På under to måneder har Petter Solberg gått fra å være en traumatisert og til slutt oppsagt Subaru-ansatt i rally-VM til å bli den gamle, gode energistinne, optimistiske og oppspilte gladgutten Petter Solberg.

Årsaken til dette er ham selv. For i kjent stil tok verdensmesteren fra 2003 umiddelbart tak i utfordringene han fikk i desember, og i like kjent stil stablet han bil, sponsorer og til slutt et helt team på bena.

Høyt tempo

I løpet av cirka 7 uker. Der han knapt har sett sin kone Pernilla og sønnen Oliver. Så var Petter Solberg World Rally Team et faktum. Det er ganske enkelt godt jobbet!

For å anskueliggjøre tempoet en smule - traileren som teamet skal bruke, ble innkjøpt av Nigel Mansell sist helg. Firedobbelt europamester i rallycross Eivind Opland er like energifylt som Petter selv, og fikk i oppdrag å dra til England for å skaffe traileren.

- De skulle ha 190 000 pund. Jeg sa, her er 150 000 - two minutes, take it or leave it, forteller Opland til Klikk.no, da teamet ble lansert i Spydeberg fredag.

Den gamle F1-verdensmesteren aksepterte. Natt til i dag ble så bil og trailer designet med nye striper og farger, dominert av Petters nye hovedsponsor, den stavangerbaserte Lunde Gruppen (som tjener grunker på transport og båtsalg, blant annet).

Les også:

Bli Petter Solberg

Petter Solberg i 340 km/t

INGEN FORDEL: Her er Petter Solbergs Citroën Xsara WRC 2006-modell. Siden den er gammel, kan den kjøres med elektroniske differensialer ¿ noe Petter ikke nødvendigvis tror er en fordel.

Proft team

Petter Solberg har samlet et ganske unikt team rundt seg. Fra Frankrike har han hentet tre garvede franske Citroën-mekanikere, ved hjelp av sin tidligere sjefsingeniør Francois Xavier-Demaison.

Videre har han knyttet til seg en av sine opprinnelige mekanikere, norske Tore Dahl. Og ikke minst den legendariske svenske rallymekanikeren Sven Inge Neby, som en gang i tiden jobbet for Petters svigerfar Per Inge Walfridsson. I sannhet en spennende gjeng, med walisiske Ken Rees som teamsjef.

Kartleser Phil Mills var også til stede, full av revansjelyst etter fire år med motgang. Om den noe tilårskomne Citroën Xsara WRC kan hamle opp med de beste i Rally Norway, er umulig å ane før neste fredag. Men det lille han og Petter har fått testet føles oppmuntrende.

- Å slå C4 WRC-bilene ville selvsagt være utrolig tilfredsstillende. Men om den har de siste to prosentene som skal til for å vinne vet vi ikke. Men det er neppe langt unna!

- Kommer Subaru tilbake?

- Sikkert. Til bilsport, i hvert fall. Ikke nødvendigvis til rally.

Les mer om Petters nye team på www.pettersolberg.com.

Les også:

Citroën er smart for fremtiden

Her er bilen til Petter Solberg

GLADE GUTTER: Kartleser Phil Mills (f.v.), teamsjef Ken Rees og Petter Solberg var i godt humør under pressekonferansen i Spydeberg sentrum.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!