Tekniske data: Princess V78

  • Lengde: 23,27 m (78,2 fot)
  • Bredde: 5,66 m
  • Dypgang: 1,65 m
  • Vekt: 47,5 tonn m/ standardmotorer
  • Standard motorer: 2 x MTU 1200 hk
  • Drivstofftanker: 5486 liter
  • Vanntank: 1112 liter
  • Pris: Tosifret antall millioner
  • www.norskbatsenter.com
  • www.princessyachts.com

Etter den første prøvekjøringen av den nye V 78-modellen, skryter den engelske produsenten oppglødd over svært gode fartsmålinger. Hva det betyr helt konkret, er foreløpig en hemmelighet, men det opplyses at man med standard Caterpillar C32-motorer ( 2x1200 hk) oppnådde hastigheter på nivå med det man maksimalt hadde forventet.

De gunstige resultatene tilskrives delvis at V 78 har det første Princess-skroget bygget etter vakuuminjeksjons-metoden. Dette gir en jevn kvalitet på laminatet, større styrke og redusert vekt.

Les også:

Faktisk veier skroget tre tonn mindre enn tilsvarende skrog produsert etter tradisjonelle støpemetoder. Selv på en så stor båt som dette, er tre tusen kilo i redusert skrogvekt ganske betydelig, og som kjent har toppfart nær sammenheng med hvor mange kilo man skal dra på.

Og Princess lover at den nye V-modellen skal bli en riktig "flyer" om man velger enda større motorer, eksempelvis kraftigere CATs eller 1800-råtassene fra MTU.

Gedigen eierkabin

V-serien fra Princess består av strømlinjeformede "yachter" uten flybridge fra 42 til 95 fot. Konseptet med en stor eierkabin midtskips og i hele skrogets bredde, byr den heldige eieren på maksimal komfort selv for en skute på denne størrelsen.

I tilknytning til eierens "suite" er det naturlig nok et velvoksent bad med alt man kan ønske av fasiliteter, samt en stor garderobe med plass til hele sommerkolleksjonen. I skutesidene er det store vinduer slik at midtkabinen blir lys og innbydende.

Tanken på denne båten er på 5486 liter. Det koster i dag 9 kroner literen inkludert moms å fylle avgiftsfri diesel på Marine-Service AS på Lindøya i Oslo. Det skulle bli totalt 49 374 kroner for full tank.

=

Baderom til alle

Lenger frem ligger gjestelugarene i ulike størrelser og alle har sitt eget bad/toilettrom. Her vil utvilsomt både familiemedlemmer og venner trives selv på lengre turer.

I dekksalongen er det rikelig med plass både til spisegrupper, komfortable sofagrupper og komplett underholdsningsenter med en velvoksen flatskjerm. Pantryet er fullt utstyrt og klarer ikke kokken å tilberede gourmetmåltider her, er det ikke pantryets skyld.

Skipper og copilot sitter i svært komfortable stoler med alt av justeringsmuligheter og en stor takluke slipper sommeren inn i maksvær. Innredningen er gjennomført luksuriøs og i tillegg har man store valgmuligheter for individuelle løsninger.

XX millioner

Akterdekket byr på fast sittegruppe, og når solbading står på menyen, kan man velge mellom plattformen akter over den gedigne badeplattformen eller solsengen på fordekket. Plass er det generelt rikelig av, og savnet av en flybridge vil neppe være påtrengende. Brede sidedekk, skansekledning og solide rekker rundt hele skuta er selvsagt på plass.

Les også:

Den aller første V 78-modellen er nå tilbake på fabrikken for siste finpuss og justering etter jomfruturen. Noen pris er ikke nevnt, men har du et tosifret antall millioner ledig, er du sikkert velkommen til lanseringen senere i år. Men et aldri så lite råd til slutt: Sjekk dataene og at du har tilgang på stor nok båtplass!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!