Nå vil Petter Solberg ha seg båt. Ikke en liten og kjapp en.

Det er nemlig tid for familiefokus!

- Jeg hadde først tenkt å kjøpe en Hydrolift-racer. Det skal jo liksom være tøft, vet du. Da jeg kjøpte meg bil sist, ble det en Porsche 911 GT3 RS med to seter, veltebur og brannslukningsapparat. Blir ikke mye familieturer med sånt, he-he. Men nå er det på tide å slutte å være egoist.

Denne gangen skal ikke verdensmesteren i rally fra 2003 kjøpe noe kona Pernilla og guttungen Oliver må skifte på å være med i. Denne gangen skal det bli noe som har god plass til alle tre. Noe som kan bringe små stunder med skvulpende sjelefred og ro til en stresset rallyteameier og VM-fører.

Liten erfaring

Så, hvorfor akkurat en Princess V42? Fordi den er en passe stor cabincruiser for overnattingsturer, samtidig som den har fart nok til å frekventere et asurblått hav langs kysten av Provence. Der Petter Solbergs første båt sannsynligvis får hjemmehavn, nærmere bestemt i Monte Carlo.

Og selvsagt spiller det en stor rolle at Princess importeres og selges av Solbergs hovedsponsor Johs Lunde Marine Group i Stavanger.

Ikke fordi Norges best betalte sportsutøver gjennom flere år sliter med å bla opp fire millioner kroner, men fordi et sponsorforhold tross alt baserer seg på lojalitet over flere nivåer.

Princess V42 er en båt som inngir respekt, selv i Monaco. © Egil Nordlien HM Foto

Leide 26-foter

Rallykjøreren har for øvrig lite erfaring med båt. Han og bror Henning leide en nittifots miniyacht med et mannskap på fem en sommer i Hellas. Det ble vel neppe særlig mye praktisk båttrening av det!

- Men Pernilla og jeg leide en 26-fots daycruiser her i Oslo for noen år siden, og dro ned til Hvaler. Det gikk fint, opplyser en optimistisk Petter Solberg.

Muligens var det kona Pernillas fortjeneste. Båtsportkart er nemlig ikke hennes manns sterkeste side. Han er vant til å la seg styre av kartlesere, har ikke tatt Båtførerprøven og har åpenbart ingen planer om det heller. Selv om vi antyder at han kanskje burde gjøre så, etter at han litt nervøst opplyser Johs Lunde-folkene om at "det står noen pinner her i sjøen, gutter".

- Men Pernilla kan kart, skjønner du, er den beroligende forklaringen vi får. Kona er dessuten god til å lage mat. Det kan se ut som om Pernilla Solbergs skjebne er beseglet, hva deres Princess V42 angår. Det blir GPS og gryter!

Petter Solberg i Prinsess Petter Solberg. Princess V42.=

Solberg må lære seg nye knuter og knop. © Egil Nordlien HM Foto

Viktig opplæring

Det går i trimflaps og trimmingsgrad på drev. Petter Solberg er lutter øre. Prøver ut systemene i en fjord som er såpass fri for lumskheter at GPS-en i perioder kan få hvile i fred, selv om det gasses friskt.

- En enkel måte å teste trimmingsgraden på, er å kjøre med full gass og trimme mens du noterer hastigheten. Når farten går ned igjen, har du trimmet for mye, er et gulltips.

Solberg storkoser seg i sitt nye element. Entusiasmen er åpenlys og ekte. Vi seiler under Bybrua og innover Vågen i Stavanger, som har fått en beundrer i rallykjøreren fra Spydeberg og Monaco.

- Herlig by. Her kunne jeg tenkt meg å ha en leilighet.

Til slutt øves det på instrumentet mang en nybakt eier av større cabincruisere har hatt glede av når det skal legges til i overfylte gjestehavner. Baugpropellen!

Tatt av strømmen

En dypt konsentrert Petter Solberg ser lenge ut til å takle utfordringen. Men så blir 42-foteren tatt av detaljen som gjør at en tilsynelatende perfekt parkering brått kan ende i et fendergniende møte med andres eiendom: Strøm!

Wolden kaster seg rundt og berger situasjonen. Han bakker fritidsbåten på plass i båsen, uten at skroget får en skramme. Så er den første prøveturen med Petter Solbergs første båt over.

- Kjempekult!, er rallykjørerens dom.

Nå gjelder det bare å få ryddet plass i havna i Monte Carlo. God plass, kanskje. I fall Solberg ikke tar sjansen på kyllingstatus blant verdensvante yachtgutter i fyrstedømmet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!