Tekniske data: Skorgenes Nordic 395

  • Lengde: 12,32 LOA
  • Bredde: 3,65 m
  • Dybde: 0,90 m
  • Vekt ca.: 9500 kilo
  • Vekt testbåt: ca. 10600 kg
  • Diesel: 830 liter
  • Vann: 300 liter
  • Septik: 150 liter
  • Motor: 2x300 hk Volvo Penta D4
  • www.skorgenes.no
  • Pris fra 3.288.000

Kort sagt:

+ Gjennomført moderne

+ Gunstig støynivå,

+ Høy cruisingfart


- IPS og DP ønskelig

- Størrelse og komfort har sin pris

Dagen før var båten satt på vannet etter båtmessen i Bergen og de nystartede motorene var så ferske som overhodet mulig. To Volvo Penta D4-maskiner koblet til akslinger føles som et perfekt valg for denne skuta, men aksling er litt gammeldags "vestlandsinstallasjon". Alternative motorinstallasjoner vil komme etter hvert. Som vanlig på en ny båt var ikke propellene optimale og med helt ferske motorer er det all grunn til å tro at det ligger et par knops potensial ekstra i pakken.

Skorgenes Sonic 395 har mange fellestrekk med storesøsteren 445 - spesielt når det gjelder hovedlinjene i et topp moderne design. Det betyr strømlinjeformede linjer i overbygget, støpte hjørnestolper og en hel, buet frontrute, men enda mer interessant er sammenligningen med 375-modellen. Skrogbredden på 3,65 m er lik for begge og mens 375 har en lengde på 11,7 meter er den 12,32 (LOA) på den nye 395-modellen.

Mange av innredningsdetaljene og eksteriøret er videreført fra 375-modellen, men alt er modernisert, forbedret og en lengre båt gir enda mer strømlinjeform i overbygget. Flybridgen er trukket såpass forover at den gir skygge over frontvinduet. Både en praktisk og designmessig gevinst. På flybridgen er det både soleplass og sittegruppe, men i rettferdighetens navn er det ikke drømmestedet under vår testtur i februar.

Prøvekjørt: Skorgenes 445 m. twin Volvo Penta D6/435 hk

Holder duggen unna

Bergensregnet er selvsagt på plass og med bare et par plussgrader er dekksalongen og styreposisjonen inne det eneste levelige stedet denne dagen. Varmeapparatet gjør det trivelig inne og de dagsaktuelle forholdene gjør at vi kan få prøvd ut hva et par viktige detaljer betyr i praksis. Det ene er effekten på defrosterdysene under vinduene som uten trøbbel holder det store frontvinduet fritt for dugg. Pusserne renser effektivt, og oppe under taket sitter det flere dyser som blåser inn friskluft og bidrar til at luftsirkulasjonen foran instrumentbordet og frontvinduet fungerer effektivt.

En annen viktig detalj er at vinduene ikke er montert i aluminiumsrammer, men limt etter moderne prinsipper. Dermed er fenomenet med "kuldebro" ved aluminiumsrammene eliminert. Selv om det silregner og temperaturen ligger ned mot null, er vinduene så godt som helt fri for dugg.

Andre fordeler med å lime vinduene, er at hele overbygget blir en stivere helhet og støynivået blir lavere. En viktig detalj er at de kraftige, støpte hjørnestolpene er ekstra stive og massive. I rene kuldegrader har vi ikke testet effekten, men under de rådende forholdene pleier nettopp duggdannelse å være på sitt mest aggressive.

Skorgenes 395: Forbedret og forfinet

Fin fart rundt 25 knop

Med strømmen oppnår vi 30.1 knop på GPS-en og snittet begge veier blir 29,9 knop eller avrundet til 30 knop. Da er vi fire om bord og totalvekten med last ligger på ca. 10,7 tonn. Turtallet vi oppnår er 3350 o/min og det indikerer at propellene er hakket for store.

Langt mer interessant er det å merke seg at skroget slipper ved 11 - 12 knop og der vi cruiser finest er på ca. 24 knop. Derfra og opp til ca. 26 knop ligger båten i en fin vinkel og med et behagelig støynivå. Trekkes farten ned mot 20 knop, setter båten seg litt mer på akterskipet og den våte flaten blir opplagt større. Da øker forbruket pr. nautisk.mil selv om man selvsagt kan trimme baugen litt med flapsene. Kan man ligge på en avslappet cruising på 24-25 knop, betyr det at skuta spiser mil effektivt og en etappe på 50 nautiske - eller Oslo - Hankø - gjøres unna på rundt 2 timer.

