Volvo Penta kommer i disse dager med de første katalysatormotorene for fritidsbåter. Vi snakker om i alt fire modeller med Aquamatic-drev og én IPS-modell. Katalysatordelene er helt integrert i eksossystemet. Motorene har så lave utslipp at de skal klare kravene til den amerikanske standarden CARB - en av verdens tøffeste - med god margin.

To syresensorer, én foran og én etter katalysatoren, skal gjøre det mulig å styre forbrenningen med svært høy presisjon, slik at motoren jobber mest mulig optimalt i forhold til katalysatoren. Produsenten har i tillegg satset på avanserte materialer for å holde vekten nede. Eksossystemet er for eksempel i aluminium med titanbehandling på inn- og utsiden. Dette skal også være svært korrosjonsbestandig.

Modellrekken med Aquamatic-drev består av en rekkefirer på 150 hk, to small-block-V8 på 270 og 300 hk samt en big-block-V8 på 400 hk. IPS-modellen heter IPS 550 G, og er en bensindrevet versjon med 400 hk. Denne blir kun tilgjengelig i utvalgte land. Motorene skal klare kravene til den europeiske utslippsstandarden RCD.

www.volvopenta.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!