten like bra som en ny, såframt den har blitt godt behandlet og vedlikeholdt. Vær derfor nøye med å sjekke båtens forhistorie.

LES OGSÅ:

Slik kjøper du bruktbåt utenlands.

Test om du klarer båtførerprøven

Slik finner du riktig motor til båten

De skal du se etter ved ulike båttyper

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!