Ikke så stor forskjell

Uten å ha 445-modellen ved siden av den nye 395-modellen, er det vanskelig å vurdere hvor stor forskjellen er i volum på de to båtene, men flaggskipet er 4,20 meter i bredde mot 3,65 m på Sonic 395. Akkurat det er en betydelig differanse som selvsagt gir seg utslag i volumet om bord. Når det gjelder lugarene nede under dekk er det vesentlige forskjeller på de to og det er riktigere å vurdere nyheten mot 375-modellen og tilsvarende konkurrenter.

Skorgenes 445 har blant annet den tredje sovelugaren akter med nedgang bak i dekksalongen pluss et ekstra toalettrom. Nedgangen til akterkabinen tar sin plass, og når 395 ikke har denne løsningen, blir ikke sittegruppen i dekksalongen så veldig mye mindre i lengderetningen. Og mens 445 har et gedigent bad med stor dusjnisje og vaskemaskin/tørketrommel, har man på 395 valgt en helt annen løsning.

Prøvekjørt: Saga 385 - På båttur i januar

Smart dusjløsning

Her er toalett og dusjrom delt med plassering på hver side av gangen nede. Det sparer plass i lengderetningen og løsningen er praktisk. Har man ikke et stort nok baderom hvor det er plass til separat dusjkabinett, er det mye smartere med separat dusjrom og man slipper å kline vann over hele toalettet.

Forut ligger eierens kabin med en stor dobbeltkøye. Lenger akter er to lugarer - den om babord er den største med stor dobbeltkøye, skott og egen dør. Lugaren om styrbord hadde på testbåten forheng for å skape privatliv, men her kan man få skott med dør om det er ønskelig.

Passe stor

Det er ikke lenge siden vi var på tur med den nye Saga 385, og bortsett fra at Sagaen hadde et voksent toalettrom i babord side, er det mange likhetstrekk med planløsningen og volumet i de to båtene. Ut fra det kan vi trekke den konklusjonen at båter som nærmer seg 40 fot må betegnes som ideelle i størrelse om man ønsker en familiebåt med meget høy bokomfort. Etter hvert er det mange bra båter i denne størrelsen. Den harde realiteten for de fleste er selvsagt at dette drar seg opp i en prislapp på 3 - 4 millioner.

Skorgenes Sonic 395 byr altså på mye fin plass nede under dekk og oppe i dekksalongen er det lite å utsette på den komfortable sittegruppen, det velutstyrte pantryet og sikten fra alle sitteplassene her oppe. Førerplassen er komfortabel med behagelig stol, oversiktlige instrumenter, innfelt plotter og i siden er et sidevindu med elektrisk hev/senk. Feltene under vinduene er støpt i mørk farge og over i babord side er et større bryterpanel plassert med alle servicebryterne.

Viknes 1080: Det nye flaggskipet

Mye plass ute

Akterdekket har god plass med en L-formet sofa i babord side og utgang til den integrerte badeplattformen om styrbord. Det er mindre skap/rom i sidene og blant de små, men fikse detaljene som gjør det hele gjennomtenkt, er blant annet holder til tørkerull på innsiden av den ene døren. Hele akterdekket blir et ekstra, tørt rom med den heldekkende kalesjen. Med bord og et par ekstra stoler blir det flott plass på akterdekket og så har man både flybridgen og solplassen på fordekket ekstra, men det er noe vi slipper å tenke på under vår nedbørsrike og vinterlige testtur¿

Les hele saken
NB Marine Ardea 27: Multiskrog fra vest

">

Spesifikasjoner

Produsent Skorgenes
Pris 3288000

Konklusjon

Noen sjøtest kan vi ikke beskrive, for farvannet utenfor Bergen var rimelig flatt. Hovedinntrykket av den nye Skorgenes Nordic 395 er at dette er en helt up-to-date og gjennomført moderne båt. Det gjelder spesielt på design, men også instrumentbord, belysning og innredningen generelt. Konkurrentene er etter hvert mange, men på pris og modernitet har Skorgenes et par ekstra pluss.

NB Marine Ardea 27: Multiskrog fra vest

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!