Prøvekjørt: Saga 385

Sagas lekre flaggskip

Med kulingbyger og overnatting om bord, fikk vi satt Saga 385 på prøve.

Sist oppdatert

385-modellen representerer langt mer enn et nytt flaggskip for tradisjonsrike Saga Boats på Selje. Bevares, man må nærmest være blind på begge øya for ikke å se at dette er en ekte Saga, men det er nye, spenstige linjer i designet - både på skrog og overbygg.

Båten ser småtøff ut, og forholdsvis lave frontvinduer er en sterkt medvirkende årsak til det. Gjennomgående er det langt mer moderne, buede kurver hele veien og signalet om at dette er en ny generasjon Saga er hevet over enhver tvil. I tillegg er dette en velvoksen skute med stort volum. Den ruver godt ved en lav flytebrygge, for dette er ikke langt unna 40 føtter.

Les mer her om sjøsettingen og hva produsenten mener

Realistisk testtur

Idet vi hopper om bord i Florø får vi selskap av regnet. Trivselsfaktoren blir likevel høy. Med kalesje over akterdekket kombinert med kraftig varmeapparat, blir det tørt og behagelig i hele skuta. Vi kaster loss med det samme, og dekksalongen med førerplass er naturlig nok det første vi får en praktisk vurdering av på dagens etappe nedover kysten.

Skipperstolen og instrumentbordet er plassert i senterlinjen. Litt uvanlig, men det gir utmerket sikt både forover og ut til begge sider. Frontvinduene er som nevnt lavere enn hos mange andre, men sikten reduseres ikke av den grunn. På styrbord side av "kommandobrua" er det nedgang til fasilitetene under dekk via en bred trapp med gode trinn.

Ved å flytte på den fremre ryggen til sittegruppen, blir det i babord side en sittebenk med plass til to i fartsretningen. Selve instrumentbordet er moderne utformet og til høyre for rattet bygger en konsoll ut med plassering av motorkontroll. Litt lenger opp sitter bryterpanelet. En integrert kartskjerm er plassert rett foran rattet i skipperens siktlinje.

Prototypen er velutstyrt: kartplotter, radar, VHF, autopilot, trimplan, 1000-meter, kamera akterover og alarmsystemer for vann i bunnen, vann i dieselen og det meste ellers.

Les også:

Våre tidligere erfaringer med Saga 310

Vår test av Saga 315

Førerplass med justeringsbehov

Etter få minutters kjøring oppdager vi at co-piloten ikke har noen plass til papirkartene og man blir sittende med kartene i fanget. Saga-teamet har allerede gått i tenkeboksen for å løse dette, og det er god plass i babord side av dashbordet til et fornuftig arrangement.

I sammenhengen ville vi også rokert litt på selve instrumentbordet: Hadde man plassert instrumentene rett foran skipperen og kartskjermen til venstre for rattet, kunne både skipper og co-pilot fulgt med på skjermen med en optimal koordinering av navigasjonen som gevinst.

Samtidig ville det vært smart å flytte de tre øverste bryterne for vinduspusserne fra bryterpanelet til høyre for rattet og over til venstre. Da kunne også co-piloten betjent pusserne etter behov og sluppet å plage skipperen når babord pusser skal på eller av. Små, men viktige detaljer man bare kan erfare ved å bruke båten i praksis.

Sjøen ypper seg

Så snart vi er ute i åpent farvann, rufser motsjøen seg til og vokser i størrelse. Sagaen cruiser elegant i 17 - 18 knop og i de største bølgene er det all grunn til å vurdere om farten bør ned. Men vi holder turtallet og får den første erfaring med skrogets egenskaper. Noen grader på trimplanene liker den - i alle fall med lett lastet båt. Fribordet i forskipet er ganske høyt og båten går tørt. Skroget skjærer mykt og komfortabelt gjennom bølgene. Ingen slag og ingen påtrengende skramlelyder fra innredningen.

Er du ute etter en mer radikal design? Les vår test av Delta 40 WA

Før vi når gjestebrygga i Askvoll, blir det mørkt og regnet siler fortsatt ned. Da kan vi umiddelbart føre opp noen plusser i protokollen: Vinduspusserne med parallellarmer renser effektivt og på store flater, det er ingen reflekser i frontvinduene takket være mørke flater under vinduene, defrosterdysene fjerner duggen effektivt og lanternene er korrekt avblendet og kaster ikke sjenerende strølys på dekk. Akkurat dette er viktige detaljer som bidrar til sikrere navigering i mørke, regn og nedsatt sikt.

Vel fortøyd er det tid for å vippe seteryggen på plass og innta sittegruppen og en velfortjent ankerdram. Skipperstolen kan også dreies mot bordet og akkurat det er en av fordelene med den senterplasserte løsningen. Minst seks personer får god spiseplass, men på prototypen er bordet litt for dominerende. Det skal slankes til produksjonsversjonene.

Foran det langsgående pantryet er stekeovnen felt inn i siden ut mot sidedekket. Greit nok - de fleste bruker stekeovnen begrenset og løsningen gir bedre skapplass og et større kjøleskap i selve pantryet. I aktre sittebenk er en uttrekkbar fryseboks. Alt er praktisk arrangert og det beste er at det er god plass - stor takhøyde, bred gangsone og flott sikt i alle retninger.

Før vi køyer, tar vi en kort beskrivelse av resten av skuta: Det selvlensende akterdekket er stort med god plass til bord og stoler. Over det hele en tett kalesje med Sagas smarte løsning med en solid kalesjebøyle som trekkes ut fra taket. Kalesjen kan sommerstid brukes som solseil - sidestykkene kan tas av og akterveggen kan rulles opp eller fjernes helt.

Les også:

Test: Nord West 370 Coupé - Prektig lillesøster

Prøvekjørt: VIknes 1080 - Det nye flaggskipet

Sover søtt

Nede under dekk byr skuta på tre dobbeltkøyer: En midtstilt i eierkabinen forut, en veldimensjonert på tvers i den rommelige gjestelugaren i babord side og en langsgående, litt smalere dobbeltkøye i styrbord side. Her er fine køyer for seks og stikkøya om styrbord vil opplagt gi ungene litt koselig "hulefølelse".

Mellom de to separate lugarene ligger et flott baderom om babord. Her er det stort dusjhjørne med glassvegger, stor stålvask, godt med skap og stor takhøyde. Småskap og barskap er plassert om styrbord for trappa til salongen og generelt er all plass utnyttet til små og store stuverom.

Under akterdekket ligger motoren - den sterkeste Volvo Penta D6-eren på 435 hk koblet til V-drev. Det er tre store luker i akterdekket og motoren er kapslet inn i en egen kasse med effektive lydisolasjonsmatter. Resten av plassen gir plenty med stuveplass - eksempelvis for bord og stoler.

Vi er tre mann som overnatter i hver vår dobbeltseng. Jeg våkner i 8-tiden av at de andre har stått opp og kan bare fastslå at man sover godt i den store køya i forkabinen. Heldigvis er det lysventiler med åpning i skutesidene og det har holdt temperaturen nede natten igjennom. Regnet trommer på dekk og etter frokost møter vi vind og sjø rett imot, bølger i variert størrelse, gråvær og enda mer regn. I noen av de smale sundene går strømmen stri som en elv - akkurat da er det er det herlig med en kraftig motor.

En ekte bruksbåt

Etter hvert som timene går og vi nærmer oss Norsk Båtsenters anlegg utenfor Bergen, kan vi trekke en ganske omfattende konklusjon over den nye Saga 385:

En perfekt familiebobåt bør ha akkurat denne størrelsen. Da har man oppholdsareal og soveplass med flott komfort for en hel familie. Skuta er selvsagt velvoksen, men føles ikke urovekkende stor ved havnemanøvre. Den byr på sikre egenskaper og en cruisingfart på 17 - 19 knop er ganske ideell.

På første byggenummer er det helt naturlig at detaljer må finpusses og justeres, men her er utgangspunktet minst 96 % vellykket allerede i starten og da vil det være kurant å få resten perfekt.

De beste bruktbåtkjøpene. Se ekspertenes vurdering her.

Selv om markedet ikke er det beste om dagen, er vi sikre på at Saga 385 er en båt som vil finne sine kjøpere. Og når markedet blir bedre, har Saga et flott og attraktivt flaggskip i dette segmentet.

I forhold til mange utenlandske konkurrenter er innredningen mer nøktern, men med høy håndverksstandard. Den er lys og innbydende samtidig som funksjonalitet og brukervennlighet er prioritert fremfor overdådig luksus. Etter vår mening et pluss for dem som virkelig bruker båt, for skuta vil være enkel å holde pen inn- og utvendig.

Alt har sin pris og en velutstyrt båt på denne størrelsen får en prislapp på godt over tre millioner. Har man råd til det, er det verdt pengene og det er ingen grunn til å vente. Det blir neppe billigere av å sitte på gjerdet.

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